۰

آغاز ماه رمضان با دلی پاک و طلب عفو در دعای اولین روز

  • ۲۷بازدید
  • ۰ رای
  • ۰ دیدگاه
ماه رمضان,روزه

بهترین روزه روزه‌دار آن است که روزه‌اش مخصوص خدا باشد و خواسته انسان نیز در اولین روز ماه مبارک عفو و بخشش باشد تا با دلی پاک و روحی مطهر وارد مهمانی شود.

بهترین روزه روزه‌دار آن است که روزه‌اش مخصوص خدا باشد و خواسته انسان نیز در اولین روز ماه مبارک عفو و بخشش باشد تا با دلی پاک و روحی مطهر وارد مهمانی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، در شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان گفت: دعا و زمزمه نورانی اولین روز ماه مبارک رمضان در کلماتی چون «الّلهم اجعَل صِیامی فیه صِیامَ الصّائمین، و قیامی فیه قِیامَ القائمین، وَ نبّهنی فیه عَن نومةِ الغافلین، وَ هب لی جُرمی فیه یا إله العالَمین وَ اعفُ عنّی یا عافیاً عَن المُجرِمین» خلاصه شده است.

وی افزود: در این دعا می‎گوییم که خداوندا! روزه مرا در این ماه، روزه روزه‌داران قرار بده و قیام و سحرخیزی‌ام را قیام سحرخیزان و نمازگزاران حقیقی قرارده و در این ماه مرا از خواب غافلان بیدار کن و از جرم من درگذر، ای پروردگار جهانیان مرا ببخشای ای بخشاینده گناهکاران.

عباسی با اشاره به فراز "الّلهم اجعَل صِیامی فیه صِیامَ الصّائمین" گفت: ماه رمضان، ماه مهمانی خداست و انسان در اولین روز مهمانی خواسته‌های زیاد و متعددی دارد و این خواسته‌ها متناسب با سعه وجودی او است، اولین درخواست انسان روزه‌دار این است که روزه او روزه روزه‌داران باشد.

وی افزود: بهترین روزه روزه‌دار آن است که روزه‌اش مخصوص خدا باشد و غیر از خدا هیچ چیز در دلش جای نگیرد؛ پس در ابتدای مهمانی از خدا می‌خواهیم که روزه ما را روزه اخص قرار دهد؛ روزه‌ای که نه تنها نخوریم و نیاشامیم و گناه نکنیم، بلکه از هر‌آن‌چه غیر او است روزه باشیم.

این استاد حوزه با اشاره به حدیت صوم القلب خیر من صیام اللسان و صوم اللسان خیر من صیام البطن از امام علی(ع) گفت: امام علی علیه السلام فرمودند روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است؛ و روزه قلب همان است که جز خدا در آن راهی نباشد.

عباسی در تشریح و "قیامی فیه قِیامَ القائمین" نیز تصریح کرد: چون در ماه مبارک رمضان سحرخیزی رواج می‎یابد، از خدا می‌خواهیم که این قیام و سحرخیزی ما را چون سحرخیزی قائمان قرار بدهد؛ کسانی که با تمام وجود در مقابل خداوند آماده‌اند (برای انجام هر کار خیری برمی‌خیزند) و نماز عاشقانه می‌خوانند.

وی افزود: در فراز" وَ نبّهنی فیه عَن نومةِ الغافلین" نیز از خدا می‎خواهیم که ما را از خواب غافلان بیدار کن! انسان آگاهی می‌خواهد؛ توجه و تنبیه می‌خواهد؛ اگر آگاهی نباشد انسان در خواب غفلت فرو می‌رود و دچار خسرانی بزرگ می‌شود؛ «النّاس نیام اذا ماتوا انتهبوا؛ یعنی مردم خوابند و زمانی که از دنیا بروند بیدار می‏‌شوند.

وی در شرح "وَ هب لی جُرمی فیه یا إله العالَمین" نیز گفت: جُرم از جِرمی شروع می‌شود تا به کوهی می‌رسد؛ از پروردگار جهانیان می‌خواهیم که از جرم ما بگذرد تا به کوهی نرسد؛ کوه‌های با این عظمت از سنگ‌ریزه تشکیل شده‌اند و گناهان کوچک نیز هم‌چون سنگ‌ریزه گناهان بزرگ را سبب می‌شوند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: وَ اعفُ عنّی یا عافیاً عَن المُجرِمین نیز یعنی آنکه آخرین خواسته انسان در اولین روز ماه مبارک عفو و بخشش است تا با دلی پاک و روحی مطهر وارد مهمانی شود.

وی تاکید کرد: در این ماه باید از خداوند سبحان بخواهیم که روزه ما را روزه روزه‌داران واقعی و روزه ولی الله الأعظم قرار بدهد؛ باید همواره به خداوند عرضه بداریم که ای پروردگار شب‌زنده‌داران! شب‌زنده‌داری ما را شب‌زنده‌داری اولیاء الهی بخصوص حضرت حجت قرار ده.

انتهای پیام

نظر شما چیست؟

اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می کند.