آفتاب

ابرازهمدردی مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی با بازماندگان قربانیان سردشت

ابرازهمدردی مدیرکل سازمان منع سلاح های شیمیایی با بازماندگان قربانیان سردشت

برلین - ایرنا - همزمان با بیست و هفتمین سالگرد حمله شیمیایی رژیم صدام به شهر سردشت، مدیرکل سازمان بین المللی منع سلاح های شیمیایی با صدور پیامی با بازماندگان قربانیان سلاح های شیمیایی در این شهر، ابراز همدردی کرد.

27سال قبل در چنین روزی (هشتم تیرماه 1366) جنگنده های رژیم صدام در عراق اقدام به حمله شیمیایی به 4 نقطه مسکونی از شهر سردشت کرده و هزاران نفر از ساکنان بی دفاع این شهر را قربانی این اقدام جنون آمیز کرد.

همزمان با فرا رسیدن هشتم تیرماه که به عنوان روز ملی مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی در ایران نامگذاری شده است،ˈاحمد اوزومجوˈ مدیرکل سازمان بین المللی منع سلاح های شیمیایی با صدور پیامی با قربانیان سلاح های شیمیایی سردشت ابراز همدردی عمیق کرده است.

در بخشی از پیام این مقام بین المللی آمده است: امروز مصادف است با سالروز رسمی بزرگداشت مردم سردشت. 27 سال پیش در چنین روزی مردم صلح دوست این شهر با بیرحمی مورد حمله سلاح های شیمیایی قرار گرفتند.

اوزومجو در پیام خود، یادآور شده است: از طرف سازمان منع سلاح های شیمیایی پیام همدردی عمیق خود را به مسئولان و قربانیان سلاح های شیمیایی در شهر سردشت، برای آنهایی که درد و رنج کشیدند و جان خود را به سبب این حمله وحشتناک از دست دادند، ابراز می دارم.

در این پیام همدردی با اشاره به اینکه بسیاری از قربانیان سلاح های شیمیایی در سردشت، همچنان پیامدهای دردناک قرار گرفتن در معرض سلاحهای شیمیایی را تحمل می کنند، تاکید شده است: بزرگداشت و یادآوری این قساوت ما را در محکومیت استفاده از سلاح های شیمیایی و مأموریت خود برای ممنوعیت همیشگی این گونه سلاح ها بیش از پیش متحدتر می کند.

اوزومجو با بیان اینکه ما به دستیابی به جهانی عاری از سلاح های شیمیایی نزدیک شده ایم، خاطرنشان کرد:تضمین موفقیت کنوانسیون سلاح های شیمیایی و از جمله تحقق جهان شمولی کنوانسیون، مسئولیت مشترک همه ما طی سال های پیش رو است.

مدیر کل سازمان منع سلاح های شیمیایی در پایان پیام خود تصریح کرده است: تحقق جهان عاری از سلاح های هسته ای بهترین مسیر برای جامعه بین المللی در راه جلوگیری از تکرار مجدد چنین تراژدی و بزرگداشت یاد و خاطره قربانیان سردشت و سایر حملات شیمیایی با استفاده از چنین سلاح های وحشیانه است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند و نماینده دایم نزد سازمان منع سلاح های شیمیایی نیز در پیامی در این رابطه تاکید کرده است: استفاده از سلاح های شیمیایی توسط رژیم بعثی عراق در جریان جنگ تحمیلی هشت ساله علیه شهروندان بی گناه ایرانی و لطمات انسانی و مادی ناشی از کاربرد اینگونه سلاح ها علیه کشورمان، باعث شده است ایران از جمله موثرترین و فعال ترین کشورهای جهان در مقابله با سلاح های کشتارجمعی بویژه سلاح های شیمیایی باشد.

ˈعلیرضا جهانگیریˈ تصریح کرد : وجود هزاران شهید و ده ها هزار جانباز شیمیایی در کشورمان، رسالت سنگینی را در عرصه های بین المللی برای دستگاه دیپلماسی کشور در دفاع از حقوق این عزیزان و بیان درد و رنجی که آنان در این سال ها تحمل کرده اند و رساندن پیام مظلومیت آنها به جهانیان ایجاد کرده است.

در پیام جهانگیری همچنین آمده است: نمایندگی دایم ایران نزد سازمان منع سلاح های شیمیایی در لاهه مسئولیت سنگینی در قبال شهیدان و جانبازان شیمیایی و خانواده های آنها بر دوش خود احساس می کند و همواره تلاش کرده است از تمام فرصت ها و ظرفیت های خود برای ادای دین به این عزیزان استفاده کند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: این عزم و اراده وجود دارد که همچنان این رویکرد تداوم یابد و این تلاش ها و ابتکارات بیش از گذشته تقویت شود.

طی چند سال گذشته و با تلاش های سفارت ایران در هلند، اقدامات و برنامه های مختلفی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و جانبازان شیمیایی کشورمان و انتقال پیام مظلومیت آنها در سازمان منع سلاح های شیمیایی صورت گرفته است که از جمله می توان به مصوبه شورای اجرایی سازمان در سال 2010 مبنی بر صدور پیام سالانه مدیرکل سازمان در روز 8 تیر، سالروز حمله شیمیایی به شهر سردشت، اهدا و نصب بنای یادبود قربانیان سلاح های شیمیایی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران کشورمان در محل این سازمان و همچنین تصمیم این سازمان به تشکیل شبکه بین المللی حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی اشاره کرد.

اروپام** 1701 ** 1064
کد N364867

وبگردی