آفتاب

استاد دانشگاه تهران:ایران رویکرد احترام به قواعد دمکراسی را دنبال می کند

استاد دانشگاه تهران:ایران رویکرد احترام به قواعد دمکراسی را دنبال می کند

تهران-ایرنا- استاد اندیشه های سیاسی دانشگاه تهران، نقش ایران در بحران سوریه و عراق را مثبت ارزیابی کرد و گفت: نتایج انتخابات در این کشورها نشان داد که جمهوری اسلامی ایران رویکرد احترام به قواعد دموکراسی را دنبال می کند.

حجت الاسلام «داود فیرحی» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با یادآوری تحولات منطقه و مواضع ایران در مقابله با افراطی گری خاطرنشان کرد: حرکت فرهنگی و سیاسی ایران و نقشی که در منطقه از طریق نزدیک شدن به طیف های معتدل تر

ایفا می کند، عاملی برای مقابله با حرکت های تند است.

وی همچنین معتقد است: خشونت و افراط که بیماری موجود در خاورمیانه است به دلیل نظام های سیاسی ناکارآمد و ورود پیدا نکردن همه نیروها در تحولات قدرت شکل گرفته است.

وی با بیان این که افراط گرایی امروز معضل منطقه خاورمیانه شده است، یکی از دلایل این افراط گرایی را وجود نظام های سیاسی سکولار اقتدارگرای ناکارآمد دانست.

وی افزود: بسیای از کشورهای منطقه که درگیر افراطی گری شده اند نظام های سیاسی فاقد آزادی هستند، این نوع نظام ها به لحاظ اداری فاسد هستند ونمی توانند منافع اقتصادی خود را برطرف کنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این نظام ها در واقع غیر دموکراتیک بوده و مشکلات اقتصادی فراوانی دارند اما بخش آموزش در این جوامع به شدت رشد کرده است.

فیرحی یادآور شد: جوانان آنها با کتاب ها، افکار و اندیشه های مدرن و ایده های دموکراتیک آشنا هستند که این موجب ایجاد توازن بین وضعیت سیاسی ،اقتصادی و فرهنگی جامعه شده است.

وی با بیان این که این جوامع بدنبال آزادسازی و توجه به فرهنگ هستند، خاطرنشان کرد: وقتی در این کشورها جامعه دانشگاهی درس خوانده وجود دارد اما به فرهنگ آنها بی توجهی می شود به طورخودکار نسبت به نظام های موجود اعتراض می شود.

فیرحی نویسنده کتاب قدرت دانش و مشروعیت در اسلام، یکی از دلایل روی کارآمدن رادیکالسم نظام های سیاسی بسته را ناکارآمدی آنها دانست و گفت: این نظام ها به شهروندان خود اجازه ورود به روند دموکراسی را نمی دهد و بنابراین آنها دست به سلاح می برند.

وی به دخالت آمریکا در تغییر ساختارها و حکومت های موجود در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: راه حل آمریکایی ها برای منطقه دموکراتیک کردن نظام های سیاسی بود تا از این طریق مخالفان وارد پروسه سیاسی شوند و در نهایت رادیکالیسم در منطقه کاهش یابد.

فیرحی که نویسنده کتاب قدرت دانش و مشروعیت در اسلام نیز است، یادآور شد: نمونه اجرای این سیاست در اندونزی به کار گرفته شد، دراین کشور حزب پاک که یک حزب رادیکال بود و گفته می شود انفجارهای بالی این کشور به دست این گروه رخ داد از طریق اصلاحات حزبی و تقسیم احزاب به راست، چپ و میانه وارد سیستم سیاسی شد و بعد از آن رادیکالیسم دراین کشور کاهش یافت.

وی، سهیم کردن نیروهای مخالف در ساختار قدرت را از راه های کاهش رادیکالیسم در منطقه عنوان و تصریح کرد: تا زمانی بخش هایی از جامعه با تمام ساختارهای آن هماهنگ و درآمیخته نشود، میل به حرکت های محفلی و رادیکال وجود خواهد داشت.

استاد دانشگاه تهران با بیان این که راه حل برون رفت از وضعیت کنونی منطقه، دموکراسی است، خاطرنشان کرد: در برخی این هراس وجود دارد که اسلام گراها یکبار برای همیشه رای بیاورند، اگر اخوان المسلمین مصر این اطمینان را به جامعه می داد که در رای گیری بعدی هم می توانند شرکت کنند در آن صورت کودتایی نظیر آنچه که در مصر رخ داد، شکل نمی گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره فعالیت های گروه تروریستی داعش در عراق نیز گفت :این گروه از جریان های تکفیری در جهان اسلام است که بر خشونت، به شدت تکیه کرده و تشییع را در مرکز مبارزات خود قرار داده است.

سیام4**9173**
کد N366495

وبگردی