آفتاب
بهشتی پور:

ایران و 1+5 راهکارهایی برای حل مشکلات باقی مانده پیدا خواهند کرد

ایران و 1+5 راهکارهایی برای حل مشکلات باقی مانده پیدا خواهند کرد

تهران-ایرنا- یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه دو طرف مذاکره کننده اراده لازم را برای رسیدن به توافق و حل مشکلات دارند ابراز امیدواری کرد راهکارهایی برای رفع مشکلات پیدا شود.

حسن بهشتی پور در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به اینکه روند مذاکرات ایران با 1+5 روبه جلوست گفت: اگر چه هنوز برخی مشکلات و اختلافات وجود دارد اما چون این اختلافات روی خطوط قرمزنیست در نتیجه دو طرف آن را به رسمیت شناخته اند.

وی افزود: دو طرف می توانند راهکار حل مشکلات را پیدا کنند هر چند که احتمال حل تمام آنها در مذاکرات پیش روکم است.

بهشتی پور با اشاره به اینکه دو طرف مذاکره اراده لازم را برای رسیدن به توافق و حل مشکلات دارند ابراز امیدواری کردراهکارهایی برای رفع مشکلات پیدا شود.

به گفته وی در صورتی که آمریکا دست از سیاست زیاده خواهی بردارد مذاکرات سریعتر به نتیجه می رسد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در طی 10 سال گذشته مواضع اصولی خود را در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای حفظ کرده است و در طی این مدت هیچ تغییری در موضع اصولی خود نداشته است.

بهشتی پور ادامه داد: علیرغم حفظ مواضع اصولی از سوی ایران عملکرد تیم مذاکره کننده در دولت یازدهم طرف مقابل را خلع سلاح تبلیغاتی کرد و دیگر طرف غربی نمی تواند سخنانی مبنی بر اینکه ایران اهل مذاکره نیست و یا وقت کشی می کند مطرح کند.

وی با اشاره به اینکه مذاکره ایران طرف غربی را در موضع انفعالی قرار داده است تصریح کرد: ایران از آذرماه سال گذشته تا کنون بدون اعمال تحریم های جدیدغنی سازی انجام داده است که این سیاستی رو به جلوست.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: با توجه به بدبینی دو طرف نسبت به هم، توافق ژنو اولین گام در راستای اعتماد سازی دو طرف بوده است، موضوعی که برای 10 سال میان ایران و 1+5 مورد اختلاف بوده است حالا اولین گام ها در راستای اعتماد سازی برداشته شده است.

بهشتی پور با اشاره به اینکه دو طرف نیازمند توافق هستند در عین حال خاطر نشان کرد: اگر در دور جدید مذاکرات نیز دو طرف به نتیجه ای نرسند فاجعه ای رخ نداده است و توافق 6 ماه حداکثر برای مدت یکسال دیگر تمدید می شود.هر چند که معتقدم علیرغم تلاش های رژیم صهیونیستی مذاکرات در نهایت به نتیجه مثبتی خواهد رسید.

سیام(4)**م.ش** 1418
کد N367051

وبگردی