آفتاب

"ژان ‌کلود یونکر" رئیس جدید شورای اروپا شد

"ژان ‌کلود یونکر" رئیس جدید شورای اروپا شد

ایسنا نوشت:

رهبران اتحادیه اروپا، "ژان کلود یونکر"، نخست‌وزیر پیشین لوکزامبورگ را به عنوان رئیس جدید شورای اروپا برگزیدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، به رغم مخالفت‌های آشکار انگلیس یونکر به عنوان مدیر اجرایی جدید اتحادیه اروپا انتخاب شده است.

با این اقدام سنت دیرینه انتخاب رئیس کمیسیون اروپا به اتفاق آراء شکسته شد و از این پس کار برای انگلیس و همکاری با دیگر شرکا سخت خواهد شد.

هرمان ون رومپوی، رئیس این نشست اعلام کرد که 26 کشور از 28 کشور عضو به یونکر رای مثبت داده‌اند و تنها انگلیس و مجارستان مخالف هستند.

پس از این رای‌گیری دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد: برخی مواقع لازم است که شما جدالی را ببازید تا در جنگ پیروز شوید. انتخاب یونکر اشتباه است و او فرد مناسبی برای هدایت اتحادیه اروپا با 500 میلیون جمعیت نیست. امروز روز بدی برای اتحادیه اروپاست. تمام این اتفاقات مرا قانع کرد که اروپا باید تغییر کند.

یونکر 59 ساله برای اینکه در اول نوامبر جانشین خوزه مانوئل باروسو شود، باید منتظر تایید پارلمان اروپا بماند. وظیفه این شورا نظارت بر بودجه کشورهای عضو و سیاست‌گذاری بازار انحصاری اتحادیه اروپاست.

خوزه مانوئل باروسو در سخنانی گفت: گمان می‌کنم که وی یک اروپایی متعهد و یک سیاست مدار نمونه است که تجربیات فوق العاده‌ای دارد.

ژان کلود یونکر سیاستمدار دموکرات مسیحی، به "دایناسور اتحادیه اروپا" و "مستر یورو" معروف شده است. او در ۱۹ سال نخست‌وزیری لوکزامبورگ یکی از منتقدان سرسخت سیاست‌های کشورهای بزرگ عضو اتحادیه اروپا مثل آلمان و فرانسه بود.

میانجی ۳ زبانه تنش‌های بزرگ

یونکر که به زبان‌های آلمانی، انگلیسی و فرانسوی تسلط کامل دارد، در بسیاری از جدل‌های شدید، میان رهبران کشورهای اروپائی میانجی‌گری می‌کرد تا به توافق برسند. از این جهت او در میان رهبران کشورهای اروپائی از نفوذ زیادی برخوردار است.

به‌رغم این موقعیت ممتاز، پس از آن که در سال ۲۰۱۳ ماموریت یونکر به‌عنوان "رئیس گروه اروپا" پایان یافت و داوطلبانه از اداره نشست‌های اضطراری بحران بدهی‌های حوزه اروپا کناره گرفت، در کشور خود درگیر ضربه‌ سیاسی ناخواسته‌ای شد. او به شکلی غافلگیرکننده در معرض اتهام سنگین "رسوائی امنیتی" قرار گرفت و مجبور شد به انتخابات زودهنگام تن دهد. در این انتخابات یونکر توانست بازهم حزب خود را در جایگاه قوی‌ترین حزب لوکزامبورگ قرار دهد، با این‌همه با فشار احزاب مخالف مجبور شد از مقام نخست‌وزیری کناره‌گیری کند.

ژان کلود یونکر فارغ‌التحصیل رشته حقوق است، اما در تمام عمر خود در جایگاه یک سیاستمدار فعالیت داشته است. با این‌همه به‌دنبال از دست دادن مقام نخست‌وزیری، صرف‌نظر از کرسی عضویت فراکسیون کوچک اپوزیسیون در مجلس لوکزامبورگ، موقعیتی نداشت. به این ترتیب، تنها شانسی که برای وی باقی می‌ماند، این بود که برای جانشینی خوزه مانوئل باروسو رئیس ‌کمیسیون اروپا به رقابت با سایر نامزدهای این مقام بپردازد.

مخالفت کامرون و پشتیبانی مرکل

یونکر، به‌عنوان نماینده دموکرات مسیحی‌ها وارد این رقابت‌ها شد و یک‌ ماه پیش توانست در مبارزات انتخاباتی سراسر اروپا به پیروزی برسد. اما هنوز روی مشکلاتی که بعدا قرار بود پیش بیاید حساب نمی‌کرد. ناگهان، دوباره بحث پرونده این سیاستمدار داغ و شایع شد که او تصمیم به کناره‌گیری از رقابت بر سر ریاست کمیسیون اروپا دارد. در این هنگام بود که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به کمک یونکر شتافت و از او پشتیبانی کرد. خانم مرکل رهبر بزرگ‌ترین حزب دموکرات مسیحی اروپاست.

مهم‌ترین مخالف ریاست ژان کلود یونکر بر ریاست‌ کمیسیون اروپا دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس بود. او در یکی از نشست‌های سران اتحادیه اروپا با اشاره به بحران‌های بزرگ اتحادیه، یونکر را از نوسازی این اتحادیه ناتوان شمرد و گفت:«ژان کلود یونکر شخص مناسبی ‌نیست.»

در پی این موضع‌گیری تند کامرون، رسانه‌های انگلیسی نیز حملات خود را علیه یونکر آغاز کردند. یونکر حتی شکوه کرد که خبرنگارانی بر فراز درختان پیرامون خانه‌اش می‌نشینند و زندگی خصوصی او را زیر نظر می‌گیرند. بامداد روز جمعه، یک روزنامه مطرح انگلیسی گزارش داد بسیاری از رهبران اتحادیه اروپا معتقدند که یونکر الکل زیادی مصرف می‌کند.

چالش‌های پیش‌روی "مستر یورو"

این پیش‌زمینه‌ها آغاز کار یونکر را در طبقه سیزدهم ساختمان کشتی شکل دفتر ریاست کمسیون اروپا در محله اروپایی بروکسل دشوار می‌کند. در پی درگیری‌های طولانی با بحران بدهی‌ها، اتحادیه اروپا اکنون باید به فکر آینده باشد، از تعداد بیکاران جوان بکاهد، میان منظم ساختن بودجه و سیاست رشد توازن ایجاد کند و اعتماد از دست رفته را بازیابد.

میزان مداخله اتحادیه اروپا در مسائل ملی کشورهای عضو و همچنین بحران‌ها و تنش‌های کشورهای همسایه، مسائل دیگریست که باید روشن شود. اکنون باید یونکر به منتقدان خود نشان بدهد که توان برخورد با چنین چالش‌هایی را دارد.

5252

کد N362329

وبگردی