آفتاب
گزارش خبری/

نگاهی به حضور تروریست های خارجی در گروه داعش از منظر آمار و ارقام

نگاهی به حضور تروریست های خارجی در گروه داعش از منظر آمار و ارقام

آمارها حاکی است در بین تروریست های گروه داعش شهروندان 81 کشور جهان از جمله حدود دو هزار و 500 شهروند عربستانی، 700 فرانسوی، 400 انگلیسی و 280 بلژیکی حضور دارند.

همراه با گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در سوریه و عراق هزاران شبه نظامی خارجی می جنگند. این در حالی است که شمار زیادی از این افراد فرماندهی این تروریست ها را به عهده داشته و نقش مهمی در رهبری عملیات داعش در این دو کشور ایفا می کنند.



مرکز تحقیقات راهبردی موسوم به "گروه سوفان" در نیویورک به تازگی گزارشی منتشر کرده و در آن به اعضای خارجی گروه تروریستی داعش و پرداخته است. این گزارش که به قلم "ریچارد برت" دیپلمات و جاسوس کهنه کار انگلیسی نوشته شده حاکی است طی سه سال جنگ داخلی سوریه بیش از 12 هزار شهروند کشورهای مختلف به این گروه تروریستی پیوسته اند.





به اعتقاد برت در این مدت داعش بیش از جنگ 10 ساله مجاهدین افغان با ارتش روسیه توانسته است شبه نظامیان خارجی را به خود جذب کند. در همین رابطه دولت فرانسه اعلام کرده تنها در شش ماهه نخست 2014 بیش از 700 شهروند این کشور برای جنگ در کنار تروریست های داعش به منطقه آمده اند.



بر اساس این گزارش در حال حاضر تروریست هایی از 81 کشور واقع در 5 قاره جهان به سوریه رفته اند که بیشتر آنان شهروندان کشورهای عرب، خاورمیانه و شمال آفریقا هستند. در ماه آوریل امسال مرکز هماهنگی مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا اعلام کرد تا کنون بیش از 2 هزار نفر از 28 کشور عضو این اتحادیه عازم سوریه شده اند.



این در حالی است که ارقام منتشر شده در این گزارش در حد تخمین بوده و احتمال دارد آمارهای واقعی بیشتر از این میزان باشد زیرا برخی کشورها به خاطر مسائل امنیتی از انتشار آمار واقعی شهروندانشان که به تروریست های داعش پیوسته اند خودداری می کنند.





در بین کشور های عرب منطقه عربستان سعودی با دو هزار و 500 نفر بیشترین شمار تروریست ها را در داعش دارد. تونس نیز با حدود 3 هزار تروریست رتبه نخست را در بین کشورهای شمال آفریقا دارد، مراکش با 500 و الجزایر با 200 نفر در انتهای این فهرست قرار دارند.



در عین حال آمار تروریست های اعزامی از برخی کشورهای اروپایی نگران کننده است به طوری که فرانسه با 700، انگلیس با 400، فدراسیون روسیه با 800 و ترکیه با 400 تروریست در صدر این فهرست قرار گرفته اند. همچنین استرالیا با 150، کوزوو و هلند با 120، دانمارک با 100، آلمان و آمریکا با 70، اسپانیا با 51، نروژ با 50، کانادا، فنلاند، ایرلند و سوئد با 30 در رتبه های بعدی هستند.



بیشتر این افراد نسل دوم و یا سوم مهاجرانی هستند که طی دهه های اخیر از کشورهای منطقه به اروپا رفته اند، به عنوان مثال از 280 شهروند بلژیکی که به داعش پیوسته اند بیشترشان مراکشی الاصل به شمار می روند. نکته دیگر این که درصد قابل توجهی از این افراد تازه مسلمان هستند. این افراد از طریق فعالیت گروه های افراطی و تبلیغات آنها در شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی و با وعده های دروغین جذب این گروه ها شده و به سوریه فرستاده می شوند.




کد N365453

وبگردی