آفتاب

ترانزیت سلاح های شیمیایی سوریه درایتالیا روز 11 تیرماه انجام می شود

ترانزیت سلاح های شیمیایی سوریه درایتالیا روز 11 تیرماه انجام می شود

رم - ایرنا - عملیات انتقال سلاح های شیمیایی سوریه به کشتی آمریکایی جهت خنثی سازی، روز چهارشنبه 11 تیر ماه در بندر ˈجویا تائوروˈ در جنوب ایتالیا انجام می شود.

ˈفدریکا موگرینیˈ وزیر امور خارجه ایتالیا روز جمعه در گفت و گو با خبرگزاری رسمی این کشور (آنسا) اعلام کرد: عملیات انتقال سلاح های شیمایی سوریه از یک کشتی دانمارکی به یک کشتی آمریکایی روز چهارشنبه دوم جولای در بندر ˈجویا تائوروˈ در جنوب ایتالیا صورت می گیرد.

وزیر خارجه ایتالیا که در کوپنهاگ بسر می برد، افزود: انتقال و امحای سلاح های شیمایی سوریه، تنها عملیات مثبت و موفق محسوب می شود که تاکنون انجام شده است که می تواند منجر به خلع سلاح و عدم اشاعه در منطقه شود.

وی گفت: این یک عملیات بزرگ بین المللی است که ایتالیا به همراه دانمارک و امریکا و سایر کشورها و همچنین با کمک استان کالابریا در جنوب کشور، انجام می دهد.

کشتی امریکایی که وظیفه خنثی کردن و امحای سلاح های شمیایی سوریه را دارد دو روز پیش از ˈروتاˈ در اسپانیا به سوی بندر جویا تائور در ایتالیا حرکت کرد.

دریاسالارˈ جان کربیˈ سخنگوی پنتاگون دراین باره گفت: پس از اینکه انتقال سلاح های شیمیایی تکمیل شود، کشتی ما بندر ایتالیا را به سوی اب های بین المللی جهت خنثی و نابود کردن سلاح های شیمایی ترک می کند.

این درحالی است که شهروندان ایتالیایی در این باره ابراز نگرانی کرده و انجمن شهروندان دمکراتیک ˈجویا تائوروˈ نیز اعلام کرد: با اینکه دولت اذعان داشته است که این نخستین باری نیست که در بندر جویا تائورو مواد خطرناک ترانزیت می شوند، اما نباید عملیات امحای سلاح های شیمایی را کوچک شمرد.

گفتنی است که ایتالیا در چارچوب مشارکت در طرح امحای سلاح های شیمیایی سوریه، بندر جویا تائورو را در اختیار سازمان ملل قرار داده است. این بندر بخاطر تخصصی بودن در این زمینه انتخاب شده است و در سال های 2012 - 2013 میلادی سه هزار کانتینر با 60 هزار تن مواد شیمیایی در آن ترانزیت شده است.

اروپام ** 2171**1586
کد N361459

وبگردی