آفتاب

وزیر انرژی ترکیه: روزانه 9 هزار تن سوخت به شمال عراق ارسال شده است

وزیر انرژی ترکیه: روزانه 9 هزار تن سوخت به شمال عراق ارسال شده است

آنکارا – ایرنا – ˈتانر یلدیزˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه روز جمعه با اعلام اینکه اقلیم کردستان عراق از ترکیه خواهان ارسال 4 هزار تن مواد سوختی شده است، گفت: ترکیه تاکنون روزانه 9 هزار تن مواد سوختی به شمال عراق ارسال کرده است.

به گزارش ایرنا، وی در حاشیه نشست کلوپ انرژی بسفر ترکیه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این درخواست در گفت و گوی روز گذشته وی با ˈنچیروان بارزانیˈ نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در آنکارا مطرح شده است.

نچیروان بارزانی روز گذشته به همراه قباد بارزانی و اشتی هورامی وزیر انرژی اقلیم کردستان عراق به دعوت ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه به آنکارا آمد و با اردوغان، ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیرخارجه، تانر یلدیز و ˈحاکان فیدانˈ رییس سازمان اطلاعات ترکیه دیدار و گفت و گو کرد.

تانر یلدیز با یادآوری اینکه فرایند همکاری های انرژی ترکیه و اقلیم کردستان عراق در این گفت و گوها مورد بحث و بررسی قرار گرفت، افزود: به دنبال تصرف بزرگترین پالایشگاه نفتی عراق توسط نیروهای ˈداعشˈ مواد سوختی در منطقه کمیاب شده است.

وزیر انرژی ترکیه با یادآوری اینکه کشورش تاکنون روزانه 9 هزار تن مواد سوختی به عراق صادر می کرد افزود: اقلیم کردستان عراق خواهان افزوده شدن 4 هزار تن دیگر بر این رقم شده است.

یلدیز در پاسخ به اینکه آیا ترکیه پاسخ مثبتی به این در خواست داده است؟ گفت: میزان صادرات مواد سوختی ترکیه به عراق به 13 هزار تن در روز افزایش داده خواهد شد.

وزیر انرژی ترکیه در پاسخ به پرسشی در خصوص صادرات نفت خام شمال عراق به ترکیه گفت: هم اکنون 2.3 میلیون بشکه نفت خام در پایانه نفتی جیهان ترکیه ذخیره شده است و صادرات روزانه 120 هزار بشکه نفت خام از طریق خط لوله کوکوک – یومورتالیک به بندر جیهان ترکیه ادامه دارد.

وی با یادآوری اینکه 94 میلیون دلار از درآمد نفتی شمال عراق در حسابی در نزد بانک ملی این کشور واریز شده است، گفت: از این به بعد نیز درآمد حاصل از فروش نفت شمال عراق در این حساب واریز خواهد شد.

یلدیز گفت: این پول متعلق به عراق است و ترکیه آماده است نفتی که در هر منطقه از عراق تولید می شود به بازارهای جهانی عرضه کند.

وزیر انرژی ترکیه گفت: موجودی حساب درآمد نفتی نیز به طور منظم به دولت مرکزی عراق اعلام خواهد شد.

نفت شمال عراق در حالی با همکاری ترکیه به بازارهای جهانی عرضه می شود که دولت مرکزی در بغداد به شدت با آن مخالفت کرده است. عراق در واکنش به این اقدام ترکیه و اقلیم کردستان، تزریق نفت به خط لوله کرکوک – یومورتالیک را از سه ماه پیش متوقف کرده است.

خاورم/2011**1010
کد N361318

وبگردی