آفتاب

پیشنهاد همکاری نظامی در عراق و طرح چند نکته

پیشنهاد همکاری نظامی در عراق و طرح چند نکته

تهران-ایرنا- جمهوری اسلامی ایران، در قبال بحران اخیر عراق، مواضع کاملا شفافی اتخاذ و بطور مشخص هرگونه دخالت در مسایل داخلی عراق را رد کرده است. در عین حال هرگونه کمک به این کشور را نیز مشروط به درخواست رسمی بغداد دانسته است.

ایران اعلام کرده که اعتقاد دارد، دولت، مردم و ارتش عراق خود قادرند با تروریست ها مقابله کنند و در عین حال، دفاع از حریم اهل بیت (ع) در عتبات عالیات را وظیفه ذاتی خود دانسته و در صورتی که هرگونه تهدید علیه مرزهای خود احساس کند، تعلل و تامل نخواهد کرد.

با این حال، در دو سه هفته اخیر و با اوج گیری بحران اخیر داعش در عراق، آمریکایی ها، بارها پالس هایی مبنی بر همکاری نظامی با ایران برای مقابله با بحران عراق ارسال کرده و رسانه ای کرده اند.

آخرین مورد، این هفته، از سوی ژنرال دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا مطرح شد که گفته ˈهماهنگی عملیات نظامی آمریکا با ایران در عراق بعید نیست.ˈ

در خصوص مباحثی که پیرامون همکاری های نظامی و یا هماهنگی های نظامی میان ایران و آمریکا در عراق مطرح است، ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:

- همکاری و هماهنگی ، زمانی قابل بررسی است که در چارچوب منافع ملی عراق و منطبق بر مصالح امنیتی منطقه باشد، کمااینکه جمهوری اسلامی ایران پیش از این در ارتباط با مسایل عراق، سه دور مذاکره مستقیم با طرف آمریکایی داشته است.

- اعتقاد بر این است که دولت و ارتش عراق قادرند بدون مداخله نظامی سایر کشورها بر این بحران فایق آیند. ارتش عراق یک ارتش قوی است، اما اکنون بطور عملی با قدرت های منطقه ای در جنگی اعلام نشده قرار گرفته است. در عین حال ارتش عراق ، در هفته های اخیر با هجوم داوطلبان غیر نظامی جنگ با تروریسم، قابلیت های انسانی فراوانی پیدا کرده است. به این ترتیب ، ارتش عراق، نیازمند تجهیزات و ابزار ضد تروریستی مدرن است و انتظار این است که آمریکایی ها بر پایه پیمان امنیتی با بغداد، به تعهدات خود در این خصوص عمل کنند.

-بحران اخیر عراق، حاصل عملکرد آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و نیز کشورهایی درمنطقه است که همپیمان آمریکا تلقی می شوند؛ عربستان و ترکیه نقش غیرقابل کتمانی در این بحران دارند، کما اینکه همین کشورها دست به دست هم داده و تروریسم را در سوریه رشد دادند. بنابر این، برای حل بحران، آمریکایی ها باید ابتدا از خود شروع کرده و در اولین گام، دست از حمایت های مالی گروههای تروریستی در منطقه ، بویژه سوریه برداشته و برخی پایتخت های متحد خود در منطقه را برای ایفای نقش سازنده و دست کشیدن از بحران زایی متقاعد کنند.

- اساسا، بحران اخیر باید به مثابه یک مساله به شدت حیثیتی برای آمریکایی ها تلقی شود. آمریکایی ها بودند که سال 2003 میلادی با اشغال عراق، به مردم این کشور م‍‍‍ژده دمکراسی دادند. دولت کنونی عراق نیز از دل یک انتخابات پارلمانی که مورد تایید ناظران بین المللی بوده، بیرون آمده است.

حال انتظار این است که آمریکایی ها از اهرم های در اختیار خود استفاده کرده و از روند سیاسی عراق حمایت کنند، آیا اگر نتایج این دمکراسی برای آمریکا و کشورهای منطقه ای خوشایند نباشد، آنها مجازند کل بازی را به هم بزنند، آن هم از طریق گروهها و تشکیلات تروریستی و خشنی مانند داعش؟

- تحلیل دیگری، با طرح این سوال که ˈدر عراق اکنون چه کسانی در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند؟ˈ وجود دارد که برمبنای آن، صحنه اخیر عراق، صحنه مواجهه عربستان و آمریکاست و در حقیقت یک جنگ نیابتی در این کشور درجریان است.

نقش عربستان در حمایت از تروریسم در منطقه کاملا عیان است. هم اکنون نیز سیاست های این کشور بر خلاف مصالح جهانی و بین المللی، بویژه در ارتباط با تروریسم است. آنها درسوریه از داعش حمایت می کنند، هم مالی و هم لجستیکی ، در عراق هم وضع به همین منوال است.

دولت عراق نیز قبلا اسناد و مدارک دخالت سعودی ها در عراق و حمایت آنان از گروههایی مانند داعش و القاعده را به آمریکایی ها ارائه کرده است.

بنابراین، آمریکایی ها بهتر است بجای اتلاف وقت، اقدامی عملی صورت دهند. جنگ اخیر بیش از آنکه به دیگران مربوط باشد، به آمریکایی ها بر می گردد که حاصل دستکاری نظام سیاسی امنیتی حاکم بر منطقه خاورمیانه از طریق لشکرکشی و کشورگشایی در دو دهه اخیر است.

- آمریکایی ها بر اساس پیمان امنیتی سال 2009 میلادی با دولت عراق، متعهد شده اند در مقابله و جنگ با تروریسم از بغداد حمایت کنند. حالا دولت عراق سرگرم جنگ با تروریست هاست و سازمان های بین المللی و دول جهانی همگی ماهیت این جنگ را که جنگی علیه تروریسم و افراط گرایی است ، تایید می کنند و از جمله خود آمریکایی ها هم بر همین عقیده اند، بنابراین، آمریکایی ها بهتر است به مسوولیت ها و تعهدات خود در قبال بحران اخیر عراق و حمایت از ارتش عراق درجنگ با تروریسم عمل نماید.

آمریکایی ها سال 2011 میلادی ارتش جوان و آموزش ندیده عراق را با تجهیزات فرسوده در مقابل تروریسم منطقه تنها گذاشتند، حال آنکه طبق تعهدات خود باید تجهیزات مدرن در اختیار آن قرار می دادند.

- جمهوری اسلامی ایران، برای دفاع از مرزهای خود و نیز دفاع از عتبات عالیات، منتظر هیچ توصیه و حتی پیشنهاد همکاری نخواهد بود و با قدرت واکنش نشان خواهد داد، با اینحال اعتقاد بر این است که بهتر است آمریکایی ها نیز از مداخله مستقیم نظامی که بحران را پیچیده تر خواهد کرد، اجتناب کرده و با استفاده از اهرم های سیاسی و مالی و نیز کمک تسلیحاتی به دولت عراق، این کشور را در جنگ و نبرد با تروریسم یاری کنند.

گزارش از محمد علی حیدری هایی

خاورم **1770**1586*
کد N366747

وبگردی