آفتاب

رادیوی صدای روسیه: نمی‌توان انتظار همکاری جامع میان تهران و واشنگتن را داشت

رادیوی صدای روسیه: نمی‌توان انتظار همکاری جامع میان تهران و واشنگتن را داشت

سایت اینترنتی رادیوی صدای روسیه در تحلیلی درباره‌ی احتمال همکاری ایران و آمریکا درباره‌ی عراق نوشت: بسیار آشکار است که ایران و آمریکا نمی‌توانند همکاری جامعی داشته باشند بلکه تنها می‌تواند به تبادل اطلاعات بپردازند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رادیوی صدای روسیه در تحلیلی با اشاره به احتمال همکاری ایران و آمریکا درعراق نوشت: با توجه به بحران به وجود آمده در عراق ممکن است تهران و واشنگتن بار دیگر همدیگر را در آغوش سرد بگیرند.

آمریکا بارها اعلام کرده است که برای حل بحران به وجود آمده توسط نیروهای داعش می‌خواهد با تهران همکاری کند.

بر اساس نظر کارشناسان، برای نزدیکی تاریخی میان تهران و واشنگتن در مساله عراق احتمال بسیار کمی وجود دارد، اما براساس شواهد موجود چراغ سبز روشن است.

به نوشته سایت رادیو صدای روسیه، ایران و آمریکا در سال‌های 2001 و 2002 درباره‌ی طالبان و اوضاع افغانستان با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته‌اند. اکنون عراق در آتش و درگیری به سر می‌برند و نزدیک به 20 روز از بحران جدید درعراق می‌گذرد. ممکن است 2 کشور دراین‌باره همکاری کنند. این همکاری تنها می‌تواند درباره‌ی اطلاعات میدانی درباره‌ی نیروهای داعش در عراق باشد و این همکاری در سطح نظامی قرار نگرفته و تنها در سطح تبادل اطلاعاتی است و نمی‌توان گفت که به خاطر مساله عراق کانال جدید گفت‌وگو و مذاکرات میان ایران و آمریکا باز شود. به طور کلی مساله‌ی داعش در عراق نمی‌تواند باعث همکاری جامع میان تهران و واشنگتن شود هم‌چنین تمام مقامات ایران در سطوح مختلف نسبت به نقش آمریکا در عراق با شک و شبهه می‌نگرند. دراین راستا سرگئی سرگیچوف، استاد دانشگاه روسیه می‌گوید: همکاری ایران و آمریکا درباره‌ی عراق امکان‌پذیر است و اکنون مذاکرات درباره‌ی بده بستان‌ها آغاز شده است. زمانی که به اطمینان برسند اعلام عمومی خواهند کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایرانی‌ها بررسی می‌کنند که کمک به آمریکایی‌ها باید به چه شکل باشد و از چه طریقی انجام گیرد. واشنگتن نمی‌تواند در برابر کمک اطلاعاتی که ازایران درباره‌ی عراق می‌گیرد به لغو برخی تحریم‌هایش علیه ایران بپردازند. زیرا توجیه این مساله برای کنگره بسیار دشوار است و تنها از طریق پرونده هسته‌یی امکان لغو تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد.

انتهای پیام

کد N365029

وبگردی