آفتاب

ذوق زدگی ترکیه از طرح صهیونیستی-آمریکایی تجزیه عراق

ذوق زدگی ترکیه از طرح صهیونیستی-آمریکایی تجزیه عراق

معاون حزب حاکم ترکیه با استقبال از طرح صهیونیستی-آمریکایی تجزیه عراق گفت در این صورت کردستان برادر ماست و این تقیسم بندی باید مورد پذیرش قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فایننشیال تایمز، "حسین چلیک" معاون رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه از تجزیه عراق و تشکیل کشور مستقلی به نام کردستان استقبال کرد. وی با تشریح بحران شمال عراق از منظر آنکارا مدعی شد احتمال تشکیل یک دولت مستقل در شمال عراق مانند گذشته مشکل ساز نیست و برخی مسائل تغییر کرده است.

وی افزود: در گذشته وجود یک دولت مستقل کرد به معنای اعلام جنگ به ترکیه بود، حتی استفاده از لفظ کردستان موجب خشم و تهاجم برخی می شد، با تمام این احوال نام سرزمین آنها کردستان است و باید این را بپذیریم. به گفته چلیک اگر عراق تجزیه شود، کردها برادران ترکیه هستند.  

معاون رئیس حزب عدالت و توسعه همچنین با اشاره به همکاری های دولت ترکیه با اقلیم کردستان عراق در برخی زمینه ها ابراز امیدواری کرد با تشکیل کشور مستقل کردستان این همکاری ها به تمام زمینه ها گسترش یابد.

روزنامه فایننشیال تایمز اظهارات چلیک را نشانه ای مبنی بر آمادگی ترکیه برای به رسمیت شناختن کشور احتمالی کردستان دانست و نوشت ترکیه می کوشد ضمن حمایت از تشکیل یک دولت کرد در شمال عراق از این دولت به عنوان سپری در مقابل گروه های تروریستی مانند داعش در این کشور استفاده کند.

هفته گذشته "مسعود بارزانی" رئیس اقلیم کردستان عراق با این ادعا که دولت مرکزی این کشور کنترل همه چیز را از دست داده است گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده که کردها آینده خود را مشخص کنند. وی در گفتگو با شبکه خبری سی.ان.ان تاکید کرد: امکان ندارد اوضاع عراق به همین منوال پیش برود، ما از منطقه کردستان علیه هرگونه تجاوز و تهدیدی دفاع خواهیم کرد. بارزانی مدعی شد عراق در فروپاشی بوده و دولت مرکزی سلطه خود بر همه چیز را از دست داده است.

کد N365347

وبگردی