آفتاب

یگان ویژه سیا برای تحقیق درباره "بستر" تروریسم عازم انگلیس شد

یگان ویژه سیا برای تحقیق درباره "بستر" تروریسم عازم انگلیس شد

رئیس جمهوری آمریکا در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها در واشنگتن مبنی بر اینکه انگلیس به "بستری" برای تروریسم تبدیل شده، یگان ویژه‌ای از افسران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را به لندن اعزام کرد تا درباره افراط گرایان انگلیسی تحقیق کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه دیلی میل، این افسران در ماموریتی تحت عنوان "گرگ تنها" با بی‌اعتنایی به ام آی 5 (بخش امنیت داخلی در اداره ضد اطلاعات ارتش انگلیس) برای بازجویی از کارشناسان ارشد امنیتی درباره افراط گرایان انگلیسی وارد لندن شدند.

این ماموریت آغاز شد چرا که سرویس‌های امنیتی انگلیس مجبور شدند که بپذیرند. برای گرفتن رد 500 انگلیسی که به خاورمیانه سفر کرده تا در کنار شبه نظامیان دولت اسلامی عراق و شام موسوم به "داعش" در سوریه و عراق مبارزه کنند، به سختی در حال تقلا هستند.

بسیار غیرعادی است که سازمان سیا تیمی به انگلیس اعزام کند.

سازمان سیا معمولا به اطلاعات ارسال شده از سوی ام آی 5 یا ام آی 6 (بخش جاسوسی در اداره ضد اطلاعات ارتش انگلیس) یا ماموران خودش که در سفارت آمریکا در لندن مستقر هستند، تکیه می‌کند.

منابع گفتند: این ماموران سازمان سیا قصد دارند در روابط میان مسلمانان سنی و شیعه انگلیس "ثبات" ایجاد کنند. این مبارزان که به داعش می‌پیوندند، سنی‌های مستقر در انگلیس هستند و باعث افزایش نگرانی‌ها در داخل این کشور شده‌اند.

استاد آنتونی گلیز از مرکز مطالعات امنیتی و اطلاعاتی در دانشگاه باکینگهام گفت: این ماموریت که از اوایل سال جاری میلادی آغاز شده نشان دهنده میزان نگرانی واشنگتن در خصوص این مساله است که به گفته وی در سیاست‌های سست و راحت مهاجرت انگلیس ریشه دارد.

استاد گلیز ادامه داد: آمریکا نگران وضعیت انگلیس است. آن‌ها می‌ترسند این مساله بر آن‌ها نیز تاثیر بگذارد. سر بریدن میان سنی‌ها و شیعه‌ها در عراق و سوریه هنوز در انگلیس گسترده نشده است اما این مساله یک تهدید واقعی محسوب می‌شود. آمریکایی‌ها انگلیس را یک فاجعه می‌دانند چرا که موضع سهل و آسان ما در حوزه مهاجرت باعث این افراط گری شده است.

یکی از منابع در سازمان سیا تاکید کرد، آژانس اطلاعات انگلیس از تمامی ارتباطات خارجی این ماموران اعزام شده به انگلیس مطلع شده‌ است.

با این حال این منابع پذیرفتند که این اقدام نشان دهنده رشد بی‌اعتمادی واشنگتن نسبت به توانایی ام آی 5 و ام آی 6 برای تامین ارزیابی‌های دقیق تهدیدهای امنیتی است که از سوی افراط گرایان جوان به وجود می‌آید.

دولت اوباما نگران است که این مساله به آمریکا نیز برسد. روابط بسیار جدی میان افراط گرایان انگلیسی و آمریکایی برقرار است و این منابع گفتند: سازمان سیا احساس می‌کند تلاش‌های انگلیس برای تعیین هویت و شناسایی افراط گرایان نامناسب است.

سخنگویان سازمان سیا و وزارت کشور انگلیس از اظهار نظر در این باره امتناع کردند.

انتهای پیام

کد N364936

وبگردی