آفتاب

بارزانی: نمی‌خواهیم بهای اشتباهات بغداد را پرداخت کنیم/ کرکوک جزو کردستان است

بارزانی: نمی‌خواهیم بهای اشتباهات بغداد را پرداخت کنیم/ کرکوک جزو کردستان است

رئیس منطقه کردستان عراق با بیان اینکه این منطقه از اکنون به بعد آماده نیست بهای اشتباهات سیاسی بغداد را بپردازد، گفت: حل و فصل مشکلات در این امر نهفته است که سیاست کنونی بغداد تغییر کرده و عاملان این بحران‌ها به اشتباهات خود اذعان کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز عراق، مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق پس از دیدار با نیکولای ملادینف، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق گفت: ظرف 10 سال گذشته منطقه کردستان عراق انعطاف بسیاری را نشان داد و همواره آمادگی خود را برای حل و فصل مشکلات با بغداد اعلام کرد اما شریکان ما از اجرای قانون اساسی و توافق‌ها پا پس کشیدند.

وی نسبت به "سیاست‌های اشتباه بغداد و بی‌توجهی به طرف‌های دیگر که باعث شده مشکلات عمیق‌تر شود و بحران به اوضاع کنونی کشیده شود" اظهار تاسف کرد.

رئیس منطقه کردستان عراق عنوان داشت: حل و فصل مشکلات در این امر نهفته است که سیاست کنونی بغداد تغییر کرده و عاملان این بحران‌ها به اشتباهات خود اذعان کنند.

بارزانی با بیان اینکه باید راه آغاز روند سیاسی جدیدی باز شود، تاکید کرد: منطقه کردستان از اکنون به بعد آماده نیست بهای اشتباهات سیاسی بغداد را بپردازد و به دلیل اشتباهات آنهاست که تروریست‌ها در مرزهای منطقه کردستان قرار دارند.

وی در عین حال به نقش پیشمرگ‌ها در حفاظت از مرزها و برقراری امنیت نژادی و دینی در این مناطق اشاره کرد.

بارزانی در خصوص اوضاع کرکوک و دیگر مناطق کردنشین نیز اعلام کرد: این مناطق سرزمین کردستان هستند و نیروهای پیشمرگ برای محافظت از تمامی اقشار آنها در آنجا مستقر هستند. ماده 140 قانون اساسی پایان یافته است و نیروهای پیشمرگ در آن مناطق خواهند ماند.

بارزانی با بیان اینکه کردستان به تمامی اقشار در این مناطق احترام خواهد گذاشت و همه‌پرسی شفافی در آنجا برگزار خواهد کرد، از سازمان ملل خواست تا در برگزاری همه‌پرسی همکاری کند.

در همین حال نیکولای ملادینف نیز بر لزوم حل و فصل سیاسی به عنوان نخستین گزینه تاکید کرد و گفت: باید قانون اساسی عراق به عنوان پایه و اساسی برای حل و فصل مشکلات قرار بگیرد.

وی گفت: باید مشکلات حل نشده میان بغداد و منطقه کردستان و مشکلات مناطق جنوب عراق که از بی‌توجهی‌ها رنج می‌برند و ظرف سال‌های گذشته شاهد هیچ پیشرفتی نبوده‌اند، حل و فصل شود.

نماینده ویژه سازمان ملل در عراق از رئیس منطقه کردستان خواست تا نقش فعالی را برای نجات عراق از این بحران کنونی و آغاز روند سیاسی و تشکیل دولت جدید در عراق براساس شراکت و همکاری میان تمامی طرف‌ها ایفا کند.

انتهای پیام

کد N365921

وبگردی