آفتاب
سفر یکروزه استاندار تهران به دشت لار/

گلایه عشایر از حضور گردشگرنماها در دشت لار/ وقتی برخی بانکها به جای بانکداری دامداری می‌کنند!

گلایه عشایر از حضور گردشگرنماها در دشت لار/ وقتی برخی بانکها به جای بانکداری دامداری می‌کنند!

تهران - خبرگزاری مهر: استاندار تهران در سفری یکروزه به منطقه عشایری دشت لار در واکنش به بهره مندی یکی از بانکهای استان از پروانه چرای دام در مراتع گفت: این موضوع باید به دقت بررسی شود چراکه آنها بانکدارند، نه دامدار. این مساله باید در کارگروه مربوطه پیگیری شده و طبق قانون از ادامه کار و پروانه افرادی که فعال نیستند جلوگیری به عمل آید.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسین هاشمی از ساعات اولیه صبح روز گذشته در منطقه ییلاقی دشت لار حضور پیدا کرد و ضمن ملاقات با عشایر از نزدیک در جریان مسائل و نیازهای این قشر قرار گرفت، همچنین در این دیدار که تا عصر به طول انجامید، برخی پروژه های خدماتی منطقه نظیر پایگاه جمعیت هلال احمر جوانان، فروشگاه تعاونی، دامپزشکی مرکزی و... با حضور استاندار تهران افتتاح شد.

در ادامه جلسه شورای برنامه ریزی عشایر استان به ریاست استاندار تهران و با حضور معاونین برنامه ریزی و فرهنگی اجتماعی استانداری، نمایندگان مردم شهرستانهای پاکدشت و ورامین، پیشوا، قرچک در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل امور عشایر، منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط ریست، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرمانداران شمیران، پاکدشت و جمعی از نمایندگان عشایر تشکیل شد که مصوباتی به منظور ارتقای شاخصهای توسعه انسانی این قشر به همراه داشت.

در ابتدای این جلسه مدیرکل امور عشایر استان تهران ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سال گذشته اظهار داشت: طی سال گذشته 14 جلسه شورای عشایر استان تهران با حضور اعضا برگزار شد، این جلسات بیش از 137 مصوبه به همراه داشت که تاکنون حدود 57 درصد آنها اجرایی شده است، همچنین انتخابات شورای عشایر استان همزمان با انتخابات شوراهای اسلامی برای اولین بار در استان تهران و با مشارکت 90 درصدی عشایر برگزار شد.

نصیری: ساخت و سازهای غیرمجاز؛ راه عشایر را سد کرده است

سیروس نصیری ادامه داد: 62 پروژه با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال از سوی دستگاه های اجرایی استان در عرصه های عشایری عملیاتی شد، امور عشایر استان نیز 43 پروژه عمرانی با اعتبار 15 میلیارد ریال در این مناطق اجرایی کرد.

این مسئول در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مشکلات و نیازهای عشایر منطقه گفت: بر اساس قانون هرگونه انسداد در مسیر ایل راه های عشایری ممنوع است اما متاسفانه شاهد احداث ساختمانها و کارخانجات در مسیر ییلاق و قشلاق هستیم که نیاز است تشدید نظارت بر این مساله و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز مجددا به عنوان مصوبه شورای عشایر به فرمانداری ها و دستگا ههای اجرایی ابلاغ شود.

وی خشکسالی و محدودیتهای تامین علوفه، آب شرب و بهداشتی و...، ورود گردشگر نماها به عرصه منابع طبیعی و تخریب مراتع، نبود امنیت کافی، سهمیه ناکافی سبوس و.. را از دیگر مشکلات عشایر برشمرد و افزود: با احداث اتوبان پردیس که مسیر ارتباطی شمال و حنوب استان را قطع کرد، گذر دام عشایر برای ییلاق و قشلاق با مشکلاتی مواجه شده که قرار بود پل روگذری از سوی اداره کل راه و شهرسازی احداث شود اما برغم جانمایی، نقشه برداری و دیگر اقدامات مطلاعاتی طرح، متاسفانه به دلیل عدم اختصاص اعتبار کافی این امر محقق نشد.

مکانیابی دو اطراقگاه برای جلوگیری از ورود زودهنگام دام به مراتع

نصیری متذکر شد: به منظور جلوگیری از تخریب مراتع و چرای بی رویه، در دو نقطه از مناطق عشایری اطراقگاه مکان یابی شود و اداره کل منابع طبیعی نیز در قالب طرح مرتع داری به بهره برداران واگذار کند تا علاوه بر جلوگیری از ورود زودهنگام دام به مراتع، ایستگاهی برای ارائه خدمات و نگهداری دامها ایجاد شود.

در این باره استاندار تهران با اشاره به اینکه ورورد زودهنگام دام به مرتع موجب تخریب محیط زیست خواهد شد، تاکید کرد: این مساله باید مدیریت شده و جلسه ای به منظور تصیمیم گیری در این موضوع تشکیل شود تا حداکثر طی یک ماه آینده این اطراقگاه ها واگذار شود.

هاشمی در ادامه خوستار توضیحات معاون برنامه ریزی در زمینه علل عدم اجرای مصوبات پیشین شورا شد و نعمت الله ترکی با اشاره به اینکه طی سال گذشته بیشترین تخصیص اعتبار ( حدود 100 درصد) مربوط به امور عشایر استان بود اظهار داشت: در زمینه احداث اتوبان پردیس، طبق مطالعات صورت گرفته مقرر شد برای عبور دام زیرگذر احداث شود اما با توجه به مشکلات پیش آمده و عدم امکان احداث زیرگذر، بررسی این مساله به جلسات تخصصی تر موکول شد.

گلایه عشایر از حضور گردشگرنماها در مناطق ییلاقی

معاون برنامه ریزی استانداری علت عدم اجرای برخی مصوبات گذشته را مدیریت چندجانبه در سطح مناطق عشایری دانست و عنوان کرد: معضل مدیریت جندجانبه باید رفع شود، ادارات کل منابع طبیعی، محیط زیست، امور عشایری و... باید تحت یک مدیریت یکپارچه عمل کنند تا از موازی کاری و غفلتهای احتمالی در اجرای مصوبات کاسته شود.

مدیرکل امور عشایر استان تهران در ادامه ضمن انعکاس گلایه عشایر از حضور برخی گردشگر نماها در این منطقه گفت: متاسفانه شاهد حضور برخی گردشگرنما در مناطق عشایری هستیم که با اقداماتی نظیر ورود خودرو به مراتع و رودخانه به محیط زیست آسیب وارد می کنند لذا حضور گردشگران در منطقه باید ساماندهی شود تا در کنار استفاده مردم از مواهب طبیعی، به ساختار زندگی و فعالیتهای تولیدی عشایر لطمه وارد نشود.

استاندار: خودروی گردشگران مخرب محیط زیست توقیف می شود

در این زمینه استاندار تهران با تاکید بر اینکه ورود گردشگران به عرصه های طبیعی باید هدایت شده باشد، تاکید کرد: این مساله باید در شورای تامین شهرستانها مصوب شود و افرادی که با حضور در طبیعت موجب تخریب محیط زیست و ایجاد نامنی برای مردم می شوند برخورد قانونی صورت گیرد.

هاشمی افرود: در زمینه ورود خودروها نیز می توان از طریق پلاک ماشین و با همکاری نیروی انتظامی افراد متخلف را شناسایی کرده و حتی با احضار و توقیف خودرو، اعمال قانون شوند.

ترکی: دشت لار با حضور بی رویه گردشگران از بین می رود

معاون برنامه ریزی استانداری نیز در این زمینه خاطرنشان کرد: مردم علاقمند به حضور در طبیعت هستند اما هیچ کجای دنیا اینطور نیست که فضای اینچنینی وجود داشته باشد و افراد بدون کنترل تردد کنند، در این راستا طرحی ارائه شد مبنی بر جانمایی دو محدوده مشخص در غرب و شرق منطقه برای ورود گردشگران که البته آنهم به صورت تورهای گردشگری برگزار شود و تحت نظارت مسئولان این حوزه باشد چراکه ادامه روند کنونی به طور قطع منجر به از بین رفتن دشت خواهد شد.

در بخش دیگر جلسه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران عنوان کرد: مساحت دشت لار حدود 73 هزار هکتار است که از این میزان، 54 هزار هکتار در حوزه استان تهران و مابقی مربوط به استان مازندان است، بهترین اقدامی که برای این منطقه در نطر گرفته شده طرح های مرتع داری است که علاوه بر ساماندهی مراتع و ایجاد انگیزه برای مرتع دار، موجب بهره بری از پتانسیل های دیگر منطقه نیز می شود.

عبدی نژاد: مرتع؛ صرفا علوف نیست/ گیاهان دارویی باید حفاظت شود

غلامعباس عبدی نژاد با تاکید بر اینکه نباید مرتع را صرفا منبعی برای تامین علوفه دید، گفت: کشور ما به لحاظ برخورداری از گونه های متنوع گیاهی جایگاه قابل توجهی در دنیا دارد و گیاهان دارویی و صنعتی که در این مراتع می روید به مراتب باارزش تر از علوفه است لذا باید به این مهم نیز توجه شود.

این مسئول با اشاره به اینکه در استان تهران علاوه بر دشت لار 900 هزار هکتار مرتع وجود دارد ادامه داد: طرح های مرتع داری تاکنون در 30 هزار هکتار از عرصه های طبیعی دشت لار انجام شده که 20 هزار هکتار آن به مرتع داران واگذار شده است، این مراتع به مدت 10 سال در اختیار آنان قرار دارد و در صورت عدم تخلف تمدید خواهد شد.

وی قول داد: در صورت تامین اعتبار کافی، طرح های مرتع داری در 24 هزار هکتار مرتع باقیمانده دشت لار نیز تا پایان سال 94 تکمیل خواهد شد.

ورود دام به مراتع استان تهران 2.5 برابر ظرفیت عرصه های طبیعی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران چرای بی رویه دام در مراتع را یکی از مشکلات این حوزه خواند و متذکر شد: هم اکنون در برخی مراتع بیش از 2.5 برابر ظرفیت مرتع دام وارد می شود که این منجر به آسیبهای جبران ناپذیر به عرصه ها منابع طبیعی می شود.

نعمت الله ترکی در این باره عنوان کرد: برخی افراد برغم داشتن دام از پروانه چرا محروم هستند در حالیکه برخی دیگر بدون دام، پروانه پرای چرای دام دارند و این پروانه را اجاره می دهند که باید بصورت فوری ساماندهی شود تا از سوءاستفاده برخی افراد جلوگیری به عمل آید.

وقتی بانکها به جای بانکداری، دامداری می کنند !

در بحث کنترل پروانه چرای دام مشخص شد یکی از بانکهای استان نیز دارای پروانه چرای دام در مرتع است که استاندار تهران در واکنش به این مساله گفت: این موضوع باید به دقت بررسی شود چراکه آنها بانکدارند، نه دامدار! این مساله باید در کارگروه مربوطه پیگیری شده و طبق قانون از ادامه کار و پروانه افرادی که فعال نیستند جلوگیری به عمل آید.

ارتقای سطح خدمات نیروهای انتظامی و استقرار پاسگاه به منظور افزایش ضریب امنیتی عشایر، افزایش خدمات دامپزشکی، تامین امنیت دام در مسیر ایل راه ها، جلوگیری از ورود گردشگرنماهایی که موجب تخریب محیط زیست و نا امنی عشایر می شوند و.... از دیگر مسائل مطروحه از سوی عشایر و مسئولان بود که به فراخور نیاز و شرایط، تصمیمات لازم اخذ شد.

کد N362070

وبگردی