آفتاب

تأکید رهبران اتحادیه آفریقا بر امنیت و توسعه قاره سبز

تأکید رهبران اتحادیه آفریقا بر امنیت و توسعه قاره سبز

رهبران اتحادیه آفریقا بر لزوم تأمین امنیت منطقه‌ای و توسعه اقتصادی اجتماعی در این قاره تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، محمد عبدالعزیز، رییس‌جمهوری موریتانی که ریاست اتحادیه آفریقا را بر عهده دارد، در پایان نشست سران این اتحادیه اظهار کرد:‌ میان رهبران اتحادیه آفریقا اتفاق نظری در خصوص لزوم کاستن از تنش‌ها در منطقه وجود دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در نشست دو روزه اتحادیه آفریقا امنیت منطقه‌ای مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفت؛ چرا که بسیاری از کشورهای آفریقایی درگیر مسائلی نظیر تروریسم، جرایم منطقه‌ای و فعالیت‌های شبه‌نظامیان هستند.

رییس‌جمهوری موریتانی اعلام کرد: ایجاد نیروهای نظامی مجهز در نقاط حساس از جمله مواردی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

رییس دوره‌ای اتحادیه آفریقا همچنین گفت که سران این اتحادیه توافق کردند اقداماتی اساسی برای مقابله با فقر و گرسنگی به عمل آورند.

عبدالمالک سلال، نخست‌وزیر الجزایر نیز در پایان بیست‌و‌سومین نشست سران اتحادیه آفریقا گفت: قاره آفریقا توسعه نمی‌یابد مگر آن که ثبات و آرامش در آن برقرار شده باشد.

وی که از طرف رئیس‌جمهوری الجزایر در نشست سران اتحادیه آفریقا شرکت کرده بود، گفت: اگر ما بخواهیم کل آفریقا توسعه یابد باید به فکر برقراری صلح و امنیت در کل این قاره باشیم.

سلال افزود، این پنداشت که هر کشور آفریقایی آینده خاص خود را دارد و می‌تواند با تامین امنیت خود، زمینه را برای توسعه بیشتر خود فراهم کند به لحاظ مفهومی اشتباه و به لحاظ سیاسی نیز قابل پذیرش نیست زیرا شرایط آفریقا به گونه‌ای است که اوضاع ناآرام در کشورهای همسایه بر دیگر کشورها نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

محمد منصف المرزوقی، رئیس‌جمهوری تونس نیز در پایان بیست و سومین نشست سران اتحادیه آفریقا اعلام کرد، ابتکار الجزایر در نظارت بر گفت‌وگو های جامع و فراگیر درون‌گروهی در کشور مالی، منحصر به فرد بود؛ اقدامی که باعث ثبات در این کشور و به تبع آن در منطقه شد.

منصف المرزوقی در همین باره افزود: نقش الجزایر در حل بحران مالی خیلی مثبت بود از همین رو من اطمینان خاطر دارم که بعد از برقراری صلح و ثبات در مالی می‌توانیم فرآیند برقراری اصول مردم‌سالارانه در کل منطقه شمال آفریقا را به سرانجام برسانیم.

رئیس‌جمهوری تونس درباره انتخابات پارلمانی لیبی که روز چهارشنبه گذشته برگزار شد، ابراز خوشبینی کرد و گفت: امیدواریم گروه‌های سیاسی در این کشور نیز به تفاهمی ملی دست یابند زیرا مشکلاتی که اکنون در لیبی وجود دارد یک مسأله داخلی است و فقط خود مردم لیبی می‌توانند آن را حل کنند.

انتهای پیام

کد N363664

وبگردی