آفتاب
یوسفی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا:

با اجرای عدالت نیمی از مشکلات حل می‌شود

با اجرای عدالت نیمی از مشکلات حل می‌شود

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت: انسان‌ها براساس یک فطرت طبیعی خواستار جامعه صالح هستند و باید با فرهنگ‌سازی به موقع، به آن جامعه صالح برسیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به مصداق‌های جامعه صالح و فاسد اظهار کرد: یکی از تلاش‌های کلیه مصلحان در جوامع بشری ایجاد جامعه صالح براساس ارزش‌های انسانی بوده است و مشاهده می‌کنیم که در طول تاریخ جریان‌های انقلابی در راستای جامعه آرمانی تعریف شده است.

وی ادامه داد: تلاش انسان‌ها برای روی کارآمدن افراد صالح بوده و همواره انسان‌ها براساس طبعی که دارند نمی‌خواهند افراد ظالمی در عرصه اجتماع حاکم باشند. یکی از این مصداق‌های انقلابی، انقلاب اسلامی ایران است که در این راستا انقلاب کردیم تا حاکمیت انسان‌های صالح و پاک را بپذیریم و انسان‌هایی که دنبال منافع مادی، دنیایی و زر و پول هستند کنار گذاشته شوند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم تصریح کرد:‌ انسان به طور فطری، طبیعی و جسمی دنبال ایجاد جامعه صالح است و ارزش‌های انسانی را دوست دارد. اگر بخواهیم از منظر اسلام به مصداق‌های جامعه صالح اشاره کنیم یکی از آن‌ها اقامه نماز است. نماز باید برای مردم و مسئولین یک جامعه اسلامی حرف اول را بزند و افراد حاکم و خود مردم باید به مسائل عبادی و بندگی خدا توجه ویژه‌ای داشته باشند.

یوسفی‌مقدم افزود: اگر ما در جامعه صالح بندگی خدا را یک اصل اساسی قرار دهیم منفعت آن به خودمان برمی‌گردد. انسان با خدا فردی قانع، ارزش‌مدار و دوستدار سایر انسان‌ها است. انسان مومن می‌تواند در راستای ارزش‌های اجتماعی گام بردارد و به بالاترین درجه برسد. پس اقامه نماز نه تنها به نفع خود فرد است بلکه به جامعه هم کمک زیادی می‌کند.

وی عدالت را شاخصه بعدی جامعه صالح ذکر کرد و گفت: در جامعه‌ای که عدالت حاکم باشد همه مشکلات حل می‌شود. فراموش نکنیم که اقامه عدل و نماز باید در یک راستا باشند تا به جامعه صالح برسیم.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم یادآور شد: شاخصه دیگر جامعه صالح دانش‌افزایی افراد آن جامعه است. در یک جامعه اسلامی و صالح افراد باید به دانش و پرورش آن اهمیت زیادی بدهند و همواره رو به جلو حرکت کنند نه اینکه در جا بزنند و از پیشرفت بازبمانند.

وی تاکید کرد: دانش‌افزایی یک شاخصه بسیار مهم در جامعه صالح است و باید در جوامع انسانی دانش و علم ارزش و جایگاه خود را پیدا کند. خداوند در قرآن می‌ فرماید:‌ رافت جامعه بشری به رافت علمی آن جامعه برمی‌گردد و مومنان و صالحان باید عالم باشند.

یوسفی‌مقدم تصریح کرد: یکی دیگر از شاخصه‌های جامعه سالم امر به معروف و نهی از منکر است. این یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های جامعه اسلامی است. حتی نماز در حد امر به معروف و نهی از منکر قرار می‌گیرد، اگر این امر در جامعه ترویج پیدا کند دچار انحرافات اخلاقی نمی‌شویم. یک جامعه صالح جامعه‌ای است که افراد آن نسبت به اخلاقیات همدیگر بی‌تفاوت نباشند و همچون آینه برای یکدیگر عمل کنند.

وی در ادامه با بیان این‌که «تمامی شاخصه‌های جامعه صالح باید برای افراد جامعه تبیین و تعریف شود» افزود: یک سری از شاخصه‌های جامعه صالح مربوط به دولتمردان است و آنهایی که مسئول هستند باید برای ترویج این شاخصه‌ها در جامعه سرمایه‌گذاری کنند. یک سری هم مربوط می‌شود به NGOها و سازمان‌های مردمی که خود مردم باید برای تبیین و تعریف آن در جامعه تلاش کنند.

یوسفی‌مقدم در پایان گفت: فراموش نکنیم که مراکز تربیتی و آموزشی ما می‌توانند برای تبلیغ و ترویج ویژگی‌های جامعه صالح گام‌های بسیار زیادی بردارد و برای اینکه بتوانیم مفاهیم جامعه صالح را ترویج دهیم باید تبلیغات لازم را داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N365775

وبگردی