آفتاب

نماینده مجلس: پیروان ادیان و اقلیت های مذهبی در ایران کاملا آزادند

نماینده مجلس: پیروان ادیان و اقلیت های مذهبی در ایران کاملا آزادند

برلین - ایرنا - نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پیروان دیگر ادیان و اقلیت های مذهبی از آزادی های کامل و شرایط بسیار مناسبی در کشور ایران برخوردارند،گفت: این وضعیت می تواند به الگوی روابط بین ادیان در دیگر کشورها و ملت های جهان تبدیل شود.

حجت الاسلام والمسلمین ˈغلامرضا مصباحی مقدمˈ که به منظور شرکت در نشست گفت و گوی نمایندگان پیروان ادیان درمجلس آلمان به برلین سفر کرده است درگفت وگو با خبرنگار ایرنا درتشریح دستاوردهای این سفر،گفت:این سفر به دعوت بنیاد تفاهم و ارزش ها در مجلس آلمان برای حضور در نشستی با عنوان ˈمسئولیت خدا در برابر انسانˈ انجام شد که هدف اصلی برگزار کنندگان آن ایجاد تفاهم بین نمایندگان ادیان مختلف دعوت شده از پارلمان های کشورهای خاورمیانه و آسیا،اروپا، آمریکا و آفریقا است.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد:درنشست های تخصصی برگزار شده،سخنران ها که از ملیت های مختلف هستند دیدگاه های خود را درمورد صلح،همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان و همچنین مسائل معنوی موثر در برقراری صلح و آرامش بین ملت ها مطرح می کنند.

وی افزود:بنده و آقای سیامک مره صدق نماینده محترم کلیمیان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، برای سومین سال پیاپی در آن حضور یافته و دیدگاه ها و نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح و همچنین شرایط و وضعیت پیروان ادیان و مذاهب مختلف در جمهوری اسلامی ایران تشریح کردیم.

مصباحی مقدم اظهار داشت:در نشست امسال علاوه بر طرح موضوعات اعلام شده،کمیته ای با حضور نمایندگان آسیایی به ریاست ˈرودولف دکرˈ میزبان و برگزار کننده نشست گفت و گوی ادیان پارلمان آلمان تشکیل شد که در مورد مسائل مهم منطقه ای از جمله سوریه، افغانستان و عراق بحث و تبادل نظر شده و با بررسی علل و عوامل حوادث رخ داده در این کشورها،شرکت کنندگان نظرات خود را درخصوص راه های برون رفت از بحران موجود و اینکه آیا چنین درگیری هایی اساسا ارتباطی به مذاهب شیعه و سنی دارد یا نه، تشریح کردند.



**بحران عراق ارتباطی به شیعه و سنی ندارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در این نشست تخصصی با توجه به اطلاعاتی که از وضعیت سوریه و عراق داشتیم در جمع نمایندگان ادیان مختلف از کشورهای آسیایی تاکید کردیم که هدف اصلی گروه های تروریستی پدید آمده در عراق و سوریه بهم ریختن اوضاع منطقه حساس خاورمیانه است که در این راه از ناحیه بعضی از کشورهای غربی تغذیه شده و از طرف برخی کشورهای منطقه نیز حمایت می شوند.

مصباحی مقدم تاکید کرد: اتفاقات اخیر درعراق درست بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور که تمام ویژگی های یک انتخابات دموکراتیک در آن رعایت شد، آغاز شده و این درحالی است که گروه پیروز در این انتخابات بنا دارد دولت خود را دوباره تشکیل دهد اما دخالت و سهم خواهی از سوی برخیˈبخصوص آمریکایی هاˈ مانع از تشکیل چنین دولتی می شود و به تعبیری باید گفت که وقتی کسی از شرایط پدید آمده راضی نیست، می خواهد همه چیز را بهم بریزد.

نماینده تهران درمجلس شورای اسلامی افزود: در کمیته نمایندگان پارلمان های آسیایی نشست گفت و گوی ادیان در پارلمان آلمان،تاکید کردیم که تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی در عراق این است که به دخالت بیگانگان در حمایت از گروه های تندرو و افراطی پایان داده شود،زیرا دولت و ملت عراق خودشان از پس فعالیت های تروریستی برخواهند آمد.

مصباحی مقدم با تاکید بر اینکه بحران ایجاد شده درعراق به هیچ عنوان مسئله درگیری شیعه و سنی نیست، گفت: مناطق اشغال شده در این کشور همه از اهل سنت است و کسانی که آسیب دیده و شهر و دیار خود را ترک کرده اند نیز از این گروه مذهبی بوده و تعداد زیادی از روحانیون اهل سنت نیز در این ماجرا کشته شده اند که این نشان می دهد مسئله عراق به هیچ عنوان درگیری شیعه و سنی نیست.



** ملاقات با مقام های آلمانی

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه این گفت و گو به انجام دیدارهای هیات پارلمانی ایران با برخی از مقام های آلمانی در سفر 4 روزه خود به این کشور اشاره کرد و گفت: با هماهنگی های انجام شده از سوی سفارت ایران در برلین دیدارهایی نیز در راستای تلاش برای توسعه روابط دو کشور انجام شد.

مصباحی مقدم در این رابطه به دیدار با، ˈرولف موتسه نیشˈ رییس گروه دوستی پارلمانی آلمان و ایران که بعد از آغاز فعالیت دوره جدید پارلمان آلمان شکل گرفته اشاره کرد و گفت: در این دیدار درخصوص توسعه روابط پارلمانی گفت و گو کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و امیدواریم این روابط که با سفر اخیر هیات پارلمانی آلمان به ایران حرکت تازه ای را اغاز کرده است در آینده توسعه بیشتری داشته باشد.

وی دیدار با ˈپتر رامزاوئرˈرییس کمیسیون اقتصاد و انرژی مجلس آلمان را از دیگر ملاقات های هیات پارلمانی ایران در سفر به آلمان عنوان کرد و گفت: در ملاقات با آقای رامزاوئر که چند هفته قبل سفری به تهران داشتند، گفت و گو درمورد توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را ادامه داده و تاکید کردیم که با توجه به فضای جدید پیش آمده باید مناسبات اقتصادی برلین - تهران بهبود یابد.

مصباحی مقدم افزود: در این دیدارهمچنین تاکید شد،تحریم ها تاکنون مانع از توسعه روابط دو کشور در زمینه های مختلف بوده و تشویق کردیم که نمایندگان پارلمان آلمان تلاش کنند تا وزیرخارجه این کشور به عنوان نماینده دولتی که جزو گروه 1+5 در مذاکرات هسته ای است و همچنین در پارلمان اروپا هم نقش مهمی ایفا می کند با اقدامات خود زمینه را برای ارتقای روابط سیاسی،فرهنگی و اقتصادی دو کشور فراهم کنند.

نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی همچنین به دیدارخود با مدیرکل امور خاورمیانه وزارت خارجه آلمان اشاره کرد و گفت: در این ملاقات نیز اظهارات امیدوار کننده ای از این مقام دولتی شنیدیم که نشان داد دیدگاه مقامات آلمانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران تحول پیدا کرده و به ارتقای روابط سیاسی و اقتصادی به جمهوری اسلامی و همکاری با ایران در مسائل منطقه ای علاقمند هستند.

مصباحی مقدم درپایان خاطرنشان کرد: دراین سفر همچنین نشستی با نمایندگان کلیساهای پروتستان و کاتولیک در آلمان داشتیم و با توضیحاتی که درمورد وضعیت اقلیت های دینی در کشورمان ارائه شد،آنها با شرایط ایرانیان مسیحی و یهودی و اینکه پیروان ادیان مختلف در مجلس ایران نماینده و روابط ما با پیروان این ادیان در داخل کشور بسیار دوستانه و برادرانه است، آشنا شدند.

اروپام** 1701 ** 1064
کد N362538

وبگردی