آفتاب
سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس:

کمبود قاضی علت اطاله دادرسی/ آموزش قضات جدید زمانبر است

کمبود قاضی علت اطاله دادرسی/ آموزش قضات جدید زمانبر است

سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در قوه قضائیه گفت: قانون برنامه توسعه به قوه قضائیه اجازه داده که سالانه 800 قاضی و 2 هزار کارمند قضائی جذب کند اما آموزش این افراد برای قضاوت زمانبر است.

میرهادی قره سید رومیانی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر با بیان این که افق چشم انداز قوه قضائیه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری تنظیم می شود گفت:  مشکل اطاله دادرسی در قوه قضائیه ناشی از مشکلات موجود در زیرساخت های این قوه است.

وی ادامه داد: یکی از این زیرساخت ها وجود اسناد و پرونده های کاغذی است، باید به سمتی برویم که پرونده های الکترونیک جایگزین روشهای سنتی پرونده های حجیم و دستنویس شوند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قوه قضائیه نیازمند ابزار لازم برای رسیدگی به پرونده ها است. ابزار اصلی قاضی و کارمند قضائی است که متاسفانه بسیاری از شعبات قوه قضائیه تا کنون سرپرست، دادیار، قاضی و یا بازپرس ندارد.

وی ادامه داد: محاکم و شعباتی هستند که در چارت سازمانی و تشکیلات قوه قضائیه وجود دارند اما هنوز تشکیل نشده اند چون قاضی و دادیار به تعداد کافی نداریم.

سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات جدید جامعه نیازمند استفاده قوه قضائیه از ابزارهای جدید است گفت:  با تشکیل معاونت راهبردی در قوه قضائیه به نظر می رسد این قوه بتواند راهکاریی را برای کاهش اطاله دادرسی بیابد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا کاهش اطاله دادرسی نیازمند ارایه طرح از سوی مجلس دارد گفت: نیازی به طرح نیست زیرا قوانین موجود کافی است.

قره سید تاکید کرد: قانون برنامه به قوه قضائیه اجازه داده سالانه 800 قاضی و 2 هزار نفر کارمند دستگاه قضائی جذب کند اما آموزش این افراد برای قضاوت زمان بر است.

کد N361956

وبگردی