آفتاب
وطنی خبر داد

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه گیاهان دارویی/ایجاد مرکز تحقیقات سرطان مری در گلستان

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه گیاهان دارویی/ایجاد مرکز تحقیقات سرطان مری در گلستان

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور بر حمایت این معاونت از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه گیاهان دارویی در استان گلستان تاکید کرد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر یک روزه به استان گلستان گفت: استان گلستان یکی از قطبهای تولید گیاهان دارویی در کشور به شمار می رود و از این رو، به منظور توسعه فعالیتهای مرتبط با این بخش، از شرکتهای دانش بنیان فعال در حوزه گیاهان دارویی حمایت می کنیم.

وی اضافه کرد: استان گلستان هم اینک از نظر تولید بذر داروهای گیاهی و نیز بذوری مانند کلزا، سویا، دانه های پنبه و نیز آفتابگردان از جمله استان های پیشروی کشور به شمار می رود و به این دلیل، برخی شرکت ها نسبت به سرمایه گذاری در حوزه گیاهان دارویی اقدام کرده اند که این اقدام در راستای برنامه های وزارت جهاد کشاورزی به انجام رسیده و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز این آمادگی را دارد در حد توان از این طرح ها با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان حمایت کند.

وطنی، کمبود آب را از مهمترین دغدغه‌های فراروی کشاورزان و مسؤولان این استان و کشور دانست و با تاکید بر اینکه باید با استفاده از فناوری های جدید در نظام آبیاری مزارع بهترین بهره برداری را از منابع محدود آبی به انجام رساند، افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمادگی دارد در زمینه استفاده از سیستم‌های مدرن آبیاری به موضوع صرفه جویی در مصرف آب با کمک فناوری اقدام کند تا کمترین میزان خسارت در این بخش به استان‌ها وارد شود.

توسعه متوازن فعالیتهای علمی و فناوری در کشور ضروری است

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، توسعه متوازن فعالیتهای علمی در کشور را ضروری دانست و گفت: به منظور افزایش توانمندی های علمی و فناوری در استان های مختلف، این آمادگی را داریم در تاسیس پژوهشکده‌هایی چون زیست فناوری، نانو فناوری و نیز سلول‌های بنیادین و آزمایشگاه‌های مرجع در استان گلستان اقدام کرده و در صورت موافقت جهاد دانشگاهی، شعبه‌ای از پژوهشگاه رویان را در این استان راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارها، استان گلستان رتبه اول کشور را در ابتلا به بیماری سرطان مری به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی از تاسیس مرکز تحقیقات سرطان مری در گلستان حمایت می‌کند.

حمایت از راه اندازی سومین مرکز پرتودهی گاما در گلستان

وطنی، به فعالیت مراکز پرتودهی گاما در شهرهای تهران و بناب اشاره کرد و با بیان اینکه از راه اندازی سومین مرکز پرتودهی گاما در استان گلستان حمایت می کنیم، اظهار کرد: استان گلستان از مهمترین مراکز تولید میوه و گیاهان دارویی در کشور به شمار می‌رود که با راه اندازی مرکز پرتودهی گاما در این استان، سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی در آن افزایش و از فساد پذیری محصولات تولیدی تا حدود بسیاری کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: رشد و نمو برخی گیاهان دارویی مانند درخت سرخ دار در مناطق محدودی در جهان به ثبت رسیده است که استان گلستان یکی از مهمترین این مناطق است، از این رو، از پرورش، کشت و نگهداری این گیاه با استفاده از فناوری‌های جدید حمایت جدی خواهیم کرد تا ارزش افزوده مناسبی در این بخش ایجاد شود.

انتهای پیام

کد N364951

وبگردی