آفتاب

تحولات عراق و ماهیگیری ترکیه در آب گل آلود

تحولات عراق و ماهیگیری ترکیه در آب گل آلود

آنکارا - ایرنا - بیانات و اقدامات برخی دولتمردان ترکیه در مورد تحولات عراق، نشان از تلاش آنکارا برای کمک به تجزیه این کشور و ˈماهیگیری از آب گل آلودˈ در منطقه دارد.

به گزارش ایرنا، تحولات اخیر در عراق و تهاجم عناصر گروه تکفیری و تروریستی ˈداعشˈ به ˈموصلˈ و همزمانی آن با تلاش ترکیه برای توسعه مناسبات با اقلیم کردستان عراق از یک سو و تقدیم لایحه ای از سوی دولت آنکارا به مجلس برای تسریع در روند مذاکرات صلح با مخالفان کرد ترکیه (پ.ک.ک) نشان از تغییر سیاست ای کشور در قبال عراق و تلاش برای تغییر موازنه های سیاسی در منطقه دارد.

ناظران آگاه عقیده دارند که آنکارا در راستای توسعه مناسبات خود با اقلیم کردستان عراق مجبور به بهبود مناسبات خود با شهروندان کرد ترکیه است و در این جهت به مذاکرات خود با ˈعبدالله اوج آلانˈ رهبر زندانی ˈپ.ک.کˈ برای برقراری صلح سرعت بخشیده است.

بیانات برخی از دولتمردان ترکیه در قبال احتمال حمایت آنکارا از اعلام استقلال اقلیم کردستان عراق از سوی کارشناسان به عنوان چشم داشت ترکیه در منابع نفتی ˈکرکوکˈ و موصل ارزیابی شده و این منابع عقیده دارند که در صورت وارد شدن ترکیه به این ˈقمار بزرگˈ احتمال مواجه شدن آنکارا با مشکلات امنیتی وجود دارد ، چرا که قدرتهای بزرگ و بازیگران مهم منطقه ای اجازه نمی دهند ، ترکیه به اهداف خود دست یابد.

در پی ادعای ˈمسعود بارزانیˈ رییس اقلیم کردستان عراق در دیدار اخیرش با ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا که گفته بود، زمان اعلام استقلال کردستان عراق فرا رسیده است ، ˈحسین چلیکˈ معاون حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ ترکیه با استقبال از این طرح صهیونیستی و آمریکایی گفت: کردستان برادر ما است و اگر مستقل شود، باید مورد پذیرش قرار گیرد.

به نوشته پایگاه خبری ˈوطنˈ ترکیه به نقل از ˈفایننشیال تایمزˈ، چلیک معاون حزب حاکم ترکیه، از تجزیه عراق استقبال کرده است .

وی با تشریح بحران شمال عراق و احتمال تشکیل یک دولت مستقل در شمال این کشور گفت: استقلال کردستان عراق مانند گذشته برای ترکیه مشکل ساز نیست و برخی مسایل تغییر کرده است.

وی افزود: دولتهای سابق در ترکیه وجود یک دولت مستقل کرد در شمال عراق را سبب جنگ ارزیابی می کردند و حتی استفاده از واژه کردستان در ترکیه ممنوع بود، ولی اکنون وضعیت تغییر کرده است .

بی اعتنایی و واکنش بسیار ضعیف آنکارا نسبت به ورود نیروهای کرد به کرکوک از سوی کردهای عراق از دید بسیاری از کارشناسان سیاسی به عنوان ˈچراغ سبزˈ ترکیه به استقلال اقلیم کردستان عراق و جای گرفتن کرکوک در جغرافیای سیاسی اقلیم ارزیابی شد، چرا که ترکیه پیشتر این شهر را به عنوان یک شهر ترک نشین می شناخت و بارها هشدار داده بود که هرگز اجازه الحاق کرکوک به کردستان را نخواهد داد.

همزمان با تهاجم داعش به موصل یک استاد دانشگاه ترکیه هوادار دولت اردوغان گفته بود : موصل و کرکوک به ترکیه الحاق خواهد شد .

ˈحسین یایمانˈ افزود: روند تحولات حاکی از تقسیم عراق به سه منطقه و الحاق کردستان عراق و شهرهای موصل و کرکوک به ترکیه است.

یایمان که از اساتید دانشگاه ˈغازیˈ آنکارا است ، در تشریح تحولات عراق و گروگان شدن شهروندان و دیپلماتهای ترکیه در موصل توسط داعش گفت: من تصور می کنم که در روزهای آتی موضوع تقسیم عراق به سه منطقه دوباره مطرح خواهد شد و رویای ترکها در الحاق کرکوک و موصل به ترکیه بیشتر مطرح خواهد شد.

ملی گرایان ترکیه بر این عقیده هستند که موصل و کرکوک در داخل میثاق ملی ترکیه قرار دارد و ˈکمال آتاترکˈ بنیانگذار جمهوری نوین ترکیه به دلیل شرایط سخت در تاسیس این کشور نتوانست موصل و کرکوک را الحاق کند، ولی این شهرها را از آن ترکیه می دانست.

حسین یایمان افزود: این احتمال وجود دارد که روند تحولات در عراق موجب الحاق موصل و کرکوک به ترکیه شود.

این سخنان یایمان در مطبوعات ترکیه تحت عنوان ˈآیا رویای ترکیه تحقق می یابدˈ، منتشر شده است.

اخیرا خبر قابل تامل دیگری در این باره در روزنامه ˈصباحˈ که به حمایت از سیاستهای دولت آنکارا و شخص رجب طیب اردوغان اشتهار دارد، منتشر شده بود.

روزنامه صباح نوشت: اردوغان در تماس تلفنی به معاون رییس جمهوری آمریکا گفته که ما برای رهایی کارکنان کنسولگری از دست عناصر داعش، دست به عملیات نمی زنیم ، واشنگتن و بغداد نیز به چنین عملیاتی دست نزنند.

به نوشته صباح، اردوغان در تماس تلفنی ˈجو بایدنˈ معاون رییس جمهوری آمریکا به وی گفته است که امنیت جانی کارکنان کنسولگری ترکیه در موصل که از سوی عناصر تروریستی داعش به گروگان گرفته شده اند ، ˈخط قرمزˈ ترکیه است و آمریکا و عراق در این راستا نباید به عملیاتی علیه تروریستها دست بزنند که موجب به خطر افتادن جان گروگانهای ترکیه ای شود.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که به نظر می رسد داعش به ترکیه در مورد امنیت جان دیپلماتها و دیگر شهروندان ترکیه ای اطمینان داده است.

احزاب سیاسی ترکیه پیشتر بارها دولت این کشور را به حمایتهای لجستیکی از داعش متهم کرده و گفته اند که در ماههای گذشته دهها نفر از عناصر این گروه تروریستی که در درگیریها در سوریه زخمی شده بودند، در بیمارستانهای ترکیه معالجه شده اند.

خاورم ** 2010**1651
کد N366175

وبگردی