آفتاب
تحولات آمریکای لاتین/

حمایت کمیته استعمارزدایی سازمان ملل از آرژانتین در مناقشه فالکلند/ دستور مادورو برای تحقیق در زمینه قطع ناگهانی برق در ونزوئلا

حمایت کمیته استعمارزدایی سازمان ملل از آرژانتین در مناقشه فالکلند/ دستور مادورو برای تحقیق در زمینه قطع ناگهانی برق در ونزوئلا

حمایت کمیته استعمارزدایی سازمان ملل از آرژانتین در مناقشه فالکلند و دستور مادورو برای تحقیق در زمینه قطع ناگهانی برق در ونزوئلا از جمله تحولات آمریکای لاتین به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدای روسیه، کمیته 24 نفره استعمارزدایی سازمان ملل با تصویب قطعنامه ای ضمن حمایت از آرژانتین در مناقشه فالکلند از لندن و بوئنوس آیرس خواست تا به اختلافات خود پایان داده و به راه حل مناسب در این زمینه دست یابند، این درحالیست که انگلیس ضمن رد درخواست مذاکره از جانب آرژانتین برای حل مناقشه مذکور تاکید کرد که سکنه این جزایر مسئول این قضیه هستند.

تصویب این قطعنامه با واکنش هئیت انگلیس در سازمان ملل مواجه شد و این هیئت ضمن انتقاد از رویکرد کمیته استعمارزدایی این سازمان به خاطر بی‌ اعتنایی به رفراندوم سال گذشته میلادی در این جزایر رویکرد کمیته را نادرست خواند.

این درحالیست که وزیر امور خارجه آرژانتین ضمن انتقاد از موضع انگلیس در این زمینه خواستار حل هرچه سریعتر اختلافات و انجام گفتگوها در این زمینه شده است.

از سوی دیگر کریستینا فرناندز رئیس جمهور آرژانتین انگلستان را متهم به نظامی کردن جزایر فالکلند کرده و مدعی شده است این جزایر تبدیل به پایگاهی هسته ای برای ناتو شده اند.

به گفته رئیس جمهوری آرژانتین، ارتش انگلیس همه فعالیتهای مربوط به سامانه های اطلاعاتی و استقرار نیروهای نظامی خود در اقیانوس اطلس جنوبی را از طریق جزایر فالکند مدیریت می کند.

جزایر مالویناس یا فالکلند که 8 هزار و 700 مایل از خاک انگلیس فاصله دارد، مورد اختلاف انگلیس و آرژانتین است و حدود صد و هشتاد سال است که زیر نظر انگلیس اداره می شود.

اما پس از جنگی 7 روزه که در سال 1982 میان دو کشور در گرفت این جزایر به بریتانیا تعلق پیدا کرد و در نتیجه آن بیش از 600 سرباز آرژانتینی و همچنین 250 سرباز انگلیسی کشته شدند اما آرژانتین آن را بخشی از خاک خود می داند. اختلافات میان دو کشور از سال 2010 از زمانی که انگلیس اقدام به اکتشاف نفت در اطراف این جزایر کرد و چند ماه پیش از آن هم  کشتی های نظامی خود را به این سوی این منطقه گسیل داشت افزایش پیدا کرده است.

خبر دیگر اینکه در پی قطع ناگهانی برق کاراکاس و چندین شهر بزرگ ونزوئلا و خودداری شرکت ملی برق این کشور از پاسخگویی به تماس های تلفنی درباره گستره قطعی برق در سطح کشور، نیکلاس مادورو رئیس جمهوری این کشور خواستار تحقیق دولت درباره علت این حادثه و ارائه دلایل مربوطه شد.

کد N363133

وبگردی