آفتاب
لوموند:

دیده بان حقوق بشر محل کشتار توسط داعش را شناسایی کرد

دیده بان حقوق بشر محل کشتار توسط داعش را شناسایی کرد

تهران- ایرنا- سازمان دیده بان حقوق بشر تلاش زیادی به کار بست تا محل کشتارهایی که توسط نیروهای گروه تروریستی داعش در عراق مرتکب می شود را شناسایی کند.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری روزنامه فرانسوی لوموند، بر اساس تصاویری که از اواسط ماه ژوئن بر روی شبکه های اجتماعی منتشر شد، نیروهای داعش دهها تن از نیروهای دولتی و امنیتی عراق را در استان صلاح الدین به قتل رساندند.

لوموند در بخش دیگری از این گزارش تصریح کرد که نیروهای داعش اعلام می کنند که صدها تن از سربازان ارتش و نیروهای امنیتی عراق را کشتار کرده اند اما برخی تصاویر چنین نشان می دهد که شمار قربانیان، دهها تن و نه صدها تن است.

لوموند افزود: در واقع داعش با انتشار این تصاویر، قصد منحرف کردن افکار عمومی و ایجاد فضای رعب و وحشت را دارد.

به نوشته این نشریه فرانسوی، یک سخنگوی نخست وزیری عراق دوشنبه گذشته اعلام کرد که سربازان ارتش این کشور در روزهای نخست یورش، به طور وحشیانه توسط داعش قتل عام شده اند.

این منبع خبری ادامه داد: صدها تن از سربازان عراق سر بریده شده اند؛ شماری اعدام شده اند و بدن های دهها تن نیز از آنها را متلاشی کرده اند؛ این کشتارها در استان های صلاح الدین، نینوا، دیالی، کرکوک و در مناطقی که نیروهای داعش در کنترل خود دارند، صورت گرفته است.

دیده بان حقوق بشر همچنین تأکید کرد که شمار زیادی از قربانیان نیز غیر نظامیان عراقی هستند.

این سازمان همچنین گزارش داد که نیروهای داعش بین 160 تا 190 تن از زندانیان کرکوک را در روزهای 11 تا 14 ژوئن کشتند. البته ممکن است این تعداد بیشتر باشد اما تعیین مکان کشتارها هنوز به طور کامل شناسایی نشده است.

تصاویری که از طریق ماهواره در باره کشتارها در کرکوک به دست آمده، نشان می دهد که جنایت جنگی وحشتناکی صورت گرفته که باید در این باره تحقیقات لازم صورت گیرد.

دیده بان حقوق بشر در تحقیقات خود تصاویر ماهواره ای مربوط به 2013 و تصاویری که می تواند به شناسایی مناطقی که کشتارها صورت گرفته، استفاده کرده است. بر اساس همین تصاویر شمار زیادی از کشتارها در نزدیکی کاخ صدام حسین دیکتاتور سابق عراق در نزدیک رود نیل صورت گرفته است.

این نهاد در گزارش خود آورده است: تصاویر منتشر شده مربوط به 16 ژوئن اجساد را نشان نمی دهد و تنها رد خودروهایی که تردد کرده اند و زمین هایی که دگرگون شده اند را می بینیم.

رسانام**1502**1504
کد N361677

وبگردی