آفتاب

مهاجرانی: کی‌روش بهترین انتخاب است/ از رفتار برخی مربیان و کارشناسان متاسفم!

مهاجرانی: کی‌روش بهترین انتخاب است/ از رفتار برخی مربیان و کارشناسان متاسفم!

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین با تاکید بر اینکه قرارداد کارلوس کی‌روش با شروط فنی باید تمدید شود، گفت: اگرچه عملکرد تیم ملی در برزیل صد درصد رضایتبخش نبود اما جام ملت‌ها نزدیک است و همچنان به مربی بزرگ نیاز داریم که او بهترین انتخاب است.

حشمت‌الله مهاجرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با مثبت ارزیابی کردن عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی 2014 برزیل، اظهار کرد: عملکرد تیم ملی در بخش دفاعی خوب اما در حمله مشکل داشت؛ بنابراین نمی‌توانم صددرصد از بازی ایران در بازی‌های جام جهانی رضایت داشته باشم، هرچند ارزیابی کلی رضایت بخش است.

** دفاع مطلق، خلاقیت تهاجمی بازیکنان را از بین می‌برد

وی با بیان اینکه تمرکز در اجرای تاکتیک دفاعی، خلاقیت خط حمله را کم می‌کند، افزود: وقتی تیم ملی تمام برنامه‌اش بازی تدافعی بود و گاهی اوقات چاره‌ای هم جز این نداشت، کم‌کم خلاقیت بازیکنان در حمله از بین می‌رود. ما با دفاع و خراب کردن فوتبال حریف گل زدن را برای آنها سخت کرده بودیم اما در عین حال خودمان هم سخت گل‌ می‌زدیم. معتقدم می‌توانستیم توازنی را میان خط دفاع و حمله ایجاد کنیم. در هر حال شاهکار تیم ملی بازی با آرژانتین بود که جدا از عملکرد خوب حتی از نتیجه‌ هم راضی‌کننده است. اما مقابل نیجریه و بوسنی می توانستیم وضعیت بهتری داشته باشیم.

** تیم ملی بازیساز ندارد

سرمربی تیم ملی در جام جهانی 1978 آرژانتین با بیان اینکه یکی از ضعف‌های مهم ایران در جام جهانی نداشتن بازیساز در وسط خط میانی بود، گفت: عملکرد بازیکنان بازیساز رضایت‌بخش نبود چون اساسا بازیسازی از مرکز خط میانی نداشتیم. متاسفانه می‌بینم بعضی از مربیان و کارشناسان حرف‌هایشان قبل از جام جهانی با بعد از آن متفاوت است. آن موقع که محمدرضا خلعتبری از تیم خط خورد خیلی‌ها گفتند باید به نظر سرمربی تیم ملی احترام بگذاریم؛ قبول ما هم احترام گذاشتیم و خواهیم گذاشت اما احترام گذاشتن با واقعیت کار فرق می‌کند.

** تیم ملی جای تمجید و انتقاد باقی نگذاشت!

وی با تاکید بر اینکه اساس کار تیم ملی صرفا دفاع بود، ادامه داد: خلعتبری بازیکنی است که اگر فوتبالش به سه بخش تقسیم شود، دو بخش از آن حمله است. او کسی است که هر موقع توپ را می‌گیرد، به سرعت نفوذ کرده و حمله می‌کند. جای چنین بازیکنی در تیم خالی بود. متاسفانه پاسکاری‌ بازیکنان ما آمار خوبی نداشت و ببینید بعد از چند پاس توپ را از دست می‌دادند! در مجموع تیم ایران در برزیل کاری کرد که الان نه می‌توان صد در صد از آنها انتقاد کرد و نه صد در صد تمجید.

** ماندگاری کار ولاسکو در والیبال در تیم ملی فوتبال هم هست؟

مهاجرانی در پاسخ به اینکه با شرایط موجود آیا شما موافق تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش هستید، به ایسنا گفت: کی‌روش روی کلیات فوتبال ما اثری نگذاشت اما روی تیم ملی ما بسیار اثرگذار بود. انتظار داشتم اگر کی‌روش مشکلاتی را در فوتبال باشگاهی ایران می‌دید، تلاش می‌کرد تا با مربیان باشگاهی ما جلسه بگذارد. همچنین اختصاصا درباره تیم ملی این نکته هم وجود دارد، وقتی ولاسکو از تیم ملی والیبال ایران جدا می‌شود، خوب بازی می‌کند و ما شاهد اثرات ماندگار آن مربی هم هستیم اما چنین شرایطی برای تیم ملی فوتبال ما نیست!

** الان کی‌روش بهترین انتخاب است

وی با بیان اینکه با ارزیابی کلی از شرایط، مسوولان هم باید به افکار عمومی احترام گذاشته و به دنبال تمدید قرارداد کی روش باشند، تصریح کرد: به مسوولان فوتبال هم انتقاد وارد است که چرا جلوی یکسری اقدام‌ها را نگرفتند یا اینکه چرا پافشاری نداشتند تا حداقل یک مربی ایرانی خوب و با استعداد کنار کی روش کار کند تا بتوان در آینده از تجربیات او بهره برد. گفته می شد که خواسته‌های او فراتر از حد معمول است که یا باید مسایل داخلی را حل می‌کردیم یا به هر خواسته‌ای تن نمی‌دادیم. با در نظر گرفتن همه شرایط، باز هم معتقدم تمدید قرارداد کی‌روش در این شرایط مناسب‌ترین تصمیم است اما باید از تجربیات قبلی برای حصول یک توافق بهتر با کارایی بیشتر، استفاده کنیم.

** سرمربی تیم ملی باید در مجامع بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد

این کارشناس فوتبال در پاسخ به اینکه اگر با کی‌روش توافقی صورت نگرفت، چه پیشنهادی برای ادامه مسیر تیم ملی دارید، اظهار کرد: فدراسیون خودش قدرت تصمیم‌گیری دارد و در وضعیتی که مربی حرفه‌ای چون کی‌روش 3 سال با این تیم کار کرد، بهترین انتخاب باز هم اوست. قبول دارم که هیچ مربی خارجی به اندازه مربی وطنی تیم کشورش را دوست ندارد اما باید از مربی‌ای استفاده کنیم که در مجامع بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد. جام ملت‌های آسیا نزدیک است و هیچ مربی به اندازه کی‌روش به وضعیت کنونی تیم ملی آگاهی ندارد. شک‌ نکنید کی‌روش یک مربی فوق‌العاده حرفه ای در برنامه‌ریزی و سازماندهی است و باید با او توافق کاری خوبی داشته باشیم تا بیشترین اثرگذاری را از حضورش در فوتبال ایران ببریم.

انتهای پیام

کد N361654

وبگردی