آفتاب
/تحلیل-ایندیپندنت/

میانه‌رو‌های سوری، در عراق چندان هم "میانه‌رو" نیستند

میانه‌رو‌های سوری، در عراق چندان هم "میانه‌رو" نیستند

"شورشیان میانه‌رویی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد آن‌ها را آموزش داده و مسلح کند، کیستند؟"

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ رابرت فیسک، تحلیلگر روزنامه ایندیپندنت می‌نویسد:‌ «خب، خدا به باراک اوباما رحم کند! او تعدادی شورشی میانه‌رو در سوریه یافته است. او تا جایی پیش رفته است که می‌خواهد آن‌ها را با تسلیحات و برنامه‌ی آموزشی به ارزش 500 میلیون دلار پشتیبانی کند. می‌بینید که کنگره هم می‌خواهد این "مبارزان شجاع راه آزادی" را مسلح کند! از سوی دیگر اوباما در حال اعزام 300 نخبه نظامی به عراق است تا به دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق برای مبارزه با شورشیان کمک کنند. در همین حال اوباما لازم می‌داند تا برای شورشیان سوریه نیز کمک بفرستد؛ همان شورشیانی که بیشتر آن‌ها طرفدار شورشیان مستقر در عراق هستند و اوباما از مالکی می‌خواهد تا آن‌ها را شکست دهد!

گیج‌کننده است؟ قطعا همین‌طور است. بنابراین در قدم اول باید ببینیم که شورشیان "میانه‌رو" که اوباما می‌خواهد آن‌ها را آموزش داده و مسلح کند، کیستند؟ او نامی از آن‌ها نبرد و نمی‌تواند هم چنین کاری را انجام دهد چرا که "میانه‌رو"های اصلی که آمریکا قسم خورده است با حمایت سیا، انگلیس، عربستان، قطر و ترکیه مسلح‌شان کند، همان ارتش به اصطلاح "آزاد سوریه" است که اغلب آن‌ها از نیروهای دولت بشار اسد گریخته‌اند.

اما ارتش آزاد سوریه که مدتی محبوب سناتور جان‌ مک‌کین بود و وی عکسی را با یکی از مبارزان القاعده در شمال سوریه گرفته بود، متلاشی شده است.

هم‌اکنون این مردان یا به خانه رفته‌اند، یا به شبه‌نظامیان النصرة و یا داعش پیوسته‌اند و یا بار دیگر به ارتش سوریه ملحق شده‌اند و برای حمایت از بشار اسد سلاح به دست گرفته‌اند. به ما گفته شده است که به برخی از "مبارزان راه آزادی" سلاح کافی داده نشده است و حال باید سلاح بیشتری به دست آن‌ها برسد. شکی نیست که این سلاح‌ها به آن‌ها فروخته می‌شود و آن‌ها این کار را زیاد انجام داده‌اند. این یک واقعیت غم‌انگیز جنگ است که هر زمانی که یک سلاح از مرز عبور می‌کند، نشان دهنده وفاداری نیست بلکه نشان دهنده پول است.

اگر شما توانستید یک عضو ارتش آزاد سوریه را پیدا کنید، به او یک موشک ضد هواپیما بدهید و او نیز آن‌ را به بالاترین پیشنهاد می‌فروشد. در تمام جنگ‌های داخلی که آن‌ها را پوشش خبری داده‌ام، همواره شاهد بوده‌ام تسلیحاتی که دست یک شبه‌نظامی است، او از فرد دیگری خریده است. چاک هاگل،‌ وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه‌ای تحقیرآمیز با شبکه 4 اذعان کرد آن تسلیحاتی که به شورشیان سوری داده‌ بودیم، به دست "افراد بد" افتاده است. شما چطور می‌توانید تمام کسانی را که به آن‌ها سلاح می‌دهید، نظارت کنید؟ شما می‌خواهید یک هواپیمای بدون سرنشین شخصی بفرستید تا مطمئن شوید‌ که آن‌ها سلاح‌ها را نمی‌فروشند؟!

از سوی دیگر، شما واقعا چطور می‌خواهید این روزها در جنگ داخلی سوریه "میانه‌رو" پیدا کنید؟ شورشیان تا زمان مرگ خود می‌جنگند. آن‌ها دیگر "میانه‌رو" نیستند. حقایق تلخ نشان می‌دهد که این‌ها از همان شبه‌نظامیانی هستند که هم‌اکنون دولت عراق را تهدید می‌کنند. مالکی نیز برای اینکه اوضاع را بیش از پیش گیج‌کننده کند، از پسران اسد که دشمنان شورشی خودشان را در مرز عراق-سوریه با حملات هوایی نشانه می‌گیرند، تشکر می‌کند.

حال روی سخن من با خودمان است. آنچه از نیروهای ارتش آزاد سوریه باقی مانده در حال جنگ با نیروهای داعش هستند. خب، ما شبه‌نظامیان کرد را هم در شمال سوریه داریم. خب، پس تعداد اندکی شبه‌نظامی معمولی داریم. و سوری‌ها مشکوکند که شاید این طرح نارس اوباما باشد: شورشیان سوری ضد اسلام‌گرایان را مسلح کنید تا با شورشیان حامی القاعده مبارزه کنند و به صورت غیر مستقیم اسد و مالکی را در قدرت نگه دارید.

مشکل اینجاست که اوباما باید این کار را انجام دهد بدون اینکه فاش شود مبارزه سوری-عراقی علیه وهابی‌های سنی همان جنگی است که ارتش اسد با استفاده از جنگنده‌های روسی علیه آنهایی انجام می‌دهد که با ارتش مالکی می‌جنگند. به عبارت دیگر، اسد نه تنها از حمایت آشکار مسکو برخوردار است، بلکه به صورت محرمانه از سوی واشنگتن نیز حمایت می‌شود.

پس چرا کاخ سفید باید بگوید که این پول برای سوری‌های "میانه‌رو" می‌تواند به مقابله با تهدیدات تروریستی کمک کند؟ "تروریست" توصیفی است که اسد برای تشریح دشمنان خود به کار می‌برد. اما البته اوباما باید همواره اسد را به عنوان یک "دیکتاتور بی‌رحم" بخواند. البته توضیح دادن چنین چیزی در شبکه فاکس نیوز سخت است. پس بهتر است همان لفظ "میانه‌رو" را به کار ببریم و مدام آن را تکرار کنیم.»

انتهای پیام

کد N362893

وبگردی