آفتاب

وزیر بهداشت: دولت تمام تلاش خود را برای رسیدگی به مصدومان شیمیایی سردشت انجام می دهد

وزیر بهداشت: دولت تمام تلاش خود را برای رسیدگی به مصدومان شیمیایی سردشت انجام می دهد

مهاباد - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دولت تمام تلاش خود را برای رسیدگی به مصدومان شیمیایی شهرستان سردشت و مرتفع ساختن مشکلات این مرزنشینان در زمینه های مختلف انجام می دهد.

ˈ سیدحسن قاضی زاده هاشمی ˈ ،یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران در سردشت افزود: در این شهرستان، مصدومان شیمیایی زیادی وجود دارد و ما خود را مکلف می دانیم به وضعیت آنها با تامین تجهیزات پزشکی، پزشکان متخصص و تامین داروهای مورد نیاز آنها رسیدگی کنیم.

وی افزود: یک تیم تخصصی برای رسیدگی به مصدومان شیمیایی بمباران سردشت مامور می شوند تا مشکلات آنها را در زمینه های مختلف شناسایی شده و آنها را از حمایت های بهداشتی و درمانی ویژه ای برخوردار کنند.

وی گفت: مصدومانی که دچار آسیب های ناشی از بمباران شیمیایی شده اند باید از همه گونه تجهیزات پزشکی و امکانات درمانی بهره مند شوند و این وزارتخانه همه تلاش خود را برای تامین نیازهای آنان به کار می گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اذعان بر اینکه از نظر وجود پزشکان متخصص برای رسیدگی به امور درمانی این مصدومان شیمیایی کمبودهایی در این شهرستان وجود دارد اضافه کرد: وزارت بهداشت سعی می کند با همکاری نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسوولان امکانات مورد نیاز این مصدومان شیمیایی را برای آنها فراهم سازد.

وی گفت: سعی می شود به جای آنکه این مصدومان شیمیایی برای مداوا به تهران مراجعه کنند امکانات تخصصی مورد نیاز آنان در این شهرستان برای آنها تامین شود.

هاشمی افزود: در بحث درصد درجه جانبازی شماری از این مصدومان شیمیایی نیز پیش بینی شده است که با همکاری بنیاد جانبازان و وزارت بهداشت این مشکل آنها نیز مرتفع شود.

وی اضافه کرد: عمده مشکل این مصدومان شیمیایی در بخش تخصصی نیاز به متخصص چشم پزشکی، متخصص پوست و فوق تخصص ریه است که این نیروها را برای آنها تامین می کنیم و برای تامین دارو و هزینه های آنها نیز برنامه ریزی لازم انجام می شود و دولت نیز خود را موظف به تامین هزینه های آنان می داند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دولت خود را موظف می داند تا تمام داروهای مورد نیاز این مصدومان را اعم از داخلی و خارجی برای آنها تامین کند و اینکار را هم انجام می دهد.

وی ارتقای امکانات کلینیک مصدومان شیمیایی سردشت، ایجاد شعبه ای از بیمارستان ساسان در این شهرستان و تامین تجهیزات مورد نیاز این بیماران در بیمارستان امام خمینی (ره) سردشت را از دیگر برنامه های این وزارتخانه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه نام سردشت و مظلومیت آن برای همیشه جاودانه می ماند گفت: استقامت و ایستادگی مرزنشینان سردشت در دوران دفاع مقدس، نشان از غیرت و رشادت مردم کرد این خطه دارد که باید پاس داشته شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای شرکت در آیین بیست و هفتمین سالروز بمباران شیمیایی سردشت به این شهرستان سفر کرده است.

در بمباران شیمیایی سردشت در 7 تیر 1366 رژیم بعثی عراق با استفاده از بمب های شیمیایی چهار نقطه پر ازدحام سردشت از توابع استان آذربایجان غربی را هدف قرار داد.

در این حادثه که توسط رژیم بعثی عراق انجام گرفت 119 نفر به شهادت رسیدند و چندین هزار نفر از مردم بی دفاع این شهر نیز دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

این شهرستان با 111 هزار نفر جمعیت در 250 کیلومتری جنوب ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی و هم مرز با کشور عراق واقع شده است.

584/581/ 1495
کد N364189

وبگردی