آفتاب
در آستانه پایان آتش بس و گفت وگوهای بی نتیجه سران/

بحران اوکراین همچنان ادامه دارد

بحران اوکراین همچنان ادامه دارد

تهران-ایرنا- سران مسکو و کی یف روز گذشته (یکشنبه) و در آستانه پایان آتش بس به میانجی گری مقامات آلمان و فرانسه برای پایان دادن به درگیری های شرق اوکراین تلفنی گفت و گو کردند، در حالیکه تنها نتیجه آن پیگیری مذاکرات امروز (دوشنبه) بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، ریاست جمهوری فرانسه شامگاه یکشنبه اعلام کرد؛ ˈفرانسوا اولاندˈ رییس جمهوری و ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان روز یکشنبه در گفت و گوی تلفنی بیش از دو ساعته با ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه وضعیت درگیری های شرق اوکراین را بررسی کردند.

در این گفت و گو که به صورت تله کنفرانس و با دعوت ˈپترو پوروشنکوˈ رییس جمهوری اوکراین انجام شده بود، بنا به اعلام دفتر ریاست جمهوری اوکراین سران چهار کشور توافق کردند گفت و گوها را روز دوشنبه نیز ادامه دهند در حالیکه آتش بس دو طرف امروز ساعت 19 به وقت گرینویچ (22:30 به وقت تهران) پایان می یابد بدون اینکه چشم اندازی برای 13 هفته درگیری در این کشور وجود داشته باشد.

اتحادیه اروپا در بیانیه ای به روسیه اعلام کرد تا روز دوشنبه وقت دارد به جدایی طلبان مسلح مستقر در شرق اوکراین برای خلع سلاح فشار وارد آورد و یا با احتمال تحریم همه بخش های اقتصادی خود مواجه شود که به معنای قطع ارتباط روسیه با 28 کشور عضو اتحادیه اروپا و بازار مصرفی 500 میلیون نفری آن است. آمریکا نیز وعده داده است هماهنگ با اتحادیه اروپا در مورد تحریم های روسیه حرکت کند.

بیانیه کاخ ریاست جمهوری فرانسه نیز حاکی از آن است که اولاند در گفت و گوی تلفنی روز گذشته بر اهمیت گام های عینی به منظور تثبیت وضعیت امنیتی اوکراین، تمدید آتش بس و اجرای طرح صلح ارائه شده توسط مقامات اوکراین تاکید کرده است. همچنین به تدابیر تنبیهی اتحادیه اروپا اشاره کرده و یادآور شده مقامات سه کشور جهان به پوتین گفته اند امیدوارند که گفت وگوها روز دوشنبه به نتیجه ای واقعی بینجامد.

با وجود این بیانیه کاخ کرملین از گفت و گوی تلفنی روز گذشته پوتین با مقامات سه کشور یادشده اشاره ای به تدابیر تنبیهی اتحادیه اروپا نکرده و تاکید دارد که گفت و گوی مشترک با پوروشنکو با هدف ازسر نگرفتن عملیات اوکراین در شرق این کشور انجام شده است.

این بیانیه همچنین از اوکراین می خواهد هر چه سریعتر کمک های انسان دوستانه روسیه را در مناطق درگیری بپذیرد. کی یف بدبین است که مسکو از این کمک ها برای قاچاق سلاح و مبارزان به داخل این کشور استفاده کند.

مطالبات متناقض روسیه و اوکراین بر صحنه نبرد دو کشور نیز تاثیر متقابل دارد. سران جدایی طلبان می گویند تا زمانیکه نیروهای دولت اوکراین از مناطق شرق این کشور خارج نشده باشند با دولت کی یف مذاکره نخواهند کرد. پوروشنکو نیز گفته با فرماندهان جدایی طلبان که خون غیرنظامیان را ریخته اند دیدار نخواهد کرد. وی همچنین اشاره کرده ممکن است بار دیگر عملیات را در شرق اوکراین از سر بگیرد، به ویژه اگر جدایی طلبان سلاح خود را بر زمین نگذارند و کنترل ساختمان های دولتی را که در دست گرفته اند، به مقامات شهرها واگذار نکنند.

روسیه و وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا از قبل برای بررسی نگرانی های مسکو در مورد توافق تجاری اتحادیه اروپا با اوکراین، گرجستان و مولداوی در نشستی 11 ‍‍ژوئیه (20 تیر) توافق کرده اند. اوکراین، گرجستان و مولداوی روز جمعه گذشته (6 تیر/ 27 ‍ژوئن) در نشست سران اتحادیه اروپا توافق نامه تجاری با این اتحادیه امضا کردند.

بحران اوکراین که از نوامبر سال گذشته میلادی (آذر 1392) با مخالفت ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور برای امضای توافق نامه تجاری با اتحادیه اروپا آغاز و به تحولات گسترده تر در عرصه سیاست داخلی این کشور منجر شد، بدترین رویارویی روسیه و غرب بعد از جنگ سرد به شمار می آید که تعلیق عضویت روسیه از گروه هشت، اعمال تحریم های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا و مناقشه بر سر قیمت فروش گاز روسیه به اوکراین از تبعات این رویارویی بوده است.

دولت کی یف، اتحادیه اروپا و آمریکا، روسیه را به طرفداری از جدایی طلبان فعال در استان های شرق و جنوب شرقی اوکراین متهم می کنند که از آوریل (فروردین/اردیبهشت) کنترل بسیاری از شهرهای این مناطق را در دست گرفته و خواستار جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه هستند.

اروپام** 9157** 1337
کد N366572

وبگردی