آفتاب

میانجی‌گری آلمان در دعوای دو نامزد ریاست‌جمهوری افغانستان

میانجی‌گری آلمان در دعوای دو نامزد ریاست‌جمهوری افغانستان

کشمکش میان دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان بر سر موضوع "تقلب گسترده" در دور دوم انتخابات این کشور هنوز ادامه دارد. آلمان نگران "نخستین انتقال قدرت به طور دمکراتیک" در افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی "اشپیگل"، فرانتس والتر اشتاین‌مایر وزیر امور خارجه آلمان هفته گذشته به طور غیرمنتظره نماینده‌ای از جانب خود به افغانستان فرستاد.

به گفته "اشپیگل"، دلیل اقدام اشتاین‌مایر این است که از زمان مطرح شدن موضوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و بالا گرفتن کشمکش میان گروه‌های سیاسی رقیب در افغانستان، دولت آلمان نگران شکست نخستین تلاش برای انتقال قدرت به طور دمکراتیک در این کشور است.

وظیفه دشواری که به "میشاییل کوخ"، دیپلمات آلمانی سپرده شده عبارت است از اینکه دو نامزد انتخاباتی رقیب برای کسب مقام ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله و اشرف‌غنی احمد‌زی را به "تعقل" فرا بخواند.

از نظر "اشپیگل"، این "دیپلماسی مخفیانه و به سرعت سازمان‌دهی شده" نشانگر نگرانی بین‌المللی نسبت به وضعیت حاکم بر افغانستان است.

میشاییل کوخ حامل نامه‌ای از سوی اشتاین‌مایر برای دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است.

وزیر امور خارجه آلمان در این نامه از هر دو سیاستمدار خواسته که "شانس تاریخی" نخستین انتخابات را در آخرین لحظات از دست ندهند؛ این بدان معناست که دو نامزد انتخاباتی امید رسیدن به توافق بین خود را برآورده کنند و نگذارند دعوای میان آنان به خیابان‌ها کشیده شود.

"عبدالله عبدالله"، یکی از دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان پس از برگزاری انتخابات در روز ۲۴ خرداد (۱۴ ژوئن) از تقلب گسترده سخن گفت و خواستار توقف شمارش آرا شد.

دولت آلمان نگران است تظاهرات اعتراضی در افغانستان گسترش پیدا کند و خشونت‌بار شود. دو نامزد انتخاباتی رقیب از همان پیش از برگزاری انتخابات تهدید کرده بودند که در صورت شکست هواداران خود را به خیابان‌ها می‌فرستند. کشورهایی که در افغانستان فعال هستند از همان هنگام ابراز نگرانی کرده بودند.

انتهای پیام

کد N366344

وبگردی