آفتاب

سازمان ملل: 110 هزار تن از اوکراین به روسیه گریخته‌اند

سازمان ملل: 110 هزار تن از اوکراین به روسیه گریخته‌اند

سازمان ملل از فرار 110 هزار اوکراینی به روسیه خبر داد و اعلام کرد: بیش از 54 هزار تن در داخل اوکراین بی‌خانمان شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه حریت، ملیسا فلمینگ، سخنگوی آژانس عالی آوارگان سازمان ملل گفت: از زمان آغاز بحران اوکراین در سال جاری میلادی، 110 هزار تن از سکنه این کشور به روسیه گریخته‌اند.

وی ادامه داد: اکثر افرادی که از اوکراین به روسیه فرار کرده‌اند، اهالی مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین هستند، جاییکه ارتش اوکراین عملیاتی را علیه جدایی‌طلبان حامی روسیه انجام می‌دهد.

وی همچنین بر این مساله تاکید کرد که نمی‌تواند قاطعانه اعلام کرد اکثر یا تمام افرادی که به روسیه گریخته‌اند از جمعیت روس زبان اوکراین هستند یا خیر.

ادعاها مبنی بر تهدیدها علیه روس زبان‌ها در اوکراین مساله‌ای است که مکررا از جانب جدایی طلبان و دولت مسکو نقل می‌شود اگر چه بررسی‌های حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده که شواهد کمی در این باره وجود دارد.

سخنگوی آژانس عالی آوارگان سازمان ملل ادامه داد: تنها 9500 تن از سکنه اوکراین درخواست پناهندگی خود را به مسکو ارائه کرده‌اند. بسیاری هم از راه‌حل‌های قانونی دیگری وارد عمل شدند چرا که بیم آن را دارند در صورت بازگشت مجدد به اوکراین تحت پیگرد قرار بگیرند. همچنین اکثر اوکراینی‌هایی که وارد روسیه شده‌اند در شهر هال روتسف اون دون و بریانسک نزدیک مرز با اوکراین و واقع در غرب روسیه ساکن شده‌اند. 13 هزار تن شامل 5000 کودک در ساختمان‌های دولتی و چادرها در روتسف اون دون ساکن شده‌اند. در بریانسک نیز 6500 تن در روزهای اخیر وارد شدند که اکثرشان در خانه‌های خویشاوندان و دوستان ساکن هستند.

بنابر گزارش آژانس عالی آوارگان سازمان ملل، 16 هزار و 400 تن تنها در هفته گذشته منازل خود را در شرق اوکراین تخلیه کردند و با این تعداد، افراد بی‌خانمان در داخل اوکراین به 54 هزار و 400 تن رسیده است.

فلمینگ افزود: افزایش تعداد بی‌خانمان‌ها در اوکراین و افرادی که از این کشور به روسیه گریخته‌اند، در هفته گذشته با وخامت اوضاع در شرق اوکراین تلاقی شده است.

افراد بی‌خانمان در شرق اوکراین از بدتر شدن اجرای قوانین و دستورات، نگرانی از ربوده شدن، نقض حقوق بشر و اختلال در ارایه خدمات دولتی شکایت دارند. همچنین تعداد کمی از اوکراینی‌هایی که از این کشور گریخته‌اند در کشورهای همسایه غرب اوکراین به دنبال پناهندگی هستند. در مجموع 700 تن درخواست پناهندگی خود به لهستان، بلاروس، جمهوری چک و رومانی ارائه کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N362254

وبگردی