آفتاب

رای قاطع سران اروپا به انتخاب یونکر به عنوان رییس کمیسیون اتحادیه اروپا

رای قاطع سران اروپا به انتخاب یونکر به عنوان رییس کمیسیون اتحادیه اروپا

برلین - ایرنا - سران کشورهای اروپایی روز جمعه در نشست خود در بروکسل به اتفاق آرا ˈژان کلو یونکرˈ، نخست وزیر سابق لوکزامبورگ را به عنوان نامزد مورد نظر خود برای تصدی ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا برگزیدند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آلمان ( د.پ.آ)، ˈهرمان فان رمپویˈ رییس شورای اتحادیه اروپا روز جمعه در حاشیه نشست سران 28 کشور عضو این اتحادیه در بروکسل با بیان این مطلب،افزود: سران دولت های انگلیس و مجارستان تنها مخالفان انتخاب یونکر هستند که همچنان بر نظر خود در این زمینه تاکید دارند.

ˈدیویدکامرونˈ نخست وزیر انگلیس به شدت با انتخاب یونکر مخالف است و اعتقاد دارد که او فرد مناسبی برای اجرای اصلاحات در اتحادیه اروپا نیست. علاوه بر آن، انتخاب یونکر به این مقام قدرت بیشتری را به پارلمان اروپا می دهد زیرا او از سوی ˈحزب مردم اروپاˈ که دارای اکثریت کرسی های پارلمان است نامزد ریاست کمیسیون شده است.

به گفته رمپوی، انتظار می رود گزینه مورد نظر سران اروپا در اولین جلسه پارلمان اروپایی که قرار است در تاریخ 16 جولای تشکیل شود، برای مدت 5 سال به عنوان رییس کمیسیون اتحادیه اروپایی انتخاب و جایگزین خوزه مانوئل باروسو شود.

یونکر برای احراز این سمت می بایست حداقل 376 رای از مجموع آرای 751 نماینده پارلمان اروپا را به خود اختصاص دهد اما به نظر نمی رسد در این راه کار سختی پیش رو داشته باشد.

بزرگترین فراکسیون پارلمان اروپا بعد از برگزاری انتخابات جدید، حزب محافظه کار مردم اروپا به رهبری ژان کلود یونکر است و نمایندگان حزب سوسیال دموکرات نیز اعلام کرده اند که از نامزدی وی برای ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا حمایت خواهند کرد.

پارلمان اروپا تنها نهادی است که اعضای آن با رای مستقیم ساکنان این منطقه تعیین می شوند. انتخابات پارلمان اروپا از 22 تا 25 ماه مه (اول تا چهارم خرداد) برگزار شد.

نتایج نشان داد حزب محافظه کار مردم اروپا و حزب راست میانه ائتلاف پیشرفته سوسیال دموکرات ها 400 کرسی از مجموع 751 کرسی در پارلمان جدید را به دست آورده اند. احزاب راست افراطی نیز در فرانسه و انگلیس پیروز شدند و توانستند از احزاب حاکم این کشورها نمایندگان بیشتری را به پارلمان بفرستند.

رهبران 28 کشور عضو اتحادیه اروپا تاکنون خود، رئیس کمیسیون را انتخاب می کردند اما طبق قوانین جدید، باید نتیجه انتخابات پارلمانی این اتحادیه را هم در تصمیم گیری خود لحاظ کنند.

اروپام** 2051** 1701
کد N361570

وبگردی