آفتاب
مدیرکل امور بانوان استانداری زنجان:

نگاه زنانه به اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و زندگی زیان‎آور است

نگاه زنانه به اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و زندگی زیان‎آور است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان، نابرابری شرایط اجتماعی و اقتصادی اعم از الگوگیری غلط در کشف مدل بومی توسعه را از دلایل مغفول ماندن امور مربوط به زنان زنجان عنوان کرد.

ماهرخ بلوری در گفت‌وگو با خبرنگار«زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه زنجان، با بیان این مطلب، گفت: برنامه‌ریزی بر اساس فرهنگ اجتماعی و خانوادگی استان، زمینه‌ساز توسعه برنامه‏‌های پیشنهادی برای حضور زنان در عرصه اجتماعی است و در حال حاضر می‎توان توسعه مشاغل خانوادگی را که هزینه‎های کمی هم در پی دارد، در اولویت برنامه‎ها قرار داد.

وی افزود: دلیل این امر این است که بسیاری از آن‎ها شکل خانوادگی دارند و از آن جایی که در داخل خانواده، همه اعضا اطمینان و شناخت مقدماتی نسبت به هم دارند. همین امر پایه بسیار مناسبی برای دوام آینده شرکت‎ها و سرمایه اجتماعی بزرگی برای استفاده در عرصه اقتصاد است.

بلوری ادامه داد: شکل دیگری از موضوع که البته مغفول نمانده ولی با موفقیت بالایی همراه نیست تعاونی‎ها است که به نظر می‌رسد اگر تحت حمایت قرار بگیرند می‌توانند با هزینه کمتر به توسعه منجر شوند، اما از این حقیقت نباید غافل شد که زنان کارآفرین چه بالقوه چه بالفعل می‌توانند به‌ عنوان قهرمانان اقتصادی در جامعه حضور داشته باشند.

بلوری با تاکید برنگاه ویژه و توجه به واقعیت‎های موجود در جامعه زنان، اظهارکرد: زنانی که در مشاغل خانگی به ویژه در صنایع‌دستی و صنایع جدید خانگی ارزش آفرینی می‎کنند با ظرفیت‎های مغفول زیادی مبتنی بر فرآوری‎ها و الزامات دنیای جدید روبه‌رو می‌شوند، بنابراین تردیدی نیست که بیش از نیم میلیون زن در استان استعداد بسیار بالایی برای ساختن این استان دارند که به دلایل مختلف مغفول مانده‎اند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان تصریح کرد: مشاهده شده که هر زمان، زنان مستعد با استفاده از مدل‎های بومی و ارزش‎های اسلامی ملی به حرکت درآمده‎اند در مسیر ساختن جامعه‎ای نمونه بسیار موثر بوده‎اند که از نمونه‎های آن می‎‎توان نقش زنان در انقلاب مردمی سال 57 و حرکت نمونه زنان زنجانی در نهم شهریور 57 به‌عنوان نخستین و بی‌‏نظیرترین حرکت اجتماعی زنان کشور قابل مشاهده است.

بلوری خاطرنشان کرد: وقتی از مدل بومی حرف می‌‎زنیم تثبیت واقعیت موجود را در نظر نداریم؛ بلکه منتهای آرزوهای انسانی را با کم‏ترین هزینه طلب می‎کنیم، بنابراین اقداماتی مانند مجتمع تولیدی صنعتی و کشاورزی بانوان را می‎توان حرکت مثبتی در راستای این امر دانست.

وی تصریح کرد: این در حالی است که دیدگاه‌ها بر چنین مجتمع‎هایی نیز باید اصلاح شود؛ چرا که نگاه زنانه به اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و زندگی، درست مثل نگاه مردانه زیان‎آور خواهد بود.

انتهای پیام

کد N366229

وبگردی