آفتاب

ترکیه در امحای سلاحهای شیمیایی سوریه مشارکت می کند

ترکیه در امحای سلاحهای شیمیایی سوریه مشارکت می کند

آنکارا - ایرنا - در حالی که ماموریت گروه سازمان ملل (OPCW-UN) برای امحای سلاحهای شیمیایی سوریه بزودی پایان می یابد، ارتش ترکیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد با اعزام یک رزمناو، با این گروه مشارکت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ستاد فرماندهی ارتش ترکیه تاکید کرد که رزمناو ˈصالح رییسˈ ( F - 246 ) نیروی دریایی این کشور ماموریت یافته که به نیروی مشترک سازمان موسوم به ˈOPCW-UNˈ به پیوندند.

این اطلاعیه با یادآوری اینکه نیروی یاد شده در 26 سپتامبر 2013 میلادی با قطعنامه 2118 شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شده، افزود: عملیات نابودی سلاح های شیمیایی سوریه در فرماندهی ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا اجرا می شود و از هر یک از کشورهای ترکیه، آمریکا، آلمان و ایتالیا یک رزمناو در آن شرکت می کنند.

این رزمناوها قرار است کشتی آمریکایی موسوم به ˈM/V CAPE RAYˈ که سلاحهای شیمایی سوریه را امحا خواهد کرد، همراهی می کنند.

بنابر این اطلاعیه، در طول این ماموریت، یک فروند بالگرد ˈسی هاوکˈ (S70-B) و گروه ضد حمله زیر دریاییها، رزمناو نیروی دریایی ترکیه را همراهی خواهد کرد.

ترکیه در حالی به نیروهای سازمان ملل می پیوند که نیروی مشترک متشکل از کارشناسان ˈسازمان منع سلاح های شیمیاییˈ (OPCW) و گروه سازمان ملل (OPCW-UN) در سوریه اوایل اردیبهشت ماه گذشته از امحای 92.5 درصد از تسلیحات شیمیایی این کشور خبر داد.

این گروه خاطر نشان کرد که دولت سوریه ساختمان ها، تجهیزات و ظروف خالی گاز ˈخردلˈ را نیز نابود کرده است.

سوریه متعهد شده بود تا پایان ماه ژوئن 2014 همه ذخایر شیمیایی خود را نابود کند.

عملیات امحای ذخایر و تسلیحات شیمیایی سوریه بر پایهی قطعنامه 2118 شورای امنیت سازمان ملل و پس از توافق وزیران خارجه روسیه و آمریکا در ژنو آغاز شد.

سوریه از سال 2011 میلادی با خشونت و ناآرامی مواجه شده و دولت ترکیه در این دوره با همکاری عربستان و قطر، گروههای تروریستی مخالف دولت ˈبشار اسدˈ را حمایت کرده است .

خاورم/2011**1651
کد N366668

وبگردی