آفتاب

مصداق‌های«جامعه صالح و فاسد» در گفت‌وگو با یک استاد حوزه و دانشگاه

مصداق‌های«جامعه صالح و فاسد» در گفت‌وگو با یک استاد حوزه و دانشگاه

یک عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: تجسس، غییت، تهمت، ترش‌رویی، حسد، بدگمانی، استهزا و تمسخر از مصداق‌های جامعه فاسد است و در جامعه صالح نباید این رفتارها وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که درباره مصالح و مفاسد جامعه اسلامی در قرآن مطالب فراوانی بیان شده است» اظهار کرد: اگر بخواهیم صلاح و فساد جامعه‌ای را مورد بررسی قرار دهیم باید به اخلاق اجتماعی مراجعه کنیم. در قرآن کریم آن چه که باعث صلاح جامعه اجتماعی می‌شود و صلح را افزایش می‌دهد توجه به پیمان‌ها و روابطی است که در قراردادهای اجتماعی عقد می‌شود.

وی یادآور شد: یعنی به تعبیر قرآنی یکی از مصداق‌های جامعه صالح تعهدداشتن به قراردادهاست. اگر جامعه نظم و انضباط داشته باشد نشان از صالح بودن آن جامعه است، حال آن قرارداد چه مکتوب باشد و چه غیرمکتوب. مهم این است که افراد جامعه صالح خود را متعهد کنند تا به آن قراردادها جامه عمل بپوشانند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی دیگر از مصداق‌های جامعه صالح این است که افراد برای آبروی همدیگر ارزش قایل باشند و فراموش نکنیم که در احادیث اسلامی آبروی افراد از هر سیطره و حکومت الهی بالاتر است. حتی حفظ آبروی انسان‌ها از عرش الهی هم بالاتر است. در جامعه اسلامی باید آبروی انسان‌ها از منزلت بسیار بالایی برخوردار باشد و هیچ مکتبی جز اسلام این چنین برای آبروی انسان‌ها ارزش قائل نشده است.

حسینی در ادامه با اشاره به مصداق‌های جامعه فاسد افزود: تعصبات و غیرت بی‌جا باعث می‌شود گاهی انسان‌ها کارهایی انجام دهند که در شأن‌شان نیست و این کارها از مصداق‌های جامعه فاسد است و نباید در جامعه اسلامی اینگونه مصداق‌ها وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: تجسس، بدگمانی، غیبت، مصداق‌های جامعه فاسد هستند و رفتن به سمت این کارها آرامش را از بین می‌برد. خداوند در سوره حجرات به این امر اشاره کرده است و برای اینکه جامعه ما به سمت جامعه صالح برود باید از این مبانی دور شویم. در جامعه‌ای که انسان‌ها دائما در حال تجسس در امور دیگران باشند آرامشی وجود ندارد و خیلی از اصول به هم می‌خورد.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در جامعه‌ای که انسا‌ن‌ها برای هم ارزش قائل هستند و براساس باورهای دینی زندگی می‌کنند آن جامعه یک جامعه صالح است. اگر بخواهیم مصداق‌های فساد و صلاح را تشخیص دهیم می‌توانیم به آیه‌های قرآن رجوع کنیم. خداوند در آیه 12 سوره نور تا 10 آیه بعد از آن در رابطه با خیلی از اصول جامعه صالح و فاسد سخن می‌گوید که یکی از آن اصول این است که در جامعه صالح نباید تهمت و دروغ وجود داشته باشد.

حسینی در ادامه با اشاره به یکی دیگر از مصداق‌های جامعه فاسد گفت: از مصداق‌های جامعه فاسد استهزاء و تمسخرکردن دیگران است. در جامعه‌ای که افراد با تمسخر با هم زندگی کنند آن جامعه، جامعه‌ای ناصالح است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل فساد، خودخواهی و حسد انسان‌ها در جامعه است. حسد یکی از عوامل جامعه فاسد است همانگونه که در قرآن کریم آمده اولین قتلی که در جهان رخ داد به دلیل حسادت بود و برادران حضرت یوسف وقتی او را به چاه انداختند یکی از دلایلشان حسد بود پس حسد جامعه را ویران می‌کند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان گفت: یکی دیگر از مصداق‌های جامعه فاسد این است که در جامعه فاسد افراد با همدیگر مهربان و صمیمی نیستند و هرکس به فکر این است که کار خود را انجام دهد و افراد نسبت به همدیگر ترش‌رو هستند. اگر این مصداق‌ها در جامعه‌ای باشد آن جامعه یک جامعه ناصالح است.

انتهای پیام

کد N363785

وبگردی