آفتاب

کرزی قدرت را پنج روز پس از عید فطر واگذار می‌کند

کرزی قدرت را پنج روز پس از عید فطر واگذار می‌کند

ایسنا نوشت:

رئیس جمهور افغانستان گفته است که تمام تلاشش را انجام خواهد داد تا راه برای تحقق دموکراسی هموار شود و نهادهای انتخاباتی مطابق قانون رئیس جمهور جدید را معرفی کنند.

حامد کرزای افزوده است که با انجام این کار "من قدرت را به رئیس جمهور جدید در روز پنجم عید سعید فطر می‌سپارم."

در اعلامیه دفتر ریاست جمهوری افغانستان آمده است که کرزای در دیدار با اعضای حزب ملت متحد افغانستان گفته است که تظاهرات اعتراض آمیز روز جمعه گذشته در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری، نمایانگر پختگی دموکراسی است.

به گزارش بی.بی.سی،‌ او در مورد این تظاهرات گفت: "شخصیت‌های برجسته از جمله برادر من و شمار دیگری از مردم افغانستان در آن شرکت داشتند، نشانه‌ای بزرگ کامیابی مردم افغانستان است و نمایانگر آنست که نظام دموکراسی در کشور آهسته آهسته به پختگی می‌رسد."

کرزای در این نشست گفته است که در تمام انتخابات‌های جهان مشکلاتی وجود دارد، ولی افغانستان به طرف پیشرفت و ترقی در حرکت است و امروز علایم این پیشرفت و ترقی دیده می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ۲۴ خرداد برگزار شد، ولی فقط چهار روز بعد از برگزاری انتخابات عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که به دلیل اینکه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، به خواسته‌های تیم او پاسخ مناسبی ارائه نکرده است، این تیم تمام روابط خود را با کمیسیون انتخابات به حالت تعلیق درمی‌آورد.

عبدالله از کمیسیون انتخابات خواسته بود تا وظیفه ضیاالحق امرخیل، رئیس دبیرخانه این کمیسیون را به تعلیق درآورد.

از سوی دیگر عبدالله تاکید کرده بود که رقم ۷ میلیون شرکت کننده در انتخابات دور دوم که از سوی این کمیسیون اعلام شده، واقعی نیست و کمیسیون انتخابات باید در این رابطه توضیح بدهد و سند ارائه کند.

او همچنین از کمیسیون انتخابات خواسته بود تا در مورد چند ولایت خاص که آمار شرکت کننده در انتخابات در آنها نسبت به دور اول، تفاوت بسیار زیادی دارد، توضیح بدهد.

عبد‌الله بعدا از سازمان ملل خواست که بر روند انتخابات این کشور نظارت کند.

روند شمارش آراء اکنون ادامه دارد و کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده که نتایج اولیه انتخابات روز چهارشنبه هفته جاری اعلام خواهد شد.

قرار است بعد از رسیدگی به شکایت‌ها توسط کمیسیون رسیدگی به شکایت انتخاباتی، کمیسیون انتخابات به تاریخ ۳۱ تیر نتایج نهایی را اعلام کند.

عبد‌الله تاکنون به روند انتخابات باز نگشته است.

سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان دیروز اعلام کرد که هر سه شرط عبدالله رئیس تیم اصلاحات و همگرایی برای پیوستن به روند انتخابات پذیرفته شده و دلیل دیگری برای نپیوستن او به روند انتخاباتی وجود ندارد.

ولی ستاد عبدالله در واکنش به این اظهارات سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان می‌گوید که تا کنون هیچ مدرکی به ستاد اصلاحات و همگرایی ارائه نشده است.

49261

کد N364904

وبگردی