آفتاب
هاشمی در دیدار با سفیر ترکیه:

دولت‌های منطقه بدانند شرايط امروز به ضرر همه است/داعش مخل امنيت حامیانش خواهد بود

دولت‌های منطقه بدانند شرايط امروز به ضرر همه است/داعش مخل امنيت حامیانش خواهد بود

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، به اوضاع امروز كشورهاي همسايه ايران و تركيه، يعني سوريه و عراق اشاره كرد و گروه‌هاي افراطي را مخلّ امنيت مردم منطقه و تندروي‌هاي آنان را باعث بي‌آبرويي مسلمانان واقعي در نظام بين‌المللي دانست و گفت: دولت‌هاي منطقه با هر نگاهي كه شرايط امروز را ارزيابي كنند، مي‌فهمند كه اين وضع به ضرر همه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، صبح امروز در ديدار سفير تركيه در جمهوري اسلامي ايران، ويژگي‌هاي دو كشور تركيه و ايران را براي گسترش و تعميق همكاري‌ها منحصر به فرد خواند و گفت: در هيچ مقطعي از تاريخ، پسنديده نيست كه سياست بر روابطي كه ريشه در فرهنگ مشترك دارد، سايه اندازد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، مرز ايران و تركيه را يك قرارداد جغرافيايي دانست و گفت: اشتراكات فراوان ديني، فرهنگي و زباني مردم دو كشور در دو سوي مرز آن قدر زياد است و اقدامات تروريستي نمي‌توانند در آن اخلال ايجاد نمايند.

هاشمي رفسنجاني با اشاره به سابقه همكاري‌هاي ايران و تركيه گفت: در زمان مرحوم اربكان كه كشورهاي اسلامي در حال توسعه در گروه دي 8 گرد هم آمده بودند، براي افتتاح آن در تركيه ضمن گفتگوها، قرار گذاشتيم همكاري‌ها حتي با كشورهاي آسياي ميانه فراتر از مسائل اقتصادي و فرهنگي باشد.

وی با ابراز تأسف از عدم پيگيري آن برنامه‌ها، به اوضاع امروز كشورهاي همسايه ايران و تركيه، يعني سوريه و عراق اشاره كرد و گروه‌هاي افراطي را مخلّ امنيت مردم منطقه و تندروي‌هاي آنان را باعث بي‌آبرويي مسلمانان واقعي در نظام بين‌المللي دانست و گفت: دولت‌هاي منطقه با هر نگاهي كه شرايط امروز را ارزيابي كنند، مي‌فهمند كه اين وضع به ضرر همه است.

هاشمي رفسنجاني افزود: ناهماهنگي‌هاي بين دولت‌هاي منطقه بهترين فرصت را براي گروه‌هاي تندرو ايجاد كرد كه اگر ديروز در سوريه بودند و امروز در عراق، فردا در هر كشور اسلامي ديگري نيز خواهند بود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تشريح چگونگي به وجود آمدن طالبان و القاعده در دامن كشورهاي غربي و آمريكا، گفت: بعدها همين گروه طالبان و القاعده دشمن سرسخت آنها شدند و در آينده نيز گروهك تروريستي داعش كه امروز در عراق جنايت مي‌كنند، مخلّ امنيت كشورهايي خواهند شد كه امروز حامي آنها هستند.

وی جهاني شدن تروريسم را پديده سياسي اين مقطع از تاريخ توصيف كرد و گفت: دولت‌ها بايد از منافع زودگذر خود در مسائل منطقه‌اي بگذرند و عليه تروريسم متحد باشند كه امنيت را از همه مي‌گيرند.

هاشمي رفسنجاني، اوضاع امروز مصر، ليبي، يمن، سوريه و تا حدودي عراق و افغانستان را مصداقي براي نفرت مردم از تندروي‌ها دانست و افزود: مردمي كه دو سال پيش عليه ديكتاتوري به خيابان‌ها آمده بودند، وقتي برنامه‌هاي افراطيون را ديدند، دوباره به نظامي‌ها پناه آوردند.

اوميت يارديم نيز در اين ديدار، برنامه‌هاي دولت متبوع خويش را گسترش همكاري‌ها با ايران خواند و با اشاره به نقش آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در تأسيس گروه دي 8 كه همكاري خوبي كشورهاي اسلامي در حال توسعه بود، گفت: متأسفانه آن همكاري‌ها جاي خود را امروزه به منازعات داد.

سفير تركيه در ايران شرايط امروز را «دوره‌اي تلخ در تاريخ اسلام» دانست و گفت: اگر راهكار مناسب سياسي پيدا نشود، مسائل كشورهاي اسلامي پيچيده‌تر مي‌شود.

وي اوضاع امروز عراق را نگران‌كننده خواند و گفت: سياست ما در مسائل دوجانبه و منطقه‌اي، رايزني و گفت‌و‌گو با ايران است، چون جبهه پيش روي خود را بسيار گسترده مي‌دانيم.
 

کد N366376

وبگردی