آفتاب
با اشاره به برخی انتقادات؛

اسفنانی: قانون آیین دادرسی کیفری، ماهوی نیست

اسفنانی: قانون آیین دادرسی کیفری، ماهوی نیست

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی معتقد است: منتقدین به تصویب آیین دادرسی کیفری از کمترین اطلاعات حقوقی بی‌بهره‌اند چرا که آیین دادرسی که به تصویب رسیده قانونی کاملا شکلی است و نه ماهوی.

محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به انتشار برخی بیانیه‌ها و انتقادات در خصوص تصویب آیین دادرسی کیفری در مجلس، گفت: در مراحل بررسی و تصویب آیین دادرسی کیفری مسئولین ستاد مبارزه با موادمخدر حضور نداشتند و اصلا دلیلی برای حضور آنها وجود نداشت.

وی با بیان اینکه این قانون از نظر حقوقی قانونی شکلی است، تصریح کرد: نمی‌توان برای تصویب چنین قوانینی همه اعضای دستگاه‌های قضایی و انتظامی را به کمیسیون دعوت کرد و ضرورتی برای این کار وجود ندارد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به برخی انتقادات به محتوای مصوبه مجلس درخصوص آیین دادرسی کیفری ادامه داد: علت برخی انتقادات این است که کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند از کمترین اطلاعات حقوقی بی‌بهره هستند.

اسفنانی در ادامه توضیح داد: آیین دادرسی که به تصویب رسیده قانونی کاملا شکلی است و مراحل رسیدگی به جرم و شیوه‌های بررسی پرونده‌ها را مشخص می‌کند و قانون ماهوی نیست که ماهیت و مجازات جرم را تعیین کند.

وی تاکیدکرد: قانون شکلی نمی‌تواند قانون ماهیتی را دچار مشکل کند.

کد N362871

وبگردی