آفتاب
هیگ، فابیوس و مک کین در راه دهلی/

هجوم کشورهای غربی به دهلی برای تسخیر بازار تسلیحات هند

هجوم کشورهای غربی به دهلی برای تسخیر بازار تسلیحات هند

دولت جدید هند برای نوسازی صنعت نظامی و همچنین ارتش خود قصد آزادسازی شرکت های تولید کننده جنگ افزار در این کشور و همچنین عقد قراردادهای جدید نظامی را دارد از همین رو در روزهای آینده وزیران خارجه انگلیس و فرانسه و چهره هایی از کنگره آمریکا به دهلی سفر می کنند تا سهم خود را از این سفره تازه پهن شده افزایش بدهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "نارندا مودی" نخست وزیر هند، در نظر دارد صنعت نظامی و تسلیحات دفاعی موجود در ارتش این کشور را نوسازی کند از همین رو ظرف 10 روز آینده پذیرای تعداد قابل توجهی از سیاست مداران غربی خواهد بود.

"لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه، اولین مقام غربی است که فردا دوشنبه 9 تیر وارد دهلی می شود. پس از وی "ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه انگلیس، در روزهای آغازین ماه آتی میلادی به هند سفر می کند. 

این سفرها با هدف عقد قراردادهای جدید نظامی با هند انجام می شود و فابیوس در دیدار با مقامات دهلی نو برای عقد قرارداد جهت فرش 126 فروند جنگنده رافائل به هند به ارزش 15 میلیارد دلار تلاش خواهد کرد.

البته هند برای نوسازی ارتش خود علاوه بر عقد قراردادهای جدید نظامی، در پی آزادسازی شرکت های دفاعی خود نیز هست. هم اکنون شرکت های خارجی تنها می توانند 26 درصد از سهام شرکت های دفاعی هند را در اختیار داشته باشند اما دولت جدید هند قصد دارد این میزان را تا 50 درصد افزایش بدهد. 

پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی در هند، مودی در رقابت های انتخاباتی خود اعلام کرده بود که قصد دارد این میزان را به 49 درصد برساند. در همین رابطه "جان مک کین" از سناتورهای جمهوری خواه آمریکا، نیز دیگر شخصیت غربی است که در روزهای آینده به هند سفر می کند. بر اساس گزارش های منتشر شده مک کین در این سفر در پی عقد قرارداد میان شرکت های بوئینگ و ریتون با دهلی خواهد بود.

دفتر مزکری این دو شرکت در ایالت آریزونا یا همان ایالتی که مک کین نماینده آن است قرار دارد از همین رو بدون شک عقد قرارداد میان آنها و دهلی فوایدی را نیز نصیب وی می کند. 

سفر این مقامات به دهلی از آن رو انجام می شود که "نارندا مودی" نخست وزیر هند، قصد دارد صنایع نظامی و تسلیحات دفاعی موجود در این کشور را نوسازی کند. این برای اولین بار از سال 1947 میلادی تا کنون است که نخست وزیر هند تصمیم به نوسازی صنایع دفاعی این کشور می گیرد.

تا پیش از سال 2013 میلادی، روسیه بزرگترین صادر کننده تسلیحات به هند محسوب می شد اما در سال 2013 آمریکا توانست در این امر از روسیه پیشی بگیرد. در همین رابطه روس ها با آگاهی از تصمیم جدید دهلی، چند روز قبل "دیمیتری روگوزین" معاون نخست وزیر خود را به هند اعزام کردند تا در گفتگو با مقامات این شرکت سهمی نیز نصیب مسکو شود. 

دهلی بزرگترین واردکننده تسلیحات در جهان است به طوریکه در سال گذشته شش میلیار دلار در این راه هزینه کرد. هند به رغم وارد کردن گسترده تسلیحات نظامی، همچنان به عنوان کشوری محسوب می شود که ارتش آن به تسلیحات وارد شده از اتحاد جماهیر شوروی وابسته است اما با توجه به قدیمی شدن این تسلیحات دهلی درصدد است تا به نوعی جنگ افزارهای ساخت شوروی را از رده خارج کند از همین رو مودی در دیدار با مقامات غربی در روزهای آتی تلاش می کند تا به این هدف دست پیدا کند.

انگلیس در پی فروش جنگنده های یوروفایتر

تا پیش از آنکه دهلی بخواهد با فرانسه برای خرید جنگنده وارد مذاکرات جدی شود، رقابتی سخت میان انگلیس و فرانسه در این رابطه برقرار بود. لندن سعی داشت تا جنگنده های یورو فایتر را به هند بفروشد اما در نهایت این جنگنده های رافائل بودند که توانستند در این رقابت پیروز شوند. از همین رو هیگ در دیدار با مودی و دیگر مقامات دولت هند تلاش خواهد کرد هند را متقاعد به عقد قراردادی با لندن جهت خرید جنگنده های یورو فایتر کند.

کد N364934

وبگردی