آفتاب

دیده‌بان حقوق بشر: داعش مرتکب جنایت جنگی شده است

دیده‌بان حقوق بشر: داعش مرتکب جنایت جنگی شده است

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای و فیلم‌های منتشر شده از سوی داعش، اعلام کرد: دولت اسلامی عراق و شام مرتکب جنایات جنگی شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیده‌بان حقوق بشر در گزارش مشروح خود آورده است: بررسی‌های تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده و عکس‌ها و فیلم‌هایی که داعش منتشر کرده نشان می‌دهد که این گروه در فاصله روزهای بین 11 تا 14 ژوئن غیرنظامیان زیادی را کشته است که به دلیل وجود مشکلاتی برای دسترسی به مکان دفن اجساد این قربانیان شمار دقیق آنها مشخص نیست.

این سازمان مدافع حقوق بشر در ادامه آورده است: عکس‌ها و تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده از شهر تکریت نشان دهنده وقوع جنایات جنگی بسیار وحشتناک در عراق است که لزوم تحقیقات بیشتر در این زمینه را ثابت می‌کند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، دولت اسلامی عراق و شام دست کم 160 تن را در تکریت اعدام کرده است.

گروه تروریستی داعش در 12 ژوئن مدعی شد که 1700 شیعه عضو ارتش عراق را در تکریت اعدام کرده است. دو روز پس از آن این گروه تصاویری را در سایت‌های اینترنتی منتشر کرد که ثابت می‌کرد سربازان داعش دست به چنین جنایت هولناکی زده‌اند.

همچنین وزیر حقوق بشر عراق در 22 ژوئن اعلام کرد که داعش 175 عضو نیروی هوایی عراق را اعدام کرده است.

وی افزود: اجساد این قربانیان در یک رودخانه انداخته شده و بسیاری دیگر نیز در گورهای دسته‌جمعی دفن شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر در گفت‌وگو با شاهدان این جنایت هولناک تایید کرد که سربازان داعش پس از دستگیری نظامیان و غیرنظامیان شیعه در عراق، آنها را در خودروهایی زندانی کرده و سپس به محلی دیگر برده و در آنجا به قتل رسانده‌اند.

این سازمان هشدار داد: در جریان یک جنگ مسلحانه کشتن افرادی که غیرنظامی محسوب می‌شوند و یا نظامیانی که دخالتی در جنگ ندارند و اسلحه خود را به زمین گذاشته‌اند به علاوه آنهایی که در اسارت به سر می‌برند جنایت جنگی است. همچنین اگر این کشتارها به صورت نظام‌مند و گسترده و به عنوان یک اقدام عمدی از سوی گروهی سازمان یافته انجام شود جنایات علیه بشریت محسوب می‌شود.

جنایت جنگی و جنایات علیه بشریت هر دو از جرایم بین‌المللی محسوب می‌شوند که عاملان و کسانی که دستور چنین جنایاتی را صادر می‌کنند باید مسئول دانسته شوند و فرماندهان موظفند که در صورت اطلاع از چنین حوادثی از آن جلوگیری کنند.

دیده‌بان حقوق بشر پیش از این نیز اسنادی را به دست آورده که نشان می‌دهد دولت اسلامی عراق و شام در مناطق دیگری در عراق و همچنین سوریه با اقداماتی همچون بمب‌گذاری و حملات انتحاری در مناطق مسکونی اعدام‌های غیرقانونی، شکنجه در زندان، تبعیض نژادی علیه زنان و تخریب اماکن مذهبی مرتکب جنایت جنگی شده است.

این اسناد قویا ثابت می‌کند که چنین جنایاتی مصادیق جنایت علیه بشریت هستند.

دیده‌بان حقوق بشر در پایان گزارش خود هشدار داد: داعش هم‌اکنون مرتکب کشتارهای گسترده می‌شود و با وقاحت به تبلیغ آن می‌پردازد. آنها و دیگر گروه‌های ناقض حقوق بشر باید بدانند که چشمان جهانیان و مردم عراق در حال تماشای آنهاست.

انتهای پیام

کد N361269

وبگردی