آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

مجتهدزاده:‌ اقدامات آمریکا در عراق باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت این کشور می‌شود

مجتهدزاده:‌ اقدامات آمریکا در عراق باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت این کشور می‌شود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا تلاش می‌کند تا دامنه اغتشاشات گروه بعثی - تکفیری داعش، امنیت اسرائیل و آل سعود را با مخاطره روبرو نکند.

پیروز مجتهدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با موضع‌گیری‌های برخی مقام‌های ارشد آمریکا در قبال وضعیت داخلی عراق خاطرنشان کرد: برخی افراد مانند دیک‌چنی، معاون جرج بوش اظهارنظرهایی در رابطه با نقش آمریکا در عراق می‌کنند و ادعا دارند که باراک اوباما تهدید تروریستی عراق را دست کم گرفت و اقدامات کافی برای مقابله با آن انجام نداد ولی از نظر من این افراد با توجه به عملکردی که در گذشته داشته‌اند هیچ حیثیتی در عرصه سیاسی برای خود باقی نگذاشته‌اند. این گونه افراد در عالم سیاست معمولا ترجیح می‌دهند سکوت اختیار کنند تا گذشته‌شان در وادی فراموشی دفن بماند.

وی با بیان اینکه چنی بیشترین تحریک‌ها را انجام داد تا بوش به عراق و افغانستان حمله کند، گفت: از نظر من دیک‌چنی در افکار عمومی محکوم است، زیرا عامل اصلی وقوع فجایع بزرگی در خاورمیانه بود،‌ ولی چنی با وجود تمام جنایاتی که در زمان ریاست جمهوری بوش و معاونت او صورت گرفت، همچنان بر طبل جنگ می‌کوبد و خواهان ادامه حملات آمریکا به کشورهای منطقه است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به انتقاد کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از اظهارت چنی افزود: نکته قابل توجه این است که خود کلینتون هم در زمان ریاست جمهوری‌اش هیچ اقدامی در جهت خنثی‌کردن توطئه‌های ماجراجویانه نظامی آمریکا نکرد. البته جنگ‌طلبی و ماجراجویی‌های نظامی آمریکا از زمان بوش پدر آغاز شد زیرا در آن زمان یعنی پس از سقوط جهان ژئوپولیتیکی دو قطبی صحبت از تلاش آمریکا برای ایجاد یک نظام جهانی تک قطبی زیر عنوان «نظام نوین جهانی» و حق دخالت ایالات متحده آمریکا در امور کشورها در مناطق مختلف مطرح بود که سرآغازی علنی و آشکار بود برای بروز جنگ‌ها و فجایع جدید جهان که هنوز هم ادامه دارد و آقای کلینتون هیچ‌گونه بحث ایدئولوژیکی یا فلسفی در مقابل ژئوپولیتیک نظام نوین جهانی خاندان بوش مطرح نکرد که بتواند از بروز این همه فاجعه سیاسی – نظامی ناشی از آن ایدئولوژی‌ها به ویژه در خاورمیانه جلوگیری کند.

وی ادامه داد: فلسفه نظام نوین جهانی که آشکارا نوید دهنده فرا آمدن یک جهان استعماری جدید بود که پس از فروپاشی شوروی و جهان دو قطبی مطرح گردید نتایج فاجعه‌باری را ایجاد کرد. فلسفه بزرگ جهانگیری ژئوپولیتیک جدید که ریگان آن را مطرح و بوش پدر تحت عنوان نظام نوین جهانی ارائه کرد باعث جنگ‌ها و تنش‌های بسیاری در جهان و منطقه شد.

مجتهدزاده با تاکید بر اینکه صحبت‌های مقام‌های آمریکایی اگرچه بازگوینده شیوه خاص دید آنها از مسائل جهان است ولی نمی‌تواند بیانگر وضعیت واقعی منطقه باشد، خاطرنشان کرد: به جای گوش دادن به صحبت‌های مسئولان سیاسی قدرت های خارجی باید خودمان وقایع منطقه و خاورمیانه را با دقت و بر اساس شناخت واقعی و بومی خودمان نگاه کرده و به یاد بیاوریم که سازمان سیا (CIA) آمریکا چه گونه طی دو دهه همراه با توطئه‌گران سعودی و پاکستانی در منطقه عمل می‌کرد. همچنین نباید از یاد برد که هدف اصلی آنها ایجاد گروه‌های تروریستی است تا به اسم اسلام در جهان اسلام دست به کشتار بزنند. در همین راستا ائتلاف نامیمون CIA آمریکا، آل سعود و همسایگان قطری و اماراتی آنان به اضافه نوازشریف پاکستانی و عوامل صهیونیستی خاور میانه طرح ایجاد گروه‌های افراطی را در پاکستان و افغانستان ریختند. آن‌ها نه تنها طالبان و القاعده را به وجود آوردند بلکه تکفیری ها و سلفی ها را نیز حمایت کردند و اخیرا هم شاهد هستیم بعثی‌های مرده را دوباره زنده کرده و به گروه‌های تروریستی افزودند که در جهت منافع فرضی (غیر واقعی یا منحرف) آمریکا و آل سعود در آشوب آفرینی دینی میان مسلمانان خاور میانه حرکت می‌کنند و از حمایت های آنها برخوردار می شوند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با نقش آمریکا در وضعیت فعلی عراق گفت:‌ هجوم ایالات متحده آمریکا و اشغال نظامی عراق توسط این کشور به طور کلی در محاسبات کلی ژئوپولیتیکی و منطقه‌ای اقدامی نادرست بود و از سوی دیگر، رژیم بعثی عراق به ریاست صدام حسین و تشویق‌های آمریکایی برای حمله به ایران و سپس اشغال کویت شرایطی را در منطقه پیش آوردند که نمی‌توانست نتیجه‌ای جز حمله آمریکا به عراق را به دنبال داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه محاسبات آمریکا در قبال عراق از ابتدا اشتباه بوده است، افزود: چه آن زمان که آمریکایی‌ها به عراق حمله کردند و چه وقتی که خاک این کشور را ترک کردند اشتباهات محاسباتی بزرگی را مرتکب شدند، چرا که برنامه‌های آن‌ها در قبال این کشور یک‌جانبه‌گرایانه بود و متکی بر پی گیری منافع فرضی توام با محسابات غلط آمریکایی - اسرائیلی بوده و به منافع ملی و حیثیت ژئوپولیتیکی خود آنان لطمات زیادی وارد کرد. آنچه بدتر از همه می‌نماید این است که گویا ایالات متحده آمریکا همچنان از فاجعه‌های گذشته درس عبرت نگرفتند و شرایطی را در مناطق عراق و سوریه دامن می زنند که ترسیم دورنمای پیدایش یک حکومت داعشی وحشتناک برای منطقه و جهان را ممکن ساخته است.

مجتهدزاده در پایان با اشاره به سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه گفت: گذشته از تردیدآفرینی های ژئوپولیتیکی یاد شده،این‌ گونه به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها در تلاش های ظاهری خود برای حل بحران کنونی فقط می‌کوشند شرایطی را ایجاد کنند که دامنه اغتشاشات داعش در درون عراق و سوریه آن گونه محدود شود که آثار و پیامدهایش در تطابق با محدوده امنیتی فرضی اسرائیل و آل سعود مطابق محدود شود و نه بیشتر از آن.

انتهای پیام

کد N365939

وبگردی