آفتاب
سفیر ایران در هلند:

فعالیت دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا نمایگر تلاش تهران برای حل و فصل اختلافات است

فعالیت دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا نمایگر تلاش تهران برای حل و فصل اختلافات است

سفیر ایران در هلند در دیدار با دبیرکل دیوان دائمی داوری لاهه با اشاره به حمایت مستمر جمهوری اسلامی ایران از راهکارهای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی، فعالیت دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا مستقر در لاهه را نمونه ای عملی از عنایت دولت جمهوری اسلامی ایران به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر علیرضا جهانگیری،  سفیر  جمهوری اسلامی ایران در هلند،با هوگو سیبلس، دبیرکل دیوان دائمی داوری مستقر در لاهه دیدار و گفت و گو کرد.

هوگو سیبلس، در این دیدار ضمن تبریک انتصاب دکتر جهانگیری به عنوان سفیر کشورمان در هلند، و با ارائه گزارشی از فعالیتها و پرونده های جاری، در خصوص موضوعات کارآمد ساختن دیوان و تقویت شورای اداری آن، و همچنین موضوع شفافیت در داوری به تبادل نظر پرداخته و از حمایت کشورمان از این نهاد بین المللی سپاسگزاری کرد.

وی همچنین اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران به صورت مستمر همکاری بسیار خوبی با دیوان داشته و این همکاریها در حال تقویت است.

در ادامه علیرضا جهانگیری سفیر کشورمان با اشاره به حمایت مستمر جمهوری اسلامی ایران از راهکارهای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی، فعالیت دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا مستقر در لاهه را نمونه ای عملی از عنایت دولت جمهوری اسلامی ایران به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات دانست.

وی با اشاره به برخی نوآوریهای موجود در دیوان در زمینه رسیدگی به اختلافات غیر دولتی، خواستار توسعه همکاری دیوان با نهادهای داوری منطقه ای گردید.

گفتنی است دیوان دائمی داوری با عضویت 115 کشور، به عنوان قدیمی ترین مرجع بين‎المللي حل و فصل اختلافات بین المللی در سال 1899، متعاقب كنفرانس اول صلح لاهه و بر اساس كنوانسيون 1899 حل و فصل اختلافات تأسيس شده است.

ملاقات علیرضا جهانگیری با رئیس دیوان بین المللی دادگستری

علیرضا جهانگیری،  سفیر  جمهوری اسلامی ایران در هلند، روز چهارشنبه 4 تیر 1393 با پیتر تومکا، رئیس دیوان بین المللی دادگستری، در محل کاخ صلح لاهه دیدار و گفت و گو کرد. قاضی تومکا در این دیدار انتصاب جهانگیری را به عنوان سفیر کشورمان در لاهه تبریک گفت و خاطر نشان ساخت همواره همکاری بسیار خوبی بین جمهوری اسلامی ایران و دیوان بین المللی دادگستری به عنوان رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد وجود داشته و ایران تا کنون در چهار پرونده نزد دیوان به عنوان یکی از اطراف دعوا حاضر بوده است.

در این دیدار سفیر کشورمان اظهار داشت: ایران از جمله دولتهایی بوده است که در کنفرانس سانفرانسیسکو (ایجادکننده منشور ملل متحد و اساسنامه دیوان که پیوست جداناپذیر منشور است) حضوری پررنگ داشته و از نخستین دولتهایی به شمار می آید که به اساسنامه دیوان پیوسته است. وی در ادامه بر نقش مهم دیوان در حفظ صلح و امنیت بین المللی از طریق حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی بین کشورها و پیشگیری از بروز اختلافات تأکید کرد. سفیر کشورمان آرای صادره و نظرات دیوان در خصوص موضوعات بین المللی را با عنایت به توجه دولتها و نهادهای سیاسی به آنها بسیار مهم دانست.

جهانگیری ضمن تأکید بر حمایت کشورمان از حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی، از اینکه برخی کشورها برای حل اختلافات خود به زور یا تهدید به کاربرد آن متوسل می شوند، ابراز تأسف کرد.

وی همچنین افزود: در پیش گرفتن چنین شیوه هایی، ناقض منشور ملل متحد و مغایر با حقوق بین الملل است و قطعا صلح و امنیت بین المللی را به مخاطره می اندازد.

گفتنی است دیوان بین‌المللی دادگستری که مقر آن در کاخ صلح لاهه  واقع شده‌، رسیدگی به اختلافات حقوقی میان کشورها که به آن ارجاع می‌شود و همچنین ارائه نظر مشورتی در پاسخ به پرسشهای حقوقی ارکان ملل متحد را بر عهده دارد.
 

کد N361895

وبگردی