آفتاب

تونی بلر به سو استفاده از درگیری‌ها در خاورمیانه متهم شد

تونی بلر به سو استفاده از درگیری‌ها در خاورمیانه متهم شد

منتقدان نخست وزیر پیشین انگلیس دست به دست هم داده‌اند تا وی را از سمت فرستاده ویژه به خاورمیانه به اتهام سوءاستفاده از درگیری‌ها و راه انداختن تجارت‌های خصوصی در منطقه برکنار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه گاردین، بحران و ناآرامی اخیر در عراق و ارتباطش با جنگ 2003، تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس را بار دیگر در راس خبرها قرار داده است. همچنین در چند روز اخیر، درخواست‌ها برای کناره‌گیری وی در اخبار منتشر شده است. اما شواهد جدیدی از سوءاستفاده بلر از اوضاع و درگیری‌ها در عراق و خاورمیانه منتشر شده و به همین خاطر، منتقدان وی خواستار کناره‌گیری و استعفای بلر از سمت فرستاده ویژه به خاورمیانه شده‌اند.

معاونان بلر تایید کرده‌اند که وی به صورت فعال به دنبال گشایش دفتری در ابوظبی، پایتخت امارات است اما یکی از سخنگوهای نخست وزیر پیشین انگلیس پیشنهادها از جانب یک اقتصاددان پیشروی عرب را مبنی بر تصدی سمت رایزن و مشاور برای دولت عمان برای بلر رد کرده است.

این پیشنهاد پس از پروژه مناقشه‌آمیز 27 میلیون پوندی سمت رایزن دولت کویت برای بلر مطرح شده است.

دیپلمات‌های بازنشسته و دشمنان سیاسی با یکدیگر متحد شده‌اند تا بلر را از سمت فرستاده ویژه گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه پایین بکشند چرا که وی دستاورد مناسبی در روند صلح میان فلسطین و اسرائیل در چند سال اخیر نداشته است.

فعالیت‌های خاورمیانه بلر باعث برخی نگرانی‌ها در میان دولتمردان انگلیسی شده به طوری که مقام‌های دولت لندن می‌گویند نمی‌دانند که بلر چه می‌کند و دقیقا نمایندگی چه افراد یا گروه‌هایی را در نشست‌های خارجی بر عهده دارد و از راه‌های اسرارآمیز و مخفیانه برای حضور در این نشست‌ها و گفت‌و‌گوها استفاده می‌کند.

یکی از کارمندان سابق دولت لندن گفت: سازمان بلر به نوعی شبیه به دولتی با وزارت‌خانه‌های مختلف است که هر کدام کارهای متفاوتی انجام می‌دهند. دفتر او ورای اقدامات دولت عمل می‌کند گویی که هیچگاه نخست وزیر نبوده است.

معاونان بلر می‌گویند که دفتر ابوظبی بایستی برای مدیریت پروژه‌های قزاقستان و رومانی استفاده شود اما این دفتر به بلر حضور دایم و اصلی در مرکز و ثقل منطقه‌ای استراتژیک را خواهد داد.

نخست وزیر پیشین انگلیس روابط نزدیکی با محمد بن زاید آل نهیان، شاهزاده اماراتی دارد؛ فردی که مواضعی مخالف با اخوان المسلمین دارد. بلر همچنین با شرکت "مبادله" که یکی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ابوظبی است، قرارداد رایزنی و مشاوره دارد.

در همین حال، شایعاتی در قاهره و لندن منتشر شده مبنی بر اینکه بلر قصد رایزنی و مشاوره دادن به دولت عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر را دارد، شخصی که یکسال قبل محمد مرسی، رئیس جمهور منتخب مصر را برکنار کرد و هم‌اکنون خود در راس قدرت قرار دارد.

انتهای پیام

کد N362539

وبگردی