آفتاب

کارشناسان پاکستانی: اسلام آباد توسعه روابط با ایران را در اولویت سیاست خارجی قرار دهد

کارشناسان پاکستانی: اسلام آباد توسعه روابط با ایران را در اولویت سیاست خارجی قرار دهد

اسلام آباد - ایرنا - برخی از سفرای پیشین و کارشناسان امور خارجه پاکستان با تاکید بر استفاده از فرصت های لازم در جهت توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفتند: دولت اسلام آباد باید بهبود تعاملات با تهران را در اولویت سیاست خارجی خود قرار دهد.

به گزارش ایرنا، روزنامه اردو زبان ˈدنیاˈ چاپ اسلام آباد روز جمعه نوشت: تحلیلگران برجسته و برخی از مقام های سابق وزارت امور خارجه و ارتش پاکستان در میزگرد با عنوان ˈروابط ایران و پاکستان چالش ها و چشم اندازˈ که توسط مرکز مطالعات پاکستان و خلیج فارس (CPGS) در اسلام آباد برگزار شد؛ خواستار تنظیم سیاست خارجی این کشور بر مبنای گسترش همکاری های دوجانبه با ایران و همگرایی بیشتر میان اسلام آباد و تهران شدند.

در گزارش این روزنامه پاکستانی آمده است: ˈسید محمد اویسˈ سپهبد بازنشسته ارتش پاکستان دراین میزگرد گفت که بهبود روابط میان ایران و پاکستان در جهت منافع دو کشور بوده و در زمان فعلی بسیار ضروری است.

ˈنذیر حسینˈ استاد بخش روابط بین الملل دانشگاه ˈقائد اعظمˈ اسلام آباد نیز معتقد است: همواره عناصر خارجی و یا یک کشور ثالث در ایجاد سوء تفاهم میان ایران و پاکستان و توطئه برای دوری روابط این دو کشور برادر مقصر بوده است.

وی خطاب به دولت ˈنواز شریفˈ نخست وزیر پاکستان تاکید کرد: اسلام آباد در خصوص روابط با جمهوری اسلامی ایران از سیاست مستقل خارجی پیروی کرده و با مد نظر گرفتن منافع ملی پاکستان گام بسوی توسعه تعاملات با تهران به ویژه اجرای پروژه انتقال گاز از ایران بردارد.

این کارشناس پاکستانی افزود: اجرای پروژه انتقال گاز از ایران حدود 25 درصد از نیازهای انرژی پاکستان را رفع کرده و پاکستانی ها پس از آن با مشکل کمبود انرژی نیز مواجه نخواهند بود.

ˈمنور سعید بهتیˈ سفیر اسبق پاکستان در بلژیک نیز در این سمینار گفت: دولت اسلام آباد بدون در نظر گرفتن مواضع تهران نمی تواند طرح های خود را برای استقرار صلح و ثبات در افغانستان به انجام برساند.

وی همچین بر نیاز به همگرایی و رایزنی های مداوم میان ایران و پاکستان در بحث افغانستان، حیاتی بودن طرح خط لوله صلح تاکید کرد و افزود: اجرای پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان می تواند باعث پیوستن هند و چین به این پروژه چند میلیارد دلاری شده و این تحول وضعیت معیشت و اقتصادی پاکستان را با پیشرفت روبرو خواهد کرد.

ˈخالد محمودˈ سفیر پیشین اسلام آباد در تهران همچنین گفت: پروژه انتقال گاز از ایران راه حل کلیدی جهت رفع بحران انرژی در پاکستان محسوب می شود.

ˈکمال عزیزˈ سرتیپ بازنشسته ارتش و از کارشناسان برجسته پاکستانی در امور بین الملل نیز در این سمینار گفت: حتی در زمان تحریم های آمریکا علیه بسیاری از کشورها با دور زدن این ممنوعیت سطح همکاری ها با تهران را در جایگاه مناسب رساندند اما پاکستان نیز می توانست در چنین وضعیت گام بسوی توسعه تعاملات با تهران بردارد.

ˈقندیل عباسˈ از تحلیلگران امور سیاسی پاکستان نیز گفت: روابط تهران و اسلام آباد قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن شاهد تحولات چشمگیر بوده اما در سالهای اخیر این تعاملات تحت تاثیر برخی از سوء تفاهم ها و دخالت عناصر خارجی قرار گرفته است.

دیپلمات های پاکستانی، کارشناسان امور خارجی و تحلیلگران این کشور در سمینار روابط ایران و پاکستان همچنین درباره ماهیت روابط دو کشور در دوران جنگ سرد، شناسایی مواضع و منافع سیاسی مشترک ایران و پاکستان، نحوه بهبود روابط و گسترش همکاریهای امنیتی و اقتصادی دو کشور؛ چشم انداز آتی روابط و ارزیابی سطح همکاری های دوجانبه درخصوص اوضاع افغانستان به گفت وگو پرداختند.

شرکت کنندگان درپایان این نشست بر گسترش روابط میان دولت های ایران و پاکستان تاکید و خواستار تشکیل اندیشکده ها و تبادل هیات های میان دو کشور باهدف تعمیق روابط میان مردم و توسعه روابط شدند.

آساق ** ا.ر**1010
کد N361274

وبگردی