آفتاب

عارف: سرمایه‌گذاری روی کودکان برتر از سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌هاست/ نگرش مچ‌گیرانه باید تغییر کند

عارف: سرمایه‌گذاری روی کودکان برتر از سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌هاست/ نگرش مچ‌گیرانه باید تغییر کند

نسیم نوشت:

عارف: ریشه بسیاری از تنش‌های ما در آینده عدم توجه به حوزه کودکان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ویژگی‌های شهید بهشتی گفت: شهید بهشتی با رفتار و اندیشه سلیم و عمیق تلاش کرد اسلام رحمانی را معرفی و ارزش‌های آن را در جامعه پیاده کند.

محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان در سومین نشست هم اندیشی سازمان‌های مردم نهاد که در بنیاد امید ایرانیان با محوریت نهادهای غیردولتی مرتبط با حوزه کودکان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر اظهار داشت: شهید بهشتی به تشکیلات و نظم سیستماتیک معتقد بود.

وی افزود: شهید بهشتی فضا را برای اظهارنظرهای جمعی فراهم می‌کرد و با سعه صدر در مقام پاسخگویی و هدایت بر می‌آمد و حتی با کسانی که معاند بودند، باز هم وظیفه هدایتی خود را با خلق نیکو انجام می‌داد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه شهید بهشتی با رفتار و اندیشه سلیم و عمیق تلاش کرد اسلام رحمانی را معرفی و ارزش‌های آن را در جامعه پیاده کند، گفت: برقرای جامعه عدالت محور، مستقل و آزاد در چارچوب اسلام رحمانی آرمان مقدس شهید بهشتی بود.

عارف با اشاره به تلاش‎های بنیاد امید ایرانیان در برگزاری نشست‌های موثر در راستای تقویت کار نهادهای غیر دولتی در ایران، گفت: از سال گذشته تلاش شده در همین راستا سلسله نشست‎هایی با کار گروه‌های مختلف فعالان مدنی به بررسی چالش‌ها و موانع پیش روی سازمان‌های مردم نهاد بپردازیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد چالش‌های فراروی سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه کودکان علی‌رغم تلاش‌های گسترده فعالان این بخش بسیار زیاد است. توجه به کودکان و مسائل آنان ضروریست و ریشه بسیاری از تنش‌های ما در آینده همین عدم توجه به دوران کودکی و چگونگی سپری شدن این دوران است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: تجربه نشان داده سرمایه گذاری روی کودکان و سیاستگذاری اصولی روی مسائل حقوقی و آموزشی کودکان سرمایه‌گذاری معقولی است و به مراتب بازدهی بهتری دارد؛ البته این به آن معنا نیست که ما باید همه بخش‌ها را رها کنیم و فقط به مسائل مربوط به کودکان بپردازیم اما آنچه مسلم است سرمایه‌گذاری روی کودکان به مراتب برتر از سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌هاست.

عارف به ضعف کار شبکه‌ای در ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به بحث‌هایی که تاکنون در این حوزه صورت گرفته به نظر می‌رسد ضرورت شبکه‌سازی از جمله مهمترین مواردی است که در میان فعالان مدنی باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز مردم و فعالین مدنی نتوانستند به صورت سازمان یافته جامعه را در مقابله با آسیب‌های اجتماعی بسیج کنند، خاطرنشان کرد: این امر نیاز به ظرفیت سازی در میان نهادهای دولتی و بخش خصوصی دارد تا امکان حضور سازمان یافته اجتماعی مردم را فراهم کنند.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نگرش قانون‌گذاری در کشور گاهی مچ‌گیرانه است، گفت: نگاه قانون‌گذار هم باید اصلاح شود. نگرش مچ‌گیرانه در قوانین که در بسیاری از موارد هزینه‌های زیاد با بهره‌وری پایین به سیستم تحمیل کرده، باید تغییر کند.

 

45503

کد N365407

وبگردی