آفتاب

جزئیات مربوط به تقسیم عراق به سه منطقه و نقشه آن به روایت هفته نام تایم

جزئیات مربوط به تقسیم عراق به سه منطقه و نقشه آن به روایت هفته نام تایم

خبرگزاری تسنیم نوشت:

 مجله تایم آمریکا از نقشه تقسیم عراق به سه قسمت خبر داده و نوشت: بر اساس این نقشه، قرار است شمال عراق در اختیار کُردها، شهرهای هم مرز سوریه در اختیار اهل تسنن و جنوب این کشور نیز در اختیار شیعیان قرار بگیرد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مجله تایم آمریکا در یک گزارش هشت صفحه­‌ای که قرار است سی ام ماه جاری میلادی (نهم تیرماه) منتشر شود، از نقشه تقسیم عراق به سه بخش پرده برداشته و نوشت: بر این اساس قرار است یک بخش در شمال عراق در اختیار کُردها قرار گرفته و بخش دوم به اهل تسنن اختصاص داشته که شهرهای هم مرز سوریه است و بخش دیگر نیز در جنوب که مساحت گسترده ای را شامل می شود، در اختیار شیعیان قرار می‌­گیرد.
به نوشته این منبع، اما دولت جدید شیعه به جنوب عراق محدود نمی­‌شود بلکه تا کویت ادامه می­‌یابد و بخش­‌های مهم و حیاتی آن و نیز قسمت‌­هایی از شمال شرقی عربستان را نیز شامل خواهد شد.
این مجله نقشه­‌های دقیق و مفصلی را منتشر کرده که در آن مناطق تحت اختیار اهل تسنن، شیعیان و کردها نشان داده شده است.
در این نقشه، بغداد در حوزه اهل تسنن و کرکوک در اختیار کردها و در واقع مرز دولت سنی خواهد بود.
بر اساس این گزارش، مناطق کردنشین و نیز بخشی از مناطق سنی­نشین سوریه به دولت کرد عراق ملحق خواهد شد.
نکته قابل ملاحظه اینکه مجله تایم به دولت آمریکا نزدیک بوده و اغلب دیدگاههای آن رامنتشر می کند.
اما جوش ارنست، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید چندی پیش اظهار داشت که تصمیم تشکیل دولت عراق، به عراقی­‌ها مربوط می­‌شود و این مردم عراق هستند که درمورد نقشه دولت جدید تصمیم می­‌گیرند.
به گفته وی، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ترجیح می­‌دهد که سران سیاسی این کشور با یکدیگر در مورد یافتن راه حل سیاسی همکاری و تعامل داشته باشند.
ارنست همجنین در مورد پیشنهاد جو بایدن در سال 2006 مبنی بر تقسیم عراق به سه بخش سنی و شیعه و کرد، گفت: دولت آمریکا راه حل مستقیم برای مقابله با داعش را یکپارچه کردن کشور در خصوص دستور کار سیاسی که ضامن سهم تمام عراقی‌ها در آینده باشد، می‌­داند.
وی همچنین در مورد طرح روی جلد مجله تایمز با عنوان «پایان عراق» به ابهام مفهوم جدید تقسیم عراق اعتراف و به خطر تحمیل دیدگاه­‌های بیگانگان بر ملت عراق اذعان کرد.
در این میان ناظران بر این باورند که این احتمال وجود دارد که گزینه تقسیم عراق در سطح منطقه­‌ای و بین­‌المللی مطرح شود تا به این ترتیب برای مدتی کانون­‌های تنش و درگیری و کشتار در عراق ایجاد شده تا آنان بتوانند با طولانی شدن آن، زمینه تحقق نقشه تقسیم عراق را فراهم کنند.
این در حالی است که ایاد علاوی نخست وزیر پیشین عراق اخیرا اعلام کرد که مناطق اطراف بغداد سقوط خواهد کرد و این احتمال که کشور به سمت تقسیم پیش برود، بسیار زیاد است.

4949

کد N361025

وبگردی