آفتاب

مظنون لیبیایی حمله در بنغازی: بی‌گناهم!

مظنون لیبیایی حمله در بنغازی: بی‌گناهم!

لیبیایی مظنون به حمله علیه کنسولگری آمریکا در بنغازی در سال 2012 در دادگاه فدرال آمریکا اظهار بی‌گناهی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "احمد ابوختاله"، رهبر شبه نظامیان و مظنون در انجام حمله علیه کنسولگری آمریکا در بنغازی، لیبی در سال 2012 که باعث کشته شدن چهار آمریکایی از جمله سفیر این کشور شد، روز شنبه از یک ناو آمریکایی که از 15 ژوئن در آن بازداشت بود، به دادگاه فدرال واشنگتن منتقل شد تا تفهیم اتهام و محاکمه شود.

وی به توطئه‌چینی برای تامین تجهیزات برای تروریست‌ها در بنغازی متهم شده است. اتهامات علیه این مرد هم‌چنین شامل تخریب و آسیب رساندن به اموال دولت آمریکا در خاک لیبی با استفاده از تیراندازی و مواد منفجره است و مجازات آن حبس ابد خواهد بود.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده که به زودی اتهامات دیگری را به پرونده این مرد ضمیمه می‌کند.

قاضی رسیدگی به این پرونده به متهم گفت: شما به همراه سایرین دست به توطئه چینی زده و پذیرفته‌اید که برای تروریست‌ها از جمله خودتان به تامین تجهیزات و سلاح پرداخته تا به کنسولگری آمریکا در بنغازی حمله کنید.

در زمان دستگیری ابوختاله، یکی از مقام‌های دولت واشنگتن اعلام کرد که احتمالا این مرد بر روی ناو نیروی دریایی آمریکا توسط یک تیم بازجو و اعتراف‌گیر مورد بازجویی قرارمی‌گیرد. این تیم به دنبال گرفتن اطلاعات برای جلوگیری از حملات بعدی است.

اریک هولدر، دادستان کل آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت: هم اکنون که ابوختاله وارد خاک آمریکا شده، با سیستم قضایی ایالات متحده رو به روست و محاکمه خواهد شد.

ابوختاله در مصاحبه اکتبر 2012 با رویترز منکر شد که رهبری گروه شبه نظامی انصارالشریعه را برعهده دارد؛ گروهی که واشنگتن آن را به انجام حمله علیه کنسولگری‌اش در بنغازی، لیبی متهم می‌کند.

دستگیری این مرد یک پیروزی برای دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا بود که از جانب جمهوری خواهان به خاطر این حمله مورد سرزنش و نکوهش قرار گرفته بود. با این حال جمهوری خواهان همچنان دولت واشنگتن را مورد انتقاد قرار می‌دهند که چرا ابوختاله را برای بازجویی توسط ارتش به گوآنتانامو اعزام نکرد.

در همین حال، جیمز کامی، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) اعلام کرد: دستگیری و انتقال ابوختاله به آمریکا یک گام بزرگ در تحقیقات حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی است اما کار اف بی آی تمام نشده است این مساله در اولویت فعالیت ما قرار دارد.

انتهای پیام

کد N364709

وبگردی