آفتاب

مخالفت نیمی از ژاپنی‌ها با تغییر سیاست نظامی کشورشان

مخالفت نیمی از ژاپنی‌ها با تغییر سیاست نظامی کشورشان

در شرایطی که نخست وزیر ژاپن آماده انجام اصلاحاتی در سیاست دفاعی و نظامی کشورش است، جدیدترین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که نیمی از ژاپنی‌ها مخالف رفع ممنوعیت حضور نظامی ژاپن در درگیری‌های خارجی هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پلیس و شاهدان عینی اعلام کردند که روز یکشنبه مردی در اعتراض به تغییر این سیاست ژاپن دست به خودسوزی زد که جزو نادرترین نوع اعتراضات در ژاپن محسوب می‌شود.

با اعمال این تغییرات گزینه‌های نظامی ژاپن تغییر خواهد کرد چرا که ممنوعیت "دفاع از خود" و یا کمک به یک کشور دوست در زمان حمله لغو می‌شود.

این تغییرات همچنین محدودیت‌های فعالیت‌ها در عملیات‌های حافظان صلح سازمان ملل را کاهش می‌دهد.

اصلاحات جدید سیستم دفاعی ژاپن خشم چین را نیز برانگیخته است چرا که روابطش با ژاپن به دلیل مناقشه ارضی، عدم اعتماد دوجانبه و تهاجمات نظامی پیشین ژاپن تیره است. با این حال این تغییرات مورد استقبال واشنگتن و کشورهای جنوب شرق آسیا قرار گرفته است.

انتظار می‌رود که کابینه شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن تا روز سه شنبه قطعنامه‌ای را برای بازبینی در تفسیر دیرینه قانون اساسی تدوین شده از سوی آمریکا در خصوص رفع این ممنوعیت به پارلمان ارائه دهد.

طبق نتایج نظرسنجی که امروز روزنامه اقتصادی نیکئی ژاپن منتشر کرد 50 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی مخالف رفع این ممنوعیت و 34 درصد موافق این تغییر بودند.

از زمان شکست ژاپن در 1945 ارتش این کشور در هیچ درگیری یا جنگی حضور نداشته است. طبق قانون اساسی تدوین شده از سوی آمریکا ژاپن اجازه ندارد تا در عملیات‌های خارجی نظامی شرکت کرده و یا ارتش فعالی داشته باشد.

انتهای پیام

کد N365978

وبگردی