آفتاب

هانی‌زاده: اظهارنظرهای بارزانی تنها باعث افزایش شکاف میان جناح‌های سیاسی عراق می‌شود

هانی‌زاده: اظهارنظرهای بارزانی تنها باعث افزایش شکاف میان جناح‌های سیاسی عراق می‌شود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به این‌که دولت نوری‌مالکی پس از تسلط بر گروه‌های بعثی – تکفیری خود به خود به سمت تشکیل دولت وحدت ملی پیش خواهد رفت بازگو کردن لزوم تشکیل چنین دولتی از سوی آمریکایی‌ها تنها فرمول جدیدی برای دخالت در این کشور محسوب می‌شود.

حسن هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به سفر جان کری به عراق خاطرنشان کرد: دیدار کری با بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق نوعی دخالت آشکار در مسائل داخلی این کشور بوده و به منظور ایجاد شکاف میان طوایف مختلف در عراق صورت گرفته است.

وی با اشاره به اظهار نظر جان کری پیرامون تشکیل دولت وحدت ملی در عراق گفت: این اظهار نظرها خارج از عرف دیپلماتیک است و عراق به‌عنوان کشوری مستقل و دارای قانون اساسی در حقیقت این توانایی را دارد که بدون دخالت قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بتواند سیاست‌های خود را بر اساس منافع ملی تعریف کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به توانایی‌های دولت مالکی تشکیل دولت وحدت ملی به تصمیم طیف‌های مختلف در عراق بازمی‌گردد و به ‌طور کلی شاکله دولت فعلی این کشور هم بر اساس وحدت ملی شکل گرفته است. تقریباً تمام طیف‌های عراقی در کابینه این کشور حضور دارند و این امر کاملاً روشن است که دولت مالکی دارای شاکله وحدت ملی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر این‌که «دولت مالکی فرایند انتخابات سالم در عراق است» افزود: تشکیل دولت وحدت ملی فرمول جدیدی است که از سوی آمریکا بر ملت عراق و دستگاه‌های نظام این کشور تحمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: اظهارنظرهای اخیر کری در رابطه با دولت عراق فراتر از روابط دو کشور بود و می‌توان گفت این صحبت‌ها اهانتی آشکار به ملت عراق محسوب می‌شود البته مالکی هم بلافاصله به صحبت‌های کری واکنش نشان داد و اعلام کرد که تشکیل دولت وحدت ملی و یا کناره‌گیری وی نوعی کودتا علیه دولت عراق محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که «پس از برقراری ثبات در عراق این کشور به سمت تشکیل دولت وحدت ملی خواهد رفت» تأکید کرد: قطعاً نوری‌مالکی پس از سرکوب تروریست‌ها و خروج کامل آن‌ها از کشور به سمت تشکیل چنین دولتی پیش خواهد رفت و در این زمینه نیازی به دخالت کشورهای خارجی در امور داخلی عراق نیست.

هانی‌زاده در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به صحبت‌های اخیر بارزانی درباره احتمال تجزیه عراق گفت: این اظهار نظرها در شرایط فعلی کمکی به حل مسئله عراق نمی‌کند. با توجه به وضعیت موجود در اقلیم کردستان احساس می‌شود این اقلیم تلاش می‌کند از فضای ناامنی عراق برای حرکت به سمت استقلال‌خواهی استفاده کند و به نوعی می‌توان نتیجه گرفت که صحبت‌های بارزانی هم در همین راستا است.

وی گفت: صحبت‌های بارزانی در خصوص احتمال تجزیه عراق باعث می‌شود وفاق و تشکیل وحدت ملی در این کشور که در شرایط فعلی ضروری هستند به تأخیر افتاده و با تزلزل بیشتری مواجه شود، علاوه بر این بارزانی باید بداند که عراق در شرایطی به سر می‌برد که گروه‌های بعثی تکفیری داعش دست به کشتار گسترده‌ی شیعیان و کرد‌ها می‌زنند و اظهارنظرهای این چنینی تنها باعث افزایش شکاف‌ها میان جناح‌های مختلف در عراق می‌شود.

انتهای پیام

کد N362697

وبگردی