آفتاب

آنالیز چراغپور از بازی‌های ایران در جام جهانی

آنالیز چراغپور از بازی‌های ایران در جام جهانی

کارشناس و آنالیزور فوتبال ایران می‌گوید تا زمانی که زیر ساخت‌ها در فوتبال ایران درست نشوند و به صورت جدی و زیر بنایی فوتبال ایران مورد ترمیم قرار نگیرد، نمی‌توان امید به نتیجه‌ گرفتن داشت.

جلال چراغپور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: همه وقایع تیم ملی از زمانی شروع شد که قرعه‌کشی تیم‌های راه یافته انجام گرفت. قرار گرفتن در هر گروهی استراتژی و برنامه خود را طلب می‌کرد و همه تیم‌ها بر اساس آن در جام جهانی 2014 برزیل پا به میدان می‌گذارند. اگر فوتبال را در قالب جسم و استراتژی را به عنوان لباس در نظر بگیریم، می‌بینیم که همه شخصیت در استراتژی که همان لباس است خلاصه نمی‌شود.

وی ادامه داد: فوتبال ایران یک فوتبال با وسع مشخص است. این وسع از تمامی عوامل مستقل و غیر مستقل تشکیل شده است. تفکر روسای فدراسیون فوتبال، مدیران عامل باشگاه‌ها، امکانات سخت‌افزاری و ... همگی عواملی هستند که فوتبال ما را تشکیل می‌دهند و کی‌روش این مطلب را به خوبی می‌دانست که فقط با داشته‌ها و دانش لیگ داخلی ایران نمی‌توان تیم را برای جام جهانی مهیا کرد.

چراغپور با اشاره به حضور چند بازیکن دو ملیتی در تیم ملی فوتبال ایران، خاطر نشان کرد: با توجه به خلا موجود کی‌روش شروع به یافتن شماری از بازیکنان دو ملیتی شاغل در لیگ‌های کشورهای دیگر کرد.

او به سیستم‌ تدافعی بازی ایران در جام جهانی اشاره کرد و گفت: زمانی که ژوزه مورینیو طرحی را در مواجهه با تیم فوتبال بارسلونا مطرح کرد و بعد آن را به چلسی آورد، یک سیستم‌ دفاعی اتوبوسی را تشکیل داد. البته این سیستم‌ بر خلاف گفته برخی یک جسم ثابت، بی حرکت و بی‌روح نیست، بلکه این اتوبوس دارای شرح وظایف و ساختار مختص به خود است.

این کارشناس فوتبال اضافه کرد: پس از آن کارلو آنچلوتی این تفکر اتوبوسی را به سیستمی رو به جلوتر تبدیل کرد. سیستمی که مثل یک فنر جمع و در موقع لزوم باز می‌شد، در این سیستم‌ نوک حمله تیم باید دارای سرعت بالایی باشد که رونالدو و بیل این قابلیت را داشتند.

چراغپور با بیان این که در دیدارهای تدارکاتی پیش از جام جهانی تفکر کارلوس کی‌روش در این زمینه نمود پیدا کرد، گفت: کی‌روش تمامی ابزارهای لازم و داشته‌های خود را برای دو دیدار اول خود در جام جهانی 2014 برزیل به کار گرفت و البته استراتژی دفاعی به خوبی انجام شد. ولی باید این مطلب را نیز در نظر گرفت که اگر به جای سه بازی ما حدود پنج یا شش دیدار در جام جهانی داشتیم می‌توانستیم در میانه‌های جدول قرار بگیریم، اما در شرایطی که ما فقط سه بازی در پیش داریم باید برای پیروزی نیز نقشه داشته باشیم.

او اضافه کرد: در استراتژی‌ پیش‌رو باید از تیم انتهای جدول که دیگر تیم‌ها از آن سه امتیا‌ز گرفته‌اند، بتوانیم سه امتیا‌ز را دریافت کنیم، به همین خاطر باید تمام داشته‌ها و هویت فوتبالی خود را در بازی مقابل بوسنی و هرزگوین به میدان می‌آوردیم و یک بازی پایاپایی را در برابر این تیم به نمایش می‌گذاشتیم.

آنالیزور فوتبال یکی از مشکلات تیم ملی در دیدار آخرش را تن ندادن به بازی موازی دانست و به ایسنا گفت: در دو دیدار نخست تیم ملی یک دفاع تیمی را انجام داد و به بازی هوازی تن نداد. اما در دیدار آخر باید مثل یک کشتی‌گیر وارد مسابقه می شدیم و با حریف مبارزه می‌کردیم. وقتی در دیدار مقابل بوسنی و هرزگوین باز شدیم و شروع به پاس کاری کردیم نقاط ضعف تیم ما بر ملا شد. در آن هنگام بود که دیدیم سن مدافعان ما بالاست و دروازه‌بان ما کمی به مشکل بر می‌خورد. ما نباید از این نقاط ضعف ناراحت شویم، بلکه باید درصدد رفع آنها برآییم.

چراغپور در مورد حضور و یا عدم حضور کارلوس کی‌روش در تیم ملی نیز، گفت: اگر یک ایرانی عهده دار سرمربیگری تیم ملی بود و عرق ایرانی داشت، با شناختی که نسبت به فوتبال ایران و زیر ساخت‌ها داشت دلش برای تیم ملی می‌سوخت و تیم را طوری ارنج می‌کرد که مانند کره یا استرالیا به مصاف حریفان برود. تیم‌هایی که مقابل حریفان خود شجاعانه بازی کردند، ولی نتیجه‌ مطلوبی نگرفتند.

کارشناس فوتبال یکی از مواردی که باعث تعجب او شده را شادی پس از باخت ایران عنوان کرد و گفت: ما زمانی شاد هستیم که می‌بریم، زمانی راضی هستیم که مساوی می‌کنیم و زمانی افسرده هستیم که می‌بازیم. اگر باختیم باید بگویم خوب بازی نکردیم و به دنبال رفع اشکالات باشیم.

او تصریح کرد: در جام جهانی 98 تیم ملی ایران، آمریکا را شکست داد و شرایط برای صعودش مهیا بود، اما این قدری که در حال حاضر می‌بینیم جو به تیم ملی ایران و نتیجه‌ کسب شده داده نشد، اما در بازی مقابل بوسنی و هرزگوین، تیم ملی ایران سه بر یک عقب افتاد، ولی گزارشگر بازی مشغول چانه زنی برای شغل آینده کارلوس کی‌روش بود!

چراغپور ادامه داد: مطمئن باشید اگر تیم ملی ایران با یک تیم هم رده و هم توان با خودش دیدار کند، با سیستم‌ دفاعی به میدان می‌رود و به زیر توپ می‌زند. اشکال فوتبال ایران از جای دیگری است. ما باید یک طرح نو در فوتبال بیاوریم و زیر ساخت‌های آن را مورد اصلاح قرار دهیم.

این کارشناس فوتبال با اشاره به برخی اشکالات در فوتبال ایران، گفت: جابجایی مکرر مربیان، نحوه جابجا کردن مربیان، زیر ساخت‌ها در لیگ برتر فوتبال ایران و ... همه این‌ها سبب می‌شود که یک تیم ملی پر اشکال داشته باشیم. مشکل اصلی ما در جای است که گلوگاه‌های فوتبال ایران هستند.

او به در پیش بودن رقابت‌های جام ملت‌های آسیا اشاره کرد و گفت: جام ملت‌های آسیایی پس از جام جهانی برای ما یک تورنمنت مهم است. می‌توان از این جام ملت‌ها برای نوسازی تیم ملی فوتبال ایران استفاده کرد.

چراغپور اضافه کرد: باید ببینیم علت اصلی این اشکالات از کجاست. یک بار باید به صورت جدی در زمینه کمیته‌ آموزش ، روش‌ها و ... تجدید نظر شود. باید در روش برگزاری لیگ برتر تجدید نظر کنیم. مطمئن باشید هر وقت این موارد درست شود فوتبال ما نتیجه‌ می‌گیرد.

این کارشناس فوتبال با ابراز تاسف از نداشتن خروجی مناسب از لیگ برتر فوتبال ایران، گفت: اگر لیگ برتر ما بازیکنان خوبی تولید می‌کرد کی‌روش نمی رفت از اروپا و آمریکا بازیکن بیاورد. چه اتفاقی برای فوتبال ما رخ داده است؟ زمانی خروجی‌های لیگ برتر فوتبال ایران در آلمان و انگلیس بازی می‌کردند، ولی الان!

او افزود: وزارت ورزش و جوانان باید افرادی حرفه‌ای و با تفکراتی مدرن را وارد سیستم‌ کند. کشورهایی همچون ترکیه و بوسنی و هرزگوین مسائل مختلف را در فوتبال خود حل کرده‌اند و توانسته‌اند به پیشرفت‌هایی دست یابند.

چراغپور در پایان گفت: هیجانی که فوتبال دارد را هیچ ورزشی در دنیا ندارد. فوتبال طرفداران بسیاری در ایران دارد و نیاز به یک برنامه‌ریزی و استراتژی مناسب دارد.

ا‌نتها‌ی‌ پیا‌م

کد N363712

وبگردی