آفتاب

جامعه مدرسین؛ از صبر 5 ساله برای احمدی‌نژاد تا صبوری 9ماهه با روحانی/ آخرین «حمایت ناصحانه»

جامعه مدرسین؛ از صبر 5 ساله برای احمدی‌نژاد تا صبوری 9ماهه با روحانی/ آخرین «حمایت ناصحانه»

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تنها 9 ماه پای حسن روحانی صبر کرد؛ صبری که برای محمود احمدی‌نژاد نزدیک به پنج سال ادامه داشت.

روزنامه اعتماد نوشت؛

نخستین نامه رسمی اما محرمانه جامعه مدرسین به دولت یازدهم تقریبا یک ماه و نیم پیش به پاستور فرستاده شد. حالا بعد از آیت‌الله محمد یزدی، دو عضو دیگر این مجموعه هم گفته‌اند که اگر دولت به مفاد این نامه توجه نکند خطر «رودررویی» وجود دارد.

سید احمد خاتمی گفته که این دست تذکرها در حقیقت «حمایت ناصحانه» از دولت است. حمایتی که البته در موضع‌گیری‌های شخصی اعضای این مجموعه در ماه‌های گذشته چندان مشهود نبود و بیشتر وجه نصیحت یا هشدار آن جدی می‌نمود. پنج سال طول کشید تا جامعه مدرسین نامه‌یی انتقادی خطاب به رییس دولت‌های نهم و دهم بنویسد. اینکه قبل از آن آیا نامه‌نگاری بین دولت احمدی‌نژاد و جامعه مدرسین بوده یا خیر را کسی خبر ندارد.

اما نخستین نامه آنها به احمدی‌نژاد روز سوم خرداد سال 89 علنی شد. نامه‌یی در اعتراض به وضع حجاب و عفاف در جامعه. اردیبهشت سال 91 هم دومین نامه جامعه مدرسین به دولت با موضوع اعتراض به گرانی‌ها علنی شد. نامه‌یی که به گفته آیت‌الله یزدی هیچگاه مورد توجه محمود احمدی‌نژاد قرار نگرفت.

با این وجود جامعه مدرسین هیچگاه در قبال دولت احمدی‌نژاد پای خود را از اعتقادها و اعتراض‌های «منبری» فراتر نگذاشت. برای دولت یازدهم اما گویی اوضاع کمی متفاوت است. برخی اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خیلی پیش‌تر از نگارش این نامه محرمانه اعتراض‌های خود را از بالای «منابر» پایین آورده‌اند. آیت‌الله سید محمد غروی، عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایلنا ضمن انتقاد از انتشار اخبار نامه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رییس‌جمهور تاکید کرده: «این نامه نه برای امروز که برای حدود یک ماه و نیم پیش است».

خبر نگارش چنین نامه‌یی روز چهارشنبه و از زبان آیت‌الله شیخ محمدیزدی در یک مصاحبه منتشر شده بود؛ نامه‌یی که به نظر می‌رسد جامعه مدرسین برای رسیدن آن به پاستور هم چندان صبر نکرده بود، چه آنکه در همان روزهای پس از نگارش این نامه یعنی سوم خرداد همایش منتقدان فرهنگی دولت در قم با حضور چهره‌های شاخص این مجموعه تحت عنوان همایش «ما نگرانیم» برگزار شد که اتفاقا یکی از دو سخنران اصلی آن هم حجت‌الاسلام والمسلمین آشتیانی، عضو جامعه مدرسین بود؛ همایشی که وجه برجسته آن نگرانی از سیاست‌های دولت یازدهم بود. اما فعلا قرار نیست محتوای نامه جامعه مدرسین به رییس‌جمهوری منتشر شود. آیت‌الله غروی گفته که «اگر بنا بود نامه سرگشاده باشد، سرگشاده فرستاده می‌شد، اما نامه به صورت غیرعلنی و محرمانه برای رییس‌جمهور فرستاده شد و از این رو این کار اصلا اخلاقی نیست که نامه‌های محرمانه را علنی کنند».

او همچنین توضیح داده است که « اجمال نامه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رییس‌جمهور این است که نامه خطاب به شخص ایشان بوده است؛ اصولا بنای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر این است که در آغاز کار هر دولتی، اگر در کار کشور مشکلات و اشکالاتی ببنند، نامه سربسته، محرمانه و غیرعلنی رد و بدل می‌کنند و اگر احیانا ببینند آن نامه‌ها اثر گذار نبوده، جور دیگری برخورد می‌کنند». تاکید اعضای جامعه مدرسین درباره این نامه بر عدم تضعیف دولت است؛ نکته‌یی که هم آیت‌الله یزدی و هم آیت‌الله غروی بر آن تاکید کرده‌اند. دیروز همزمان با سخنان آیت الله غروی، سید احمد خاتمی از دیگر اعضای پر نفوذ جامعه مدرسین نیز در گفت‌وگویی با ایسنا ضمن تاکید بر اینکه این نامه دلسوزانه و ناصحانه بوده است، گفته: «این نامه‌نگاری فقط اختصاص به دولت روحانی نداشته و در دولت‌های قبل نیز چنین نامه‌نگاری‌هایی از سوی جامعه مدرسین صورت گرفته است».

وی با بیان اینکه «حمایت ناصحانه از دولت‌ها در نظام اسلامی» برای جامعه مدرسین «یک اصل» است گفته که «در رابطه با دولت‌های اخیر از جمله دولت‌های آقایان هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد و دولت آقای روحانی موضع جامعه مدرسین همان موضع بوده است». خاتمی در تعریف حمایت ناصحانه اظهار کرده: «یعنی اینکه کارهای خوبی که توسط دولت‌ها انجام می‌شود مورد تجلیل قرار بگیرد و نارسایی‌ها نیز تذکر داده شود». بر اساس سخنان سید احمد خاتمی جامعه مدرسین نه یک حزب سیاسی بلکه «یک نهاد فرهنگی در حوزه‌های علمیه است که در عرصه سیاسی نیز به وظایف خود عمل می‌کند». به گفته سید احمد خاتمی جامعه مدرسین به‌دنبال اصلاح امور است و نه جار و جنجال به پا کردن به همین بابت تذکرهای خصوصی به دولت‌های مختلف داده است چرا که بنا ندارد کار سیاسی کند و این تذکر فقط اختصاص به دولت آقای روحانی ندارد.
کد N364310

وبگردی