آفتاب
محمد هاشمی:

اصرار شهید بهشتی بر منع مطلق شکنجه حائز اهمیت است

اصرار شهید بهشتی بر منع مطلق شکنجه حائز اهمیت است

یک استاد برجسته حقوق اساسی گفت که اصرار شهید بهشتی بر منع مطلق شکنجه بسیار ارزنده و مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدمحمد هاشمی در نشست "بزرگداشت سالگرد شهادت شهید بهشتی با مروری بر دغدغه‌های آن شهید در حیطه دادرسی عادلانه" که در کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: هفتم تیرماه یادمانی است که در آن گسیلی به سوی داد و گریزی از بیداد را به ذهن متبادر می‌کند.

وی با بیان این که شهید بهشتی طالب عدالت بود و از جوانی تا شهادت با اندیشه اسلامی وارد اندیشه سیاسی شد، ادامه داد: بنده از دهه 40 همکاری فکری با مرحوم بهشتی داشتم و ما جلسات هفتگی را پیرامون اندیشه اسلامی برگزار می کردیم و اکنون در هفتم تیرماه و سالروز شهادت وی، لازم است که ذکر و خیری از آن شهید بزرگوار داشته باشم.

این حقوقدان افزود: شهید بهشتی از یک سو دانشمند، فقیه، قرآن شناس و شخصیتی روشنفکر و از سوی دیگر دارای اندیشه‌های فراوانی بود.

هاشمی با اشاره به نگرش بر روحانیت از دیدگاه شهید بهشتی که از دهه 40 ثبت شده است، ادامه داد: از دیدگاه آن مرحوم، هیچ تمایز طبقاتی برای اقشار مختلف وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به منطق قضایی شهید بهشتی که نقش راهبرانه وی بر مشروح مذاکرات تدوین قانون اساسی در مجلس آن دوران قابل مشاهده است، ادامه داد: اصرار شهید بهشتی بر منع مطلق شکنجه قابل توجه است. در آن دوران تعدادی از نمایندگان مجلس بر این عقیده بودند که برای اقرار نیاز به شکنجه است ولی مرحوم بهشتی مخالفت مطلق شان را با شکنجه اعلام کرده بودند که ما به آن افتخار می کنیم.

وی با بیان این که لازمه استقلال قوه قضاییه در جهت تحقق عدالت است، خاطرنشان کرد: طبق اصل 156 قانون اساسی، قوه قضاییه مستقل است و شهید بهشتی نیز بر این عقیده بودند که دستگاه قضایی باید مستقل باشد.

این حقوقدان افزود: نظارت قضایی بر تمام نهادهای حکومتی بسیار مهم است و مسئولیت قوه قضاییه این است که اگر تخلفی صورت گرفت، مقامات و مسئولان کشور را مورد مواخذه قرار دهد.

هاشمی با بیان این که هرچه قوانین به سمت جلو می‌روند، باید مطلوب‌تر باشند، گفت: به عنوان مثال ماده 407 قانون آیین دادرسی کیفری نگران کننده است. به این معنی که ما شاهد این هستیم که رییس قوه قضاییه حق دارد آرای قطعی را به بهانه اعاده دادرسی نقض کند که این موضوع با اندیشه‌های شهید بهشتی سازگاری ندارد.

این حقوقدان با اشاره به استقلال رفتاری قاضی، گفت: استقلال رفتاری قاضی زمانی است که قضات به فشارهای درونی، سیاسی و ... توجه نکرده و این مسایل باعث صدور حکم از سوی آنها نشود و بی طرف باشند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تاثیرپذیری از فضای سیاسی و تعارض آن با استقلال قضایی، اظهار کرد: رییس جمهور هفته گذشته ضمن این که گفته بودند سیاست فراگیر است، بر این موضوع تاکید کرده بودند که قوای مجریه و مقننه باید به سیاست وارد شوند ولی قوه قضاییه باید سیاست گریز باشد.

انتهای پیام

کد N364098

وبگردی