آفتاب

طالبان کنترل مواضعی را در جنوب افغانستان به دست گرفته است

طالبان کنترل مواضعی را در جنوب افغانستان به دست گرفته است

طالبان افغانستان در یک نبرد 10 روزه با نیروهای این کشور موفق شده تا مواضعی را در جنوب این کشور به کنترل خود در آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقام‌های محلی جنوب افغانستان اعلام کردند که ارتش و پلیس این کشور ثابت کرده‌اند بدون کمک ناتو نمی‌توانند به مقابله با اقدامات طالبان بپردازند.

تهاجم هماهنگ 800 شبه‌نظامی طالبان به پست‌های بازرسی پلیس و ارتش در 19 ژوئن 2014 آغاز شد اما نیروهای افغان موفق شدند بخش‌های ناحیه سنگین در ولایت هلمند را باز پس گیرند، با این حال، علی رغم ادعای دولت در خنثی سازی اقدامات شبه‌نظامیان محلی‌ها می‌گویند که شبه‌نظامیان طالبان به صورت موفقیت‌آمیز دو ناحیه کلیدی منطقه سنگین را به تصرف خود درآوردند.

ناحیه سنگین در ولایت هلمند به خاطر واقع شدن در مرکز تجارت پردرآمد تریاک افغانستان بسیار اهمیت دارد.

صحنه درگیری‌های خشونت بار میان طالبان و ناتو در سال‌های گذشته بوده است. اما همزمان با کاهش فعالیت ناتو و خروج نظامیان خارجی از افغانستان، تهاجم‌های طالبان افزایش یافته و به یک آزمایش برای چگونگی عملکرد نیروهای افغان در مقابل آن‌ها بدل شده است. با این حال، نیروهای افغان می‌گویند بدون کمک ناتو نمی‌توانند از عهده این شبه‌نظامیان برآیند.

سخنگوی والی هلمند گفت: حضور سربازان انگلیسی و عملیات آلوها در ناحیه سنگین برای مدت چهار سال تاثیر کمی داشته است.

این تابستان امسال که فصل نبرد طالبان است آخرین حملات و درگیری‌های آن‌ها با نیروهای در حال خروج آمریکایی و ناتو در افغانستان محسوب می‌شود.

درگیری‌ها در هلمند در حالی انجام می‌پذیرد که سیاستمداران در کابل در بن‌بست انتخابات ریاست‌جمهوری قرار گرفته‌اند.

در همین حال، بسیاری از سکنه ناحیه سنگین از بیم جان به شکرگاه فرار کرده‌اند و طالبان برای مقابله با نیروهای دولتی کابل و ناتو در جاده‌های اصلی مین کار گذاشته است.

دولت کابل اعلام کرده که از ناتو کمک نخواسته است اما ائتلاف ناتو گفته است که به پشتیبانی هوایی محدود و ارسال اطلاعات و شناسایی مواضع شبه‌نظامیان برای دولت کابل می‌پردازد.

انتهای پیام

کد N366469

وبگردی